توسعه دهنده وب کیست

توسعه دهنده وب کیست | بررسی سیر تا پیاز شغل توسعه دهنده وب | انواع ، مزایا ، درآمد ، مسیر

یکی از شغل هایی که کمتر کسی درباره آن اطلاعات دارد ، توسعه دهنده وب می باشد، با ما باشید تا درباره این شغل منحصر به فرد گفت و گویی داشته باشیم!

توسعه دهنده وب یا Web Developer کیست؟

حقیقت این است که جواب واضحی برای این سوال وجود ندارد! برای درک این سوال که توسعه دهنده وب یا Web Developer کیست بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که یک وب دولوپر چه وظایفی دارد.

وظایف یک توسعه دهنده وب شامل تبدیل طرح یک وبسایت به یک وبسایت واقعی می‌شود! در واقع، وب دولوپر یک برنامه رویس مسلط به زبان برنامه نویسی استاندارد وب است و یک طرح اولیه را به یک وب سایت کامل و کاربردی تبدیل می‌کند. و یا اصطلاحا یک وب سایت استاتیک را به وب سایت داینامیک تبدیل می کند.

برای درک این دو اصطلاح می توانید مقاله تفاوت سایت استاتیک و داینامیک رو مطالعه کنید.

مهارت های تخصصی یک توسعه دهنده وب

مهارت های تخصصی یک توسعه دهنده وب

به طور کلی، مهارت های تخصصی یک توسعه دهنده وب بسته به نوع کاری که انجام می‌دهد بسیار متفاوت است. برای آن که از مهارت های تخصصی مورد نیاز یک توسعه دهنده وب آگاه شوید بهتر است اول با انواع توسعه دهندگان وب آشنا شوید.

انواع توسعه دهندگان وب

توسعه دهندگان وب را می‌توان بر اساس کارهایی که بر عهده می‌گیرند به سه دسته تقسیم کرد.

توسعه دهندگان فرانت اند، توسعه دهنگان بک اند و فول استک دولوپر ها که در ادامه مقاله وظایف آن ها را بررسی خواهیم کرد.

توسعه دهنده‌ی Front end

توسعه دهنده‌ی Front end

با کمی فکر کردن به کلمه Front End می‌توان پی برد که یک Front End Developer با قسمتی از یک وبسایت سر و کار دارد که کابر آن ها را می‌بیند. به طور کلی هر جزئیاتی از صفحه که توسط کاربر قابل مشاهده و ارزیابی است شامل وظایف توسعه دهنده Front End است.

فردی که در این زمینه فعالیت می‌کند باید با زبان های CSS، Java Script و HTML به طور کاملا آشنا و بر آن ها مسلط باشد و همینطور به صورت کامل با مفهوم Ui و Ux آشنا باشد.

اگر درباره این دو کلمه چیزی نمی دانید همین الان مقاله Ui و Ux چیست را مطالعه کنید.

توسعه دهنده Back end

توسعه دهنده Back end

قسمت هایی از وب سایت که تاثیری روی ظاهر کار ندارند و کاربر آن ها را مشاهده نمی‌کند مربوط به Back End Developer هستند.

سر و کار این فرد با دیتابیس و سرور های پردازنده سایت هاست که نیاز مند تسلط کامل توسعه دهنده Back End بر زبان های سرور مانند Pythone، Ruby، Php و … است.

در واقع با روی کار آمدن نرم افزار طراحی سایت شما می توانید بدون داشتن دانش back-end یک وب سایت بسازید.

Full stack developer

به کسی که بر مهارت های فرانت و بک به صورت همزمان تسلط دارد فول استک دولوپر یا Full Stack Developer‌گفته می‌شود.

معمولا افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از یک توسعه دهنده فول استک از دو نفر دولوپر فرانت و بک استفاده کنند چرا که به افرادی که روی هر کدام از این مهارت ها به صورت تخصصی تری کار می‌کنند راحت تر می‌توان اطمینان کرد.

مسیر برای توسعه دهنده وب شدن

برای آن که یک Web Developer شوید یادگیری یک زبان برنامه نویسی به هیچ وجه کفایت نمی‌کند. هر یک از سه گروهی که برای توسعه دهندگان وب نام بردیم دارای مهارت های مخصوص به خودشان هستند که اگر بخواهید وارد مسیر توسعه دهنده وب شدن شوید و در این مسیر موفقیتی کسب کنید، باید مهارت های زیادی را کسب کنید.

البته برای داشتن وب سایت روش های دیگری مانند خرید سایت نیز وجود دارد.

تفاوت توسعه دهنده وب و طراح وب سایت

تفاوت توسعه دهنده وب و طراح وب سایت

شاید تا اینجای مقاله این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که تفاوت دو کلمه طراح و توسعه دهنده در حوزه مربوط به وب کجاست؟ شاید حتی فکر کنید که این دو کلمه می‌توانند به جای یک دیگر به کار بروند اما اجازه بدهید این دو کلمه را همین جا از یک دیگر تفکیک کنیم.

طراح وب کسی است که به طراحی قسمت های گرافیکی وب سایت می‌پردازد و با کد و برنامه نویسی سر و کار ندارد. او با استفاده از نرم افزارهایی مانند ادوب فوتوشاپ یا ادو ایلاستریتور و به طور کلی نرم افزارهای گرافیکی باعث ایجاد زیبایی بصری در صفحه های وب سایت می‌شود.

اما توسعه دهنده وب با دانش مخصوص به پیاده سازی طرح ها ایده ها را عملی می‌نماید و باید با زبان های برنامه نویسی مانند HTML  و CSS به طور کامل آشنا و بر آن ها مسلط باشد.

البته زبان های سمت وب بیشتری نیز وجود دارد که در مقاله زبان های برنامه نویسی سمت وب به آن پرداخته ایم.

همکاری بین توسعه دهنده با طراحی سایت به چه صورت می باشد؟

در یک کلام: به وجود آمدن یک وب سایت بدون همکاری بین وب دولوپر و طراح سایت امکان پذیر نیست.

جهت ایجاد همکاری بهتر بین این دو فرد یا اعضای این دو تیم، بهتر است افراد اطلاعاتی هرچند اندک راجع به نحوه کار تیم مکمل داشته باشند تا به درک متقابل بین آن ها کمک کند.

به طور مثال بهتر است اعضای تیم دولوپ سایت با فوتوشاپ و ایلاستریتور آشنا باشند یا اعضای تیم طراحی نسبت به زبان های برنامه نویسی HTML و CSS آشنایی اندک و اولیه ای داشته باشند.

جدای از این ، داشتن یک تیم پشتیبانی سایت برای هر وب سایت لازم می باشد ، تا مشکلات در سریع ترین زمان ممکن حل شوند.

درآمد توسعه دهندگان وب در ایران و خارج

درآمد توسعه دهندگان وب در ایران و خارج

برای پاسخ به این سوال کافیست به تعداد کارها و مشاغلی که به سمت دیجیتال شدن پیش می‌روند نگاهی بیاندازید. افزایش روز افزون مردم در تمام دنیا از وب سایت ها بیانگر بازار کار گسترده توسعه دهندگان وب در سرتاسر دنیاست.

البته درآمد هر وب دولوپر با توجه به مهارتش می‌تواند بسیار بالا و یا بسیار پایین باشد.

در ایران این بستر هم اکنون در حال شکل گیری است و نسبت به کشورهای پیشرفته تر جای کار بسیار بیش تری دارد و هنوز به هیچ وجه اشباع نشده است.

ویژگی های شخصی یک Web developer

همان طور که پیش تر در این مقاله خواندید، توسعه وب سایت کاری نیست که به صورت کاملا انفرادی انجام گیرد. حتی اگر شما یک Full Stack Developer باشید نیز باز جهت طراحی سایت نیاز دارید که با یک طراح وب سایت به صورت کاملا تعمالی در ارتباط باشید و بنابراین این شغل نیازمند شخصی با روحیه انجام کار تیمی است.

همچنین یک وب دولوپر باید در هر حال اماده بروز رسانی اطلاعات خود و یادگیری مطالب جدید تر باشد. چرا که عصر تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و هر روز دیتای جدیدی وارد این دنیا می‌شود که در صورت عقب ماندن از آن ها، نمی‌توان نتیجه ای مطلوب به دست آورد.

شرکت دیجیتال مارکتینگ atgo امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید ، برای مطالعه مطالب این چنینی به بخش مقالات مراجعه کنید.

مروری بر آنچه در این مقاله یاد گرفتیم :

توسعه دهنده یا دولوپر کیست ؟

توسعه دهنده وب به کسی می گویند که توانایی کد نویسی بالا دارد و می تواند فرایند تبدیل یک وب سایت استاتیک را به یک وب سایت داینامیک، از صفر تا صد و بدون کمک گرفتن انجام دهد و البته با توجه به نیاز هایی که در پروژه دارد به صورت اختصاصی کدنویسی انجام دهد.

انواع توسعه دهنده ها ؟

توسعه دهنده ها به چند دسته بندی اصلی تقسیم می شوند : توسعه دهنده فرانت اند، توسعه دهنده بک اند و برنامه نویس فول استک. درباره ویژگی برنامه نویس فول استک در مقاله فول استک کیست صحبتی داشته ایم.

مسیر توسعه دهنده وب به چه شکل می باشد ؟

برای اینکه بتوانید یک توسعه دهنده وب شوید، باید ابتدا با زبان های مهم برنامه نویسی سمت وب آشنا شوید، در مقاله زبان های تحت وب را می توانید به صورت کامل به این موضوع اشراف پیدا کنید.

ویژگی های فردی یک دولوپر یا توسعه دهنده ؟

اگر به9 توسعه دهنده وب شدن علاقه پیدا کرده اید، باید به شما بگوییم که مسیری سخت و پر از فراز و نشیب، اما در عین حال لذت بخش را در پیش دارید.صبر و حوصله و تلاش سه معیار اصلی برای یک تبدیل شدن به یک توسعه دهنده می باشد.

مقالات

مشاهده همه

معرفی

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.