موتور جستجوگر چیست

موتور جستجوگر چیست | انواع موتور های جستجو | ویژگی های موتور جستجو و اهمیتش در اینترنت

به جرعت می توان گفت که پیدایش اینترنت یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین اختراعات بشر در قرن پیشین بوده است.

اینترنت به شما اجازه می دهد که در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواهتون دست یابید، تا چند دهه قبل برای اینکه جواب سوال های کوچک و بزرگ خود را پیدا کنید مجبور بودید که به کتاب های معتبر رجوع کنید و یا افراد متخصص اون حوزه سوال بپرسید.

در مقاله موتور جستجوگر چیست به صورت کامل به شرح کار این دنیای پر رمز و راز می پردازیم.

قبل از اینکه به مبحث موتور های جستجو بپردازیم بگذارید کمی بیشتر درباره اینترنت بدانیم!

تریلیون ها تریلیون اطلاعات در فضای اینترنت جا سازی شده است و این اطلاعات همواره در حال گسترش است و در همین حین که شما تا اینجای مقاله را مطالعه کرده اید ، هزاران اطلاعات در این فضای گسترده و بیکران منتشر شده است.شاید عکس زیر براتون روشن ترش کنه!

درک بهتر موتور های جستجو

اگه این انیمیشن (رالف ، اینترنت را می شکند)رو دیدید کاملا متوجه منظور ما از موتور های جستجو می شوید، در این انیمیشن رالف و دوستش برای اینکه در دنیای اینترنت پرسه بزنند ، سوالاتی را از آقای سمت راست تصویر می پرسیدند.

آقای سