برنامه نویس کیست

برنامه نویس کیست | آینده شغلی برنامه نویسی | ویژگی های یک برنامه نویس |درآمد Programmer

چند سالی است که تب و تاب ورود به رشته مهندسی کامپیوتر میان دانش آموزان افتاده است و دلیل این موضوع تقاضای زیاد برای شغل برنامه نویسی و البته جذابیت این رشته است.

نگاهی جزئی به تاریخچه برنامه نویسی

تعریف این شغل خیلی ساده نیست چرا که برنامه نویسی همزمان با پیشرفت تکنولوژی که این روز ها سرعت آن حیرت انگیز است تغییر می‌کند و هر روز بر شاخه های آن افزوده می‌شود.

از زمان شروع به کار اولین کامپیوتر که تنها با دانستن کد های صفر و یکی می‌توانستید با آن ها کار کنید تا همین امروز که تقریبا اکثر کارهایمان را با سیستم های هوشمند انجام می‌دهیم شغل برنامه نویسی کاربرد داشته است.

برنامه نویسی را نمی‌توان به چند دسته ساده تقسیم کرد. اما می توان گفت هر چیزی که در اطرافتان مشاهده می‌کنید که به هر نحوی به صورت دیجیتال عمل می‌کند، ردپایی از یک برنامه نویس دارد که روی آن کد نوشته است.

نگاهی جزئی به تاریخچه برنامه نویسی

به طور کلی برنامه نویسی به معنی نوشتن دستورهایی برای ماشین الات است. کامپیوتر، با اجرا کردن دستوراتی که برنامه نویسی شده اند، موجب عملکرد یک سیستم و یک ماشین می‌شود.

البته بهتر است بدانید که وقتی می‌گوییم کامپیوتر منظورمان یک پردازنده است که قدرت تحلیل دستورات را دارد.

توجه داشته باشید که بدون برنامه نویسی نیز می توان برخی از این فعالیت ها را انجام داد ، مانند طراحی وب سایت که می توانید با استفاده از نرم افزار طراحی وب سایت نسبت به آن اقدام کنید.

برنامه نویس به زبان ساده !

برنامه نویسی در واقع تحلیل نیازهاست. زبان کامپیوتر ها و دنیای دیجیتال با زبان های عادی که افراد با آن تکلم می‌کنند متفاوت است و برای تبدیل زبان انسان ها به زبان ماشین ها نیاز به مترجمی است که به او برنامه نویس گفته می‌شود.

هر زبان برنامه نویسی نیز نیازمند مترجم مخصوص به خود می‌باشد و کدهای به کار رفته در هر زبان برنامه نویسی، با وجود شباهت هایی که برخی از زبان ها به هم دارند با سایر زبان ها متفاوت است.

بهتر است این نکته را بدانید که صرف آشنایی با یک زبان برنامه نویسی شما یک برنامه نویس محسوب نخواهید شد! درست مانند تفاوت کسی که با یک زبان خارجی آشناست و مترجم آن زبان، برای آن که نام برنامه نویس را روی خود بگذارید باید با زیر و بم های حداقل یک زبان آشنا باشید.

برنامه نویس های قدرتمند را توسعه دهنده می گویند که در مقاله توسعه دهنده وب کیست به یکی از زیر شاخه های آن به صورت کامل به آن پرداخته ایم.

هدف از شغل برنامه نویسی

هدف از شغل برنامه نویسی

هدف از تکنولوژی چیست؟ هدف از پیشرفت چیست؟ هدف شغل برنامه نویسی نیز مشابه پیشرفت است. هدف ما از بین بردن مشکلات و ساده تر کردن زندگی برای خود و اطرافیانمان است که اگر بخواهید وارد شغل برنامه نویسی شوید باید این هدف را به طور کامل درک کنید.

به طور مثال بار ها راجع به ربات هایی که کار انسان را انجام می‌دهند شنیده ایم که وجود همه این ها برای ساده تر کردن کارهای انسان و راحت تر زندگی کردن وی است.

هدف دیگری که برنامه نویسی دارد، انجام دادن برخی فعالیت هاست که انسان ها قادر به انجام آن نیستند.

همچنین برنامه نویسی خطاهای انسانی را ندارد. سرعت بالاتر انجام کار ها به وسیله برنامه نویسی یکی دیگر از دلایلی است که این شغل را روز به روز در دنیا پر اهمیت تر می‌نماید.

پیشنهاد می کنیم مقاله زبان های برنامه نویسی تحت وب را مطالعه نمایید.

آینده شغلی برنامه نویسی

آینده شغلی برنامه نویسی

شغل برنامه نویسی یکی از بهترین آینده های شغلی را در دهه اخیر و دهه های پیش رو را دارد.

همانطور که می دانید علم همواره در حال پیشرفت می باشد و روز به روز چیز های جدیدتری اختراع می شود.

در دوره زمونه ای که همه چیز در حال دیجیتال و کامپیوتری شدن است ، اگر خودمان را بروز نکنیم قطعا نمی توانیم از یک سری امکانات با بهره شویم.

افرادی که شغل برنامه نویسی را انتخاب می کنند (اگر کار بلد باشند) هیچ وقت نگران بیکار شدن نباشند! زیرا این شغل انقلابی است که سالیان سال به طول می انجامد و می تواند بسیاری از افراد را صاحب یک شغل مناسب با درآمد خوب کند که به آن بیشتر می پردازیم.

اگر علم برنامه نویسی را داشته باشید می توانید در شرکت های مخلتف شروع به کار کنید و مسئولیت های متفاوتی را بر عهده بگیرید ، این مسئولیت ها می تواند از رهبری یک پروژه حرفه ای تا پشتیبانی سایت متغیر باشد.

اما توجه داشته باشید که برنامه نویس شدن همینجوری هم نیست و نیازمند یک سری ویژگی ها می باشد.

ویژگی های یک برنامه نویس

ویژگی های یک برنامه نویس

برنامه نویسی نیازمند ویژگی های خاصی است که کسی که می‌خواهد وارد این وادی شود حتما باید آن ها را داشته باشد. مهم ترین و اولین ویژگی که یک برنامه نویس دارد شوق یادگیری است. یک برنامه نویس نیاز دارد که هر روز اطلاعات خود را بیشتر کند چرا که کل دنیا روز به روز در حال پیشرفت است و با سرعت فراوان رو به جلو حرکت می‌کند. کسی که بخواهد در مقابل این تغییرات واکنشی نشان ندهد، راکد باشد و به سمت جلو حرکت نکند، جایگاهی در این شغل نخواهد داشت چرا که هدف از این شغل پیشرفت و رشد است.

یکی دیگر از ویژگی های برنامه نویسان صبوری است. چرا که همان طور که گفته شد یکی از اهداف اصلی برنامه نویسی حل مشکلات است. بعضا مشکلاتی که تا کنونراه حلی برای آن ها وجود نداشته است و این مشخصا نیاز به صبر و حوصله ای بالا دارد.

همچنین برخی جزئیات بسیار ریز برنامه نویسی ممکن است افراد را سردرگم کند.

فرض کنید برنامه ای دو هزار خطی نوشته باشید و موقع اجرای برنامه با اروری مواجه شوید که نمی‌دانید از کجاست. باید روزها را صرف بررسی مجدد برنامه کنید و بعد از چند روز متوجه می‌شوید که ایراد برنامه جا افتادن یک Semicolon یا علامت ; بوده است!

همچنین یک برنامه نویس باید این ویژگی را داشته باشد که از شکست ها ناامید نشود.

به خصوص در حال حاضر که عرصه رقابت در این رشته بسیار تنگ است و افراد زیادی به این حوزه علاقمند هستند ممکن است در ابتدای کار به موفقیت چندانی دست پیدا نکنید و ناامیدی اولین قدم شما در راستای شکست است.

اما هرگز نباید فراموش کنید که یکی از شغل های اینترنتی در منزل ، برنامه نویسی می باشد و شما می توانید بدون هیچ واسطه ای کسب و کار اینترنتی در منزل خود را راه بی اندازید.

اما هیچ وقت موفق شدن با یک ارتش یک نفره محقق نمی یابد.

برنامه نویس یک ارتش یک نفره نیست !

بسیاری از افراد، از مزیت های برنامه نویسی این را بیان می‌کنند که می‌توانید به تنهایی کار کنید ولی این موضوع از بیخ اشتباه است.

کمتر پروژه ای پیدا می‌شود که تنها نیاز به یک یا دو زبان برنامه نویسی داشته باشد و یا حتی با برنامه نویسی صرف کارش راه بیفتد و همچنین کمتر کسی پیدا می‌شود که به بیش از یک یا دو زبان برنامه نویسی مسلط باشد!

برنامه نویسی شغلی کاملا گروهی است و نیازمند فردی است که بتواند با یک گروه همکاری داشته باشد.

برنامه نویسی در ایران

برنامه نویسی در ایران

تا چند سال پیش اهمیت برنامه نویسی در ایران خیلی خوب جا نیفتاده بود اما امروزه برنامه نویسان ایرانی از جایگاه بسیار بالایی از نظر شغلی برخوردارند.

بازار کار این شغل نیز در ایران پتانسیل بسیار خوبی دارد و تقریبا هر شرکت یا کارخانه ای نیاز به حضور یک تا چندین نفر برنامه نویس دارد.

درآمد برنامه نویسی

درآمد برنامه نویسی در نقاط جغرافیایی مختلف می‌تواند متفاوت باشد. این تفاوت جغرافیایی لزوما ربطی به کشور سکونت ندارد و ممکن است درآمد یک برنامه نویس در دو شهر مختلف یک کشور نیز بسیار متفاوت باشد.

ارگان هایی که در آن کار می‌کنید نیز با توجه به بودجه ای که دارند هزینه های متفاوتی را برای یک برنامه نویس در نظر می‌گیرند و ممکن است یک شرکت بابت کاری ساده تر به علت پشتوانه بهتر هزینه ای بسیار بیش تر از شرکتی دیگر بابت یک برنامه پیچیده بپردازد.

اما به طور کلی برنامه هایی که در بازار های آزاد و مختلف به برنامه نویسان داده می‌شود بر اساس پیچیدگی آن ها متغیر است. بازه این قیمت ها نیز بسیار گسترده است و پروژه های مختلف ممکن است صد هزار تومان یا پانصد میلیون تومان درآمد به برنامه نویس بدهند.

مشکلات برنامه نویسی

مشکلات برنامه نویسی

یکی از مشکلاتی که برنامه نویسان با آن رو به رو هستند، مشکلات فیزیکی ناشی از یک جا نشستن برای کار با سیستم به صورت مستمر است. مشکلات ستون فقرات و آرتروز گردن جلو این مشکلات است. همچنین چشم افراد ممکن است در اثر خیره شدن بیش از حد به اسکرین سیستم ها دچار مشکلاتی شود که البته این ها مسائلی هستند که در صورت مدیریت صحیح برنامه نویس خطرناک نخواهند بود.

برخی افراد جزو مشکلات برنامه نویسی کسل کننده بودن آن را مثال می‌زنند که البته، برای کسی که به این حوزه علاقمند است این حرف کمی مسخره به نظر می‌رسد.

اما مشکل عمده و واقعی این شغل، این است که افراد معمولا ثبات کاری ندارند. ممکن است در یک نیمه از سال با پروژه های بسیار مناسب شاهانه زندگی کنید و نیمه دیگر سال هیچ پروژه ای به شما سپرده نشود و در نتیجه به کل درآمدی نیز کسب نکنید.

البته در صورتی که بخواهید به استخدام شرکتی در بیایید این مشکل عدم امنیت شغلی را نخواهید داشت ولی به طور کلی استخدام شدن برنامه نویسان باعث کاهش احتمال پیشرفت آنان می‌شود که باید بسته به خواسته خودتان بین آزاد کار کردن و استخدام شدن تصمیم گیری نمایید.

برای مطالعه » آشنایی با محبوب ترین زبان برنامه نویسی و کاربردهای هر یک از آن ها

مزایای شغلی برنامه نویسی

درآمد نامحدودی که می‌توان از شغل برنامه نویسی کسب کرد قطعا یکی از مهم ترین مزایای این شغل است. شما با دنیایی نامحدود رو به رو هستید که می‌توانید از آن به اندازه تلاش خود برداشت نمایید و پیوسته پیشرفت کنید.

