برنامه نویس Full Stack کیست

برنامه نویس فول استک کیست ؟ | به چه کسی Full-Stack Developer می گویند ؟ | همه در یک

به طور کلی لقب برنامه نویس فول استک به کسی داده می شود که مجموعه مهارت های برنامه نویسی در دو حوزه برنامه نویسی یعنی برنامه نویسی فرانت(ظاهر سایت یا برنامه) و بک (برنامه نویسی سرور یا مدیریت داده برنامه) را داشته باشد. بیایید این موضوع را با یک مثال شرح دهیم:

در طراحی سایت ما دو بخش داریم. بخش فرانت اند یا همان چیزی که کاربر می بیند مانند تصاویر متون، رنگ ها محل قرار گیری عناصر و شکل کلی سایت در موبایل و کامپیتور و.. از این جور چیزا. شما برای اینکه ظاهر سایت رو با توجه به این موارد طراحی کنید باید با زبان های کامپیوتری html و css و javascript در کمترین حالت ممکن آشنایی داشته باشید. کسانی که این موارد گفته شده را بلد هستند بهشون میگن فرانت کار.

اما در همین طراحی سایت ما بخش های دیگه ای رو داریم که کاربر نمیبینه اما عملا سایت با اون ها اجرا میشه مثلا اینکه شما یه فرمی رو پر می کنید و ایمیلش برای شما ارسال میشه یا از یه سایت خرید می کنید و دسترسی دانلود اون محصول به شما داده میشه یا در یک سایت آزمون می دهید و نتایج آزمون برای شما ذخیره میشه که بهش می گن بک اند که به طور کلی ما باهاش فرانت رو مدیریت می کنیم اونم با اطلاعاتی که داخل دیتابیس (جایی که اطلاعات ذخیره میشن) وجود دارند. خب کسی که بخواد بک اند کار بشه و جایی مشغول به کار بشه باید با موارد زیر آشنایی داشته باشه ((php و mysql) یا (nodejs و mongoDB) یا (python و mysql) یا (Asp و sql server) ) به طورکلی از میان موارد گفته شده در سمت بک اند یا سمت سرور شما می توانید دو مورد داخل یک پرانتز را یاد بگیرید و بک اند سایت خود را با آن پیاده سازی نمایید.

خب حالا برنامه نویس فول استک کسی هست که هم موارد داخل فرانت رو یعنی html و css و java script رو بلده و هم موارد داخل برنامه نویسی بک اند رو مثالا php و mysql هم بلد باشه. البته کار به اینجا ختم نمیشه و عملا اون باید به فریم ورک ها و کتابخانه های معروف مواردی که گفته شده هم مسلط بشه. اگر نمیدونید که فریم ورک چیه میتوانید در مقاله: فریم ورک چیست با این موضوع آشنا شوید.

خب مشخصا چنین فردی نصف عمرش رو در حال یادگیری بوده و تاپایان عمرش هم باید یادگیری داشته باشه و یاد بگیره. به هر حال الکی نیست که کسی برناهم نویس فول استک عنوان بشه. با توجه به تجربه شخصی میگم یه برنامه نویس فول استک خوب حداقل ۱۰ سال با چیزایی که میدونه کار کرده و باز هم در حال یادگیری هست.

خب بیایید در ادامه مقاله با برنامه نویس فول استک و اینکه دقیقا چیه و کارش چیه و از همه بی اهمیت تر اینکه حقوقش چقدره صحبت کنیم.

البته این را هم بگویم که شما برای اینکه سایت شخصی خود را طراحی کنید لزوما نباید برنامه نویس فول استک باشید یا حتی آن را استخدام کنید یا هزینه گزافی برای ساخت سایت پرداخت کنید.

شما می توانید همین حالا سایت شخصی خود را بدون یادگیری تمامی موارد گفته شده بسازید آن هم بدون هیچ دردسری برای کد نویسی چراکه امروزه سیستم هایی به وجود آمده اند که برای شما کار همان برنامه نویس فول استک را انجام میدهند. یکی از این سیستم ها وردپرس می باشد که شما می توانید در لینک زیر به صورت رایگان اقدام نمایید.

آموزش طراحی سایت

چگونه برنامه نویس فول استک شویم

خب تصمیم سختیه اما واقعا ارزششو داره. البته اینروزا همه میخوان برنامه نویس فول استک بشن اما واقعا چطور باید اینکارو انجام بدیم. منظور یادگیری موارد ذکر شده نیست بلکه رسیدن به اعلا درجه اون هاست. رسیدن به حدی که بتونید علاوه بر نیاز خودتون برای ساخت چیزی، نیاز دیگران رو هم برطرف کنید و این قطعا مسیر بر نوسان پر از شکستی هست. خوشبختانه من یعنی محمد یزدانی این مسیر طی کردم البته اگر بخوام رو راست باشم هیچ کس به آخرش نمیرسه، پس من هم هنوز توی راهم.

برای مطالعه » نصب جاوا اسکریپت

خب من توی مسیرم برای برنامه نویس فول استک شدن و یادگیری موارد (html و css و javascript و php و mysql و nodejs) در بخش مهارت های برنامه نویسی و در بخش فریم ورک های(vuejs و rect و laravel) و همچنین یادگیری چند ابزار git و github و gitlab و webpack و… چیزای دیگه تجریباتی کسب کردم که در این نوشته میخوام اونارو به اشتراک بگذارم. البته موارد رو به ترتیب گفتم که شما هم اگر بخواهید شروع کنید مشکلی نداشته باشید.

همیشه در حال یادگیری باشید

سخته که آدم بخواد اینجوری رفتار کنه اما یادگیری الان دیگه بخشی از زندگیمه رو هیچ دوروزی نیست که من چیزی یاد نگیرم. بنابراین توصیه میکنم که همیشه اگرچه سخت همیشه در حال یادگیری باشید. حتی اگر مدت زمانی که روزانه برای یادگیری میگذارید از پنج دقیقه کمتر باشه.

دائم مهارت های خودتون رو به چالش بکشید

اگر شروع کردید به یادگیری چیزی همیشه از خودتون سوال بپرسید و سعی کنید اونارو حل کنید. خیلی وقتا موفق نمی شوید اما مجبور می شوید که توی اینترنت سرچ کنید و چیزای دیگه رو غیر از چیزی که سوالتون بود رو پیدا می کنید و یاد میگیرید، با راه های بنبست و اشتباهات دیگتون آشنا می شید و به طور کلی رشد می کنید.

از اشتباه کردن نترسید اما از تکرار اون ها چرا

همیشه میگفتم من از اشتباه کردن نمی ترسم اما از تکرار اشتباهات میترسم. واسه همین سعی کنید هر اشتباهی که مرتکب می شوید رو دوباره تکرار نکنید.

از شکست نترسید

ساده بگم با اینکه کلیشه ای هست اما واقعا قشنگه: موفقیت زنجیره ای از شکست هاست.

برنامه ریزی طولانی مدت نداشته باشید. تنها برنامه تون امروز و این هفته باشه

به هیچ عنوان به برنامه ریزی طولانی مدت فکر نکنید. فقط برای امروز برنامه ریزی کنید و بگید که داخل هفته آینده چی می خواهید یاد بگیرید و به چه اهدافی می خواهید برسید. فقط اینجوری هست که آیتم سرعت برای شما فعال میشه و حتی اگر برنامه چندان درست پیش نرفت شما سرخورده نمی شوید.

برای پول چیزی رو یاد نگیرید

اگر بخوام صادق باشم هیچ وقت برنامه نویسی رو برای پول یاد نگرفتم در ابتدا هدف من راه اندازی کار یه مشتری بود که پولش هم به من نمی رسید. من توی یه کافینت کار می کردم که یه نفر اومد گفت سایت میخوام منم گفتم باشه و استارت زده شده. اما واقعا پول باعث نشدن که من بخوام اینچزارو یاد بگیرم همه چیز اتفاقی شروع شد و من هم دیدم خوشم میاد از این موضوع.

مواردی که گفتم رو طبق تجربیات شخصی تا به امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ بوده و تمام. ممکنه اشتباه باشه اما من ازشون نتیجه گرفتم حتی از اشتباهاتم. خب خیلی از بحث دور شدیم. بریم بریم ببینم دقیقا فرانت چیه و بک چیه و از اینجور چیزا.!

اگر درباره طراحی وب سایت و توسعه آن اطلاعاتی داشته باشید می‌دانید که به این منظوربه دو فرد یا گروه مختلف، با مهارت های مختلف نیاز است که این دو گروه را با نام های برنامه نویسان فرانت اند و برنامه نویس های بک اند می‌شناسند.

هر یک از این گروه ها و یا افراد که از آن ها نام بردیم وظایف مخصوص به خود را دارند که گرچه توضیحات هر یک به طور کامل و مفصل در این مقال نمی‌گنجد اما در ادامه سعی کردیم هر دو را به صورت کلی به شما معرفی کنیم.

برای مطالعه » html چیست

برنامه نویس فرانت اند ( Front End Developer )

برنامه نویس فرانت اند

برنامه نویس فرانت اند در واقع طراح قسمت های ظاهری وب سایت است. در واقع، وقتی شما وارد یک وب سایت می‌شوید، تمام چیزی که با چشم می‌بینید شامل طراحی های یک برنامه نویس فرانت اند است.

بخشی که کاربر با آن در ارتباط است در حوزه های فعالیت برنامه نویس فرانت اند بوده و با استفاده از زبان هایی مانند جاوا اسکریپت، HTML و یا CSS انجام می‌گیرد.

همان طور که گفته شد وظیفه و مسئولیت کد نویسی سمت کاربر یا User Side و فراهم آوردن یک تجربه کاربری مناسب با فرانت اند دولوپر است و برای آن که بتواند به این وظیفه عمل کند باید مهارت های متعددی کسب نماید.

اگر بخواهیم یک لیست کلی از این مهارت ها ارائه دهیم می‌توانیم این مهارت ها را در سه دسته عمده HTML، CSS و جاوا اسکریپت خلاصه کنیم.

لازم به ذکر است که علاوه بر سه زبان برنامه نویسی یاد شده، یک فرانت اند دولوپر باید فریم ورک هایی مثل بوت استرپ را نیز به خوبی بشناسد.

فریم ورک ها به زیبایی صفحات وب سایت شما کمک شایانی خواهند کرد، اگر درباره فریم ورک ها چیزی نمی دانید مقاله فریم ورک چیست را مطالعه کنید.

برنامه نویس بک اند ( Back End Developer )

برنامه نویس بک اند

فردی که به عنوان بک اند دولوپر یا با عنوان توسعه دهنده بک اند شناخته می‌شود برنامه نویسی بخش سرور یا Server Side را برعهده دارد.

سرور صرفا مربوط به پراسس و دریافت داده ها است و کاربرانی که از وب سایت استفاده می‌کنند به هیچ عنوان آگاهی نسبت به شیوه عملکرد آن حداقل به صورت مستقیم نخواهند داشت.

در واقع بک اند دولوپر تمام اطلاعات و داده های مربوط به سرور را مدیریت می‌کند. موقعی که یک کاربر با وب سایت وارد تعامل می‌شود اطلاعاتی به وجود می‌آید که این اطلاعات باید جایی ذخیره و همچنین پردازش شوند.

قسمت Back End یک وب سایت به جز سرور اصلی که پیش تر درباره آن صحبت کردیم شامل دیتا بیس و اپلیکیشن نیز می‌شود.

ابزارهایی که یک توسعه دهنده وب سایت از نوع بک اند از آن ها استفاده می‌کند، گستره بسیار بزرگی را شامل می‌شود. اما برخی زبان های برنامه نویسی هستند که از محبوبیت بیش تری برخوردارند.

اگر به شغل توسعه دهنده وب علاقه مند شدید بهتر است به سمت علاقه خود بروید و به عنوان اولین پله می توانید مقاله توسعه دهنده وب کیست را مطالعه کنید.

ازمیان این زبان های برنامه نویسی می‌توان به پایتون، جاوا و روبی اشاره کرد. همچنین فریم ورک هایی مثل سمفونی یا ورژن کنترل که در ادامه بیش تر راجع به آن صحبت خواهیم کرد می‌تواند به شما در توسعه دادن قسمت بک اند وب سایت کمک کند.

اما سوال اصلی این است که برنامه نویس فول استک چیست؟

برنامه نویس Full Stack یا فول استک

برنامه نویس Full Stack

برنامه نویس فول استک کسی است که بتواند بر تمامی مهارت های یک برنامه نویس فرانت اند و یک برنامه نویس بک اند به طور همزمان تسلط یابد.

یعنی برنامه نویس فول استک علاوه بر این که برنامه نویسی سمت سرور را انجام می‌دهد، از امنیت وب سایت اطمینان حاصل می‌کند، سرعت وب سایت را بالا برده و آن را بهینه سازی می‌کند باید بتواند یک تجربه کاربری خوب برای یوزر فراهم کرده و کاری کند تا سایت از گرافیک و طراحی ظاهری مناسبی نیز برخوردار باشد.

فول استک دولوپر بر تمام مسائل مربوط به نتورک و سرور آشنا است و کاملا بر نیاز مخاطب نیز آگاهی دارد.

برنامه نویس فول استک باید به مهارت های زیر تسلط داشته باشد:

  • طراحی تجربه کاربری مناسب
  • تسلط بر مباحث UI / UX  (نمی دانید ؟ ==> UX و UI چیست)
  • کد نویسی وب html و css و javascript
  • کار کردن با دیتا بیس mysql یا mongodb یا sqlserver
  • تسلط بر مباحث مربوط به حفظ امنیت وب سایت در برابر حملات کلاهبرداران اینترنتی
  • آگاهی کامل بر هاست و سرور و نتورک
  • آگاهی کامل از نحوه کار کردن با API
  • تسلط بر سیستم های کنترل
  • تسلط بر برنامه نویسی سمت سرور با یکی از زبان های php یا asp.net یا nodejs یا python یا java
  • توان و پتانسیل کنترل پروژه های مختلف نرم افزاری

البته توجه کنید که درست است که در موارد بالا به مهارت مناسبی برسید هم برای رزومه و هم برای میزان درامد شما مفید خواهد بود، اما در عین حال اگر هر یک از آن ها را ناقص یاد بگیرید احتمالا باید برای همیشه با دنیای دولوپ وب خداحافظی کنید.

حقوق برنامه نویس فول استک

حقیقت این است که حضور یک توسعه دهنده وب سایت فول استک در هر شرکتی واجب است. بسیاری افراد به خاطر بحث بودجه اقدام به استخدام یک فول استک دولوپر به جای دو فرانت اند و بک اند دولوپر می‌کنند.

گر چه در اکثر موارد توانایی کسی که روی یک مهارت به صورت تخصصی تر تمرکز کرده و آن را ارتقا بخشیده است بیش تر است اما در بسیاری از شرکت های تازه کار که به شدت دغدغه بودجه مطرح است، ترجیح می‌دهند با هزینه کم تر کار خود را صرفا با یک نفر که توانایی کار کردن روی هر دو حیطه را دارد شروع کنند.

طبق جدیدترین آمار گرفته شده، حقوق full stack developer ها به طور میانگین چیزی حدود صد و ده هزار دلار در سال است.

این در حالی است که میزان حقوق برنامه نویس های بک اند در این آمارگیری ها حدود بیست هزار دلار بیشتر از فول استک دولوپر ها تخمین زده شده است.

بنابراین و با توجه به این که حقوق یک برنامه نویس فرانت اند نیز تقریبا هم اندازه درآمد برنامه نویس فول استک است، می‌توان نتیچه گرفت که چرا استخدام Full Stack Developer به صرفه تر از استخدام دو نفر Front End Developer و Back End Developer به طور هم زمان است.

از سمت و سوی دیگر وجود یک نفر در شرکت که بتواند یک دید کلی و درست نسبت به تمام مسائل داشته باشد می‌تواند بسیار مناسب باشد چرا که این فرد از عهده برطرف کردن تمام مشکلاتی که ممکن است برای وب سایت به وجود بیاید برمی‌آید.

اگر تنها دلیل استخدام فول استک دولوپر به جای دو نفر توسعه دهنده فرانت اند و توسعه دهنده بک اند، بحث هزینه ها و بودجه مربوط به دولوپر ها بود، شرکت های بسیار بزرگی مانند امازون یا گوگل از توسعه دهندگان فول استک استفاده نمی‌کردند!

 چگونه فول استک دولوپر شویم ؟

چگونه فول استک دولوپر شویم

برای آن که بتوانید یک توسعه دهنده وب سایت از نوع فول استک محسوب شوید باید بر مهارت های زیادی تسلط یابید که در ادامه آن ها را بررسی کرده ایم:

جاوا اسکریپت ( JavaScript )

اگر نگوییم مهم ترین، باید بگوی که جاوا اسکریپت یکی از مهم ترین زبان های برنامه نویسی حال حاضر دنیای تکنولوژی است. جاوا اسکریپت به کمک فریم ورک های کاربردی خود روز به روز بر محبوبیتش میان برنامه نویسان، به خصوص برنامه نویسان وب افزوده است. استفاده کردن از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بدون کمک گرفتن از فریم ورک ها و کتابخانه های کمکی آن تقریبا منسوخ شده است.

