سئو داخلی چیست

سئو داخلی چیست

سئو داخلی که از آن با عنوان On Site SEO و On Page SEO هم یاد می شود به کلیه فعالیت‌هایی گفته می شود که در داخل یک وب سایت انجام می‌شود و کلیه فعالیت‌هایی که بر روی صفحات یک سایت صورت می گیرد تا صفحات سایت برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی شوند.

این فعالیت ها شامل ساخت صفحات وب سایت به صورت کاملا بهینه و ریسپانسیو، رعایت استاندارد های UX و UI در ساخت صفحات وب سایت، عملیات محتوا گذاری استاندارد و سئو شده بر اساس نیاز مخاطب، استفاده از تگ های مهم زبان نشانه گذاری HTML در ساختار صفحات، رعایت اصول لینکدهی داخلی و خارجی در صفحات، استفاده از تصاویر سئو شده و با کیفیت در ساختار صفحات، استفاده از ویدئو های سئو شده و با کیفیت در صفحات وب سایت و غیره می باشد، که در ادامه مقاله آموزشی سئو داخلی چیست یک چک لیست کامل و جامع را به شما ارائه می دهیم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سئو داخلی

سئو داخلی On Page SEO

در ابتدای مقاله گفته شد که سئو داخلی (On Page SEO) به کلیه فعالیت هایی گفته می شود که شما باید در داخل وب سایت انجام دهید که صفحات وب سایت خود را برای موتور های جستجو سئو و بهینه سازی نمایید.

همانطور که می دانید سئو وب سایت (توجه » اگه با مفهوم SEO آشنا نیستید حتما مقاله آموزشی SEO چیست را مطالعه نمایید.) شامل 3 بخش کلی است:

  1. On Page SEO
  2. Off Page SEO
  3. Technical SEO

در این سه مرحله سئوکار باید قواعد گوگل را به صورت گام به گام اجرا نماید تا موفق شود که صفحات وب سایت خود را برای موتور های جستجو بهینه سازی نماید.

در کنار سئو داخلی بحث سئو تکنیکال هم وجود دارد که کارفنی و تخصصی است که شما باید روی صفحات سایت انجام دهید، به عنوان مثال بالا بردن سرعت بارگذاری سرعت وب سایت در حالت موبایل و دسکتاپ یکی از موارد مربوط به Technical SEO است، که در مقاله آموزشی سئو تکنیکال چیست این بخش از سئو وب سایت به صورت کامل و جامع توضیح داده شده است.

بخش بعدی Off Page SEO می باشد که نیاز به انجام یکسری کارها در خارج از وب سایت دارد، که این مورد هم در مقاله آموزشی سئو خارجی چیست به صورت کامل توضیح داده شده است.

اما حالا به سراغ سئو داخلی می رویم که موضوع اصلی مقاله ما است، در بخش زیر یک چک لیست کامل را از On Page SEO در اختیار شما قرار داده ایم که این چک لیست مطابق با جدید ترین الگوریتم های گوگل تنظیم شده است.

ضمنا در آینده هم هر گونه آپدیت و تغییرات جدیدی از سوی موتور جستجوی گوگل در مورد On Page SEO ارائه شود، تیم پشتیبان وب سایت ATGO در همین صفحه بروز ترین مطالب را به شما ارائه می دهند.

سئو داخلی On Page SEO

چک لیست سئو داخلی

1- ساخت سایت به صورت کاملا بهینه، ریسپانسیو، و ساخت وب سایت مطابق با استاندارد های UX و UI:

اولین موردی که در سئو داخلی صفحات بسیار تاثیر گذار است، مربوط به ساخت سایت می باشد که ما باید سایت خود را با رعایت تمامی نکات مربوط به UX & UI  و همچنین به صورت کاملا ریسپانسیو شده بسازیم.

یعنی صفحات سایت ما علاوه بر اینکه به صورت زیبا و کاربر پسند ساخته می‌شوند باید جلوه نمایش درستی هم در صفحه نمایش دسکتاپ، هم در صفحه نمایش موبایل و هم در صفحه نمایش تبلت داشته باشند.

نکته : این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که با توجه به این که بالای ۹۰ درصد ورودی های وبسایت ما از طریق موبایل است به نسخه موبایل وبسایت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

البته این آماری که در این جا نوشته شد که بالای ۹۰ درصد ورودی های وب سایت از طریق موبایل است، این آمار را شما می توانید زمانی که سایت خود را به سرچ کنسول گوگل متصل کردید ورودی های وب سایت خود را مشاهده نمایید که با استفاده از چه devise هایی وارد صفحات سایت شما می شوند.

توجه » برای آشنایی با نحوه اتصال سایت به ابزار سرچ کنسول می توانید فیلم آموزش رایگان گوگل سرچ کنسول را مشاهده نمایید.

2- تنظیم استراتژی سئو بر اساس نیاز مخاطب هدف

3- استخراج کلمات کلیدی به کمک گوگل و ابزار های کاربردی سئو

4- انتخاب تگ های Heading از بین کلمات کلیدی استخراج شده (نکته » می توانید از ابزار Google Trends برای تعیین تگ های h1 تا h6 استفاده نمایید.)

انتخاب سئو تایتل مناسب برای صفحه (برای آشنایی با تکنیک های انتخاب سئو تایتل مقاله عنوان سئو چیست را مطالعه نمایید.)

5- انتخاب متا دیسکریپشن جذاب برای صفحات (برای آشنایی با تکنیک های انتخاب متا دیسکریپشن جذاب برای صفحات مقاله توضیحات متا چیست را مطالعه نمایید.)

6- تولید محتوای یونیک و با کیفیت برای صفحات (با آنالیز دقیقی که بر روی وب سایت های رقیب انجام داده اید، باید محتوای صفحات وب سایت دقیقا مطابق با نیاز کاربر نوشته شود، ضمنا محتوا در طول گذشت زمان نیاز به آپدیت و بروزرسانی دارد.)

7- بهینه سازی تصاویر در سایت:

به طور کلی تصاویر و فایل‌های چندرسانه‌ای هم می توانند ورودی اعظمی را به سایت ما بکشانند، برای اینکه تصاویر ما در موتور جستجوگر گوگل بالا بیایند حتماً باید یکسری نکات را در درج تصاویر به آنها دقت کنیم.

مورد اول این که تصویری که در سایت قرار می دهیم حتما دارای کیفیت بالا باشد، و مورد بعدی اینکه حجم تصاویر سعی کنیم کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت باشد.

و با کمک گرفتن از نرم افزار های ویرایش تصاویر مانند نرم افزار قدرتمند فتوشاپ بتوانید تصاویر وب سایت خود را با استفاده از یک قالب زیبا و منحصر به فرد در صفحات خود درج کنید.

و در زمان درج تصاویر نیز از خصوصیت Alt و یا همان متن جایگزین هم استفاده کنیم، و همچنین تصاویر ما دارای خصوصیت figure هم باشد، محتوای تصویر ما را برای ربات های گوگل به صورت کامل تشریح کند، که برای آشنایی با این موارد می توانید مقاله سئو تصاویر را مطالعه نمایید.

8- استفاده از ویدئو های با کیفیت و سئو شده درون صفحات:

قبل از درج تگ ویدئو در داخل صفحات حتما از یک تگ heading استفاده نمایید، ویدئو حتما دارای تایتل و پوستر باشد، و بهتر است که ویدئو به کمک نرم افزار های تخصصی نظیر پریمیر پرو، کامتازیا و غیره ویرایش شود، که کاربر بتواند با کیفیت بالا و منحصر به فرد ویدئو را مشاهده نماید.

9- ایجاد لینک دهی داخلی با ساختار درست در صفحات وب سایت:

باید در هر صفحه ای با کلمات مشتق و مرتبط به صفحات مشابه آن لینک داخلی داده شده، و سپس از آن صفحات لینک داخلی بگیرید.

به عنوان مثال شما دو صفحه به نام صفحه A و صفحه B را دارید، این دو صفحه دارای دسته بندی یکسان هستند، مثلا صفحه دسته بندی آن ها C است.

شما باید از صفحه A با کلمات مشتق و مرتبط به صفحه B لینک داخلی دهید، و سپس از آن با کلمات کلیدی مربوط به صفحه A لینک داخلی بگیرید.

فراموش نکنید که از صفحه دسته بندی C هم شما باید با کلمات مرتبط به این صفحه لینک داخلی داده و از آن لینک داخلی بگیرید.

10- لینک خارجی به صفحات قدرتمند با دامین اتوریتی بالا:

بهتر است برای معتبر کردن یک صفحه وب در بحث سئو داخلی صفحات حتما لینک خارجی به وب سایت های قدرتمند که این وب سایت ها جز سایت های رقیب شما محسوب نمی شوند بدهید.

به عنوان مثال من یک مقاله در سایتم نوشتم به اسم بیت کوین چیست؟

در این مقاله به سایت اصلی خود بیت کوین و یا به پنل یوتیوب و یا آپارات وب سایت خودم، که در آن فیلم های آموزشی مرتبط با همین موضوع درج شده است لینک خارجی می دهیم.

یک موضوع مهم دیگر در مورد لینک های خارجی این که شما می توانید به برخی از این لینک های خارجی خصوصیت No-Follow را اضافه کنید که توسط رباط های گوگل نادیده گرفته شوند.

نکته » لینک های خارجی مب توانند در تب جدید باز شوند(با اضافه کردن خصوصیت “Target=”blank به تگ a)

11- برای تنظیم بودجه خزش و اختصاص Crawl یا خزش ربات های گوگل به صفحات مهم وب سایت در چک لیست سئو داخلی می توان صفحات غیر ضروری مانند صفحه درباره ما، صفحه پرداخت و غیره را به حالت No Index درآورد.

12- نصب افزونه یواست سئو و یا رنک مث برای وب سایت های وردپرسی:

این افزونه ها هم در بحث سئو داخلی و هم در بحث تکنیکال سئو می توانند به شما کمک کنند، جهت آشنایی با کاربرد یکی از بهترین پلاگین های سئو می توانید مقاله آموزش افزونه Yoast SEO را مطالعه نمایید.

13- استفاده از FAQ برای صفحات وب سایت:

این تکنیک می تواند کمک کند زمانی که صفحات وب سایت با کلمات کلیدی مورد نظر در بخش SERP گوگل بالا می آیند، سئوالات اختصاصی که با FAQ تنظیم شده است کاربر را مجاب به کلیک کردن بر روی لینک وب سایت شما نماید.

14- استفاده از ریچ اسنیپت (Rich Snippets) برای صفحات وب سایت:

استفاده از ریچ اسنیپت (Rich Snippets) در بحث On Page SEO کمک می کند که در بخش SERP گوگل با قرار گرفتن ستاره امتیاز دهی در زیر متادیسکرسپشن جذابیت عنوان سایت برای کاربر بیشتر شود و او را مجاب به کلیک کردن نماید.

15- ایجاد دسته بندی برای بخش مقالات و محصولات وب سایت:

به منظور ایجاد نظم برای خدمات و محصولات وب سایت بهتر است که در تدوین ساختار اولیه سئو داخلی وب سایت خود از دسته بندی استفاده نمایید.

دسته بندی می تواند به وب سایت شما نظم دهد، و کاربران هم از طریق دسته بندی به راحتی می توانند به اجزای مختلف وب سایت شما دسترسی داشته باشند.

16- استفاده از برچسب ها:

برای برخی از خدمات، محصولات و یا دسته بندی محصولات وب سایت خود می توانید برچسب تعربف کنید.

17- استفاده از Bread Crumbs در ساختار صفحات:

به کمک ابزار Bread Crumbs شما می توانید به صفحات و دسته بندی های مرتبط لینک داخلی بدهید.

چک لیست سئو داخلی

آموزش سئو داخلی

برای اینکه شما بتوانید آموزش سئو داخلی یا On Page SEO را یاد بگیرید ابتدا نیاز دارید که با ساختار داخلی صفحه وب سایت آشنا شوید.

تمامی صفحات وب که در بستر اینترنت شما مشاهده می کنید همانطور که می‌دانید همگی از یک زبان مرجع و نشانه گذاری به نام زبان HTML (توجه » برای آشنایی با زبان مرجع HTML مقاله HTML چیست را مطالعه نمایید.) در ساختار خود استفاده کردند.

تفاوتی ندارد که وبسایت با چه نوع زبان برنامه نویسی ساخته شده باشد، در هر صورت در بیس اولیه تمامی سایت های ساخته شده به روش های مختلف از ساختار زبان نشانه گذاری HTML استفاده شده است.

پس بنابراین در بحث سئو داخلی هم اولین موردی که شما برای آموزش به آن نیاز دارید این است که تمامی تگ های مهم html و کاربرد آنها را یاد بگیرید. (برای یادگیری زبان نشانه گذاری html می توانید به وب سایت www.w3schools.com) مراجعه نمایید.

اگر که علاقه مند هستید با Self-study کردن و یا اصطلاحا مطالعه شخصی آموزش on page seo را یاد بگیرید، در بخش زیر ما تعداد از منابع معتبر یادگیری سئو را به شما معرفی می کنیم که می توانید به کمک این منابع معتبر روش های بالا بردن سئو سایت را به صورت تخصصی یاد بگیرید.

این منابع که محتوای صفحات آن ها با توجه به جدیدترین آپدیت های گوگل منتشر می شود عبارتند از:

  1. Moz.com
  2. Webmaster World
  3. yoast.com
  4. Seo By the Sea
  5. Search Engine Journal
  6. Google’s SEO Guidelines
  7. Search Engine Land
  8. Marketing Land
  9. SEM Post
  10. SERoundtable
  11. Google’s Search Engine Optimization Guide

در صورتی که تمایل دارید آموزش سئو داخلی را به صورت آموزش های حضوری و یا آنلاین، تحت نظر اساتید برجسته سئو یاد بگیرید، می توانید در کلاس های دوره سئو شرکت نمایید، این کلاس ها هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین برگذار می شود، د رپایان دوره هم می توانید مدرک فنی و حرفه ای و قابل ترجمه را دریافت نمایید.

شرکت در کلاس های آموزش سئو به شما کمک می کند که به صورت عملی و پروژه محور بر روی سئو سک وب سایت کار کنید، و بتوانید روی سایت مورد نظر آزمون خطا نمایید.

نکته » در صفحه آموزش طراحی سایت یکسری فیلم های آموزش طراحی سایت قرار داده شده است، که شما می توانید با مشاهده این ویدئوهای آموزشی با ساختار زبان html آشنا شوید.

پس از یادگیری کامل ساختار زبان html و فهمیدن متاتگ های مهم در بخش زیر یک سری دیگر از موارد مهمی که شما برای آموزش سئو داخلی به آن نیاز دارید را در قالب یک چک لیست ارائه داده ایم، این موارد عبارتند از :

توجه » در صورتی که شما مهارت سئو داخلی یا on page seo را به خوبی یاد بگیرید، و همچنین سایر مهارت های سئو و بهینه سازی وب سایت را هم به صورت حرفه ای بلد باشید، می توانید بدون نیاز به استخدام شدن در شرکت یا سازمان خاصی به صورت فریلنسری برای خود کار کنید، و در این حوزه کسب درآمد داشته باشید.

آموزش سئو داخلی

نکات مهم سئو داخلی

تا به اینجای کار شما با چک لیست های مربوط به سئو داخلی یا همان SEO On Page آشنا شدید، در آخر باید یکسری نکات مهم را هم بدانید که در زمانی که اقدام به ساخت یک سایت می کنید از همان ابتدا سایت خود را به صورت سئو شده بسازید.

برای اینکه بتوانید تکنیک های سئو داخلی را به خوبی یاد بگیرید اول از همه سعی کنید با زبان های برنامه نویسی تحت وب از جمله زبان نشانه گذاری HTML آشنا شوید، و مخصوصاً تگ های مهم آن را هم هم یاد بگیرید.

همچنین کار کردن با سیستم های مدیریت محتوا مانند سیستم مدیریت محتوای وردپرس را هم به صورت کامل و دقیق یاد بگیرید.

مراحل مربوط به ساخت یک وب سایت را به صورت دقیق و حرفه‌ای یاد بگیرید و سعی کنید از برخی از نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ هم برای درست کردن تصاویر وب سایت خود کمک بگیرید.

روی تکنیک های تولید محتوا و قدرت نویسندگی خود به شدت کار کنید، تا بتوانید یک محتوای با کیفیت متناسب با نیاز کاربران وب سایت خود بنویسید.

در سایت های وردپرسی حتما از افزونه های سئو مانند یواست و رنک مث استفاده نمایید.

منابعی که در بخش قبلی به شما معرفی کردیم به صورت مداوم جدیدترین مطالب در مورد سئو به بخصوص سئو داخلی (on page seo) در این وب سایت ها منتشر می شود، سعی کنید به صورت مداوم مطالب این وب سایت ها را دنبال نمایید، و حتما مطالعه مداوم داشته باشید.

رعایت کامل چک لیست سئو داخلی باعث بهبود سئو وب سایت در بخش ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک گوگل می شود.

سئوالات متداول در مورد سئو داخلی؟

سئو داخلی چیست ؟

سئو داخلی که از آن با عنوان On Site SEO و On Page SEO هم یاد می شود به کلیه فعالیت‌هایی گفته می شود که در داخل یک وب سایت انجام می‌شود و کلیه فعالیت‌هایی که بر روی صفحات یک سایت صورت می گیرد تا صفحات سایت برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی شوند.

تفاوت سئو off page و سئو on page چیست ؟

تمام عامل‌های موثر در سئو آن پیج یا سئو داخلی مربوط به المان‌های موجود در داخل وب سایت شما می‌شوند. عامل‌های On page شامل ساختار فنی (کیفیت کدنویسی)، محتوای نوشتاری و دیداری و کاربر پسند بودن وب سایت شما می‌شوند. در نقطه‌ی مقابل عامل‌های Off-page مربوط به مواردی هستند که در خارج سایت شماانجام می شود، همانند لینک‌سازی خارجی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های بازاریابی دیگر. در نقطه‌ی مقابل عامل‌های Off-page مربوط به مواردی همانند لینک‌های وب سایت‌های دیگر به شما، شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های بازاریابی دیگر می‌شود.

چگونه می‌توان سئوی داخلی را بهبود بخشید؟

با تولید محتوای با کیفیت و مناسب، لینک‌سازی اصولی، بهینه‌سازی محتوا، استفاده درست از تگ‌ها و… می‌توانید تا حد زیادی سایت خود را آماده‌ رتبه‌های برتر در گوگل کنید.

مقالات تخصصی سئو

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.