شما نیاز به ارتباط مستقیم با یک ارباب رجوع را ندارید. سر و کله نزدن با مشتری ها یکی از ویژگی های برنامه نویسی است که خیلی از افراد را به خود جلب می‌کند.

یکی دیگر از مزایای شغلی برنامه نویسی این است که خودتان ساعت های کاری خود را مشخص می‌کنید.

می‌توانید شب ها کار کنید یا اینکه مدتی از سال را به کل کار نکنید.

کسی ساعات کاری شما را چک نخواهد کرد و در واقع بابت ساعت کاری درامد دریافت نخواهید کرد بلکه کار مفیدی که انجام می‌دهید تعیین کننده میزان درامد شما خواهد بود.

مزیت دیگر شغل برنامه نویسی پرستیژ بالای آن است. امروزه این شغل از احترام بسیار بالایی بین مردم برخوردار است که اگر به جایگاه اجتماعی اهمیت زیادی می‌دهید این شغل می‌تواند برایتان مناسب باشد.

جایگاه شغلی برنامه نویسی در مقابل سایر شغل های دنیا

جایگاه شغلی برنامه نویس در بین شغل های دیگر روز به روز در حال بهبود است چرا که نیاز دنیا به این شغل، با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی روز به روز بیشتر می‌شود.

با داشتن علاقه به این شغل، همچنین با تلاش و سخت کوشی و اموزش های مداوم می‌توانید به جایگاه بسیار بالا و پرستیژ زیادی در این شغل نائل شوید.

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید  ، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی می توانید سری به دسته بندی مقالات ما بزنید.

مروری بر آنچه که امروز یاد گرفتیم :

منظور از برنامه نویس کیست ؟

زبان های برنامه نویسی برای ارتباط گرفتن با کامپیوتر ساخته و پرداخته شده اند، به افرادی که این زبان های برنامه نویسی را یاد میگیرند و توانایی ارتباط برقرار کردن با کامپیوتر در حوزه های مختلف را فرا می گیرند، برنامه نویس گفته می شود.

هدف از برنامه نویسی کردن چیست ؟

امکان ندارد هر یکی از پیشرفت های بشر در زمینه تکنولوژی و ارتباطات ربطی به برنامه نویسی نداشته باشد.علم کامپیوتر همواره در حال گسترش می باشد، درواقع برای این برنامه نویسی شکل گرفت که انسان ها را از کارهایی که توانایی انجام آن را ندارند جدا سازد.برای مثال عملیات های ریاضی چندین رقمی که شاید یک انسان نخبه برای حل آن 2 روز زمان می خواهد، کامپیوتر می تواند در 1 ثانیه انجام دهد.البته این یک مثال ساده از قدرت کامپیوتر می باشد، در متن مقاله به صورت کامل این مثال را گسترش داده ایم.

چطور می توانیم یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟

برنامه نویسی نیاز به هیچ استعداد خاصی ندارد و تنها فاکتور هایی که می تواند شما را تبدیل به یک برنامه نویس حرفه ای کند : تلاش و تمرین ، صبر و اشتیاق برای یادگیری می باشد.توجه داشته باشید که برنامه نویسی شاخه های بسیار گسترده ای دارد و یادگرفتن تمام آن ها امری غیر ممکن است.

حقوق یک برنامه نویس از کشور ایران چقدر می باشد ؟

حقوق یک برنامه نویس به عامل های مختلف زیادی بستگی دارد.زبان برنامه نویسی که فرد روش تسلط داره، تجربه ای که داره، توانایی حل مسئله، محل کار، شرکت و….برای از برنامه نویسان به حقوق 3 میلیون تومانی راضی می شوند و برخی به حقوق دو یا حتی سه رقمی!

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام،درست کردن برنامه به این سادگی ها نیست که در یک جمله بخوایم اونو توضیح بدیم ، پیشنهاد می کنم تماس بگیرید.

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.