برای آن که بتوانید یک فول استک دولوپر باشید باید بر زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و همچنین فریم ورک ها و کتابخانه های کاربردی آن به خوبی آشنا باشید و بدانید که هر یک چگونه کار می‌کنند.

HTML- Css

این دو زبان که زبان های نشانه گذاری محسوب می‌شوند به شما کمک می‌کنند نحوه قرار گرفتن اجزای مختلف صفحه در کنار یک دیگر و نحوه نمایش ان ها به کاربر را مدیریت و کنترل نمایید. CSS در زیباسازی صفحه های وب سایت شما، می‌تواند کمک بزرگی محسوب گردد.

توجه داشته باشید که این زبان های نشانه گذاری تنها توسط مرورگر ها نمایش داده می شوند، اگر از مرورگر ها اطلاعاتی ندارید می توانید مقاله موتور جستجوگر چیست را مطالعه کنید.

زبان های برنامه نویسی بک اند

علاوه بر یادگیری زبان های برنامه نویسی که به شما در دیزاین صفحه های وب سایت کمک می‌کنند باید برای فراگیری زبان های برنامه نویسی بک اند نیز اقدام کنید. برنامه نویسی بک اند بیش تر به ماهیت برنامه نویسی نزدیک است و برای نوشتن کد های مربوط به آن باید دیتابیس ها را نیز فرا بگیرید.

این موضوع برای تامین کردن امنیت وب سایت در برابر هکر ها و شیادان اینترنتی اهمیت پیدا می‌کند.

بیش تر افراد از زبان برنامه نویسی پایتون ( Python ) برای نوشتن کد های بک اند استفاده می‌کنند اما شما بنا به سلیقه و علاقه خود می‌توانید از زبان های برنامه نویسی دیگری مانند ASP یا PHP نیز استفاده کنید.

برای مطالعه » آشنایی با محبوب ترین زبان برنامه نویسی و کاربردهای هر یک از آن ها

تسلط بر سیستم های کنترل پروژه گیت

گیت یکی از سیستم های ورژن کنترل (‌ Version Controller System ) است که در صورتی که بتوانید بر آن مسلط شوید، می‌توانید به صورت گروهی نیز روی یک پروژه کار کنید.

برنامه نویس های فول استک باید توانایی خود مدیریتی بالایی داشته باشند. ویژگی دیگر این افراد ارتقای روزانه توانایی هایشان است.

طراحی وب سایت و Web Developing هر روز در دنیا رو به پیشرفت و ارتقا دارد و کسی در این عرصه موفق خواهد بود که بتواند خود را با این پیشرفت سازگار سازد.

اکتفا به اطلاعات قبلی و مقاومت در برابر یادگیری و آموختن مطالب جدید بزرگ ترین دشمن شمادر مسیر رسیدن به موفقیت در این زمینه خواهد بود.

ضمنا خوب است بدانید که گرفتن عنوان فول استک دولوپر روز به روز سخت تر می‌شود و دلیل آن نیز همین پیشرفت روز افزون دنیای تکنولوژی و آی تی است.

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات این چنین به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.

مروری بر آنچه که یاد گرفتیم :

برنامه نویس فول استک در یک جمله ؟

به کسی که توانایی و تسلط روی زبان های برنامه نویسی سمت کاربر و سمت سرور (Front-end & Back-end) را دارد برنامه نویس فول استک می گویند.مقاله برنامه نویس کیست می تواند درباره ویژگی های یک برنامه نویس مبتدی تا حرفه ای سخن بگوید.

برنامه نویس فول استک باید با چه زبان هایی آشنا باشد ؟

در سمت فرانت به زبان Javascript، البته html و css) و در سمت بک نیز به یکی از زبان های سمت سرور مانند php ، nodejs ، asp و… که در مقاله به صورت کامل به این موارد پرداخته ایم.

حقوق و مزایای برنامه نویس fullstack به چه صورت می باشد ؟

به صورت کلی هرچقدر که تخصص و تجربه یک برنامه نویس فول استک بیشتر باشد، حقوق بیشتری نیز دریافت می کند.ولی در کشور ایران برنامه نویسان فول استک به صورت میانگین از 8 میلیون تومان به بالا دریافت می کنند.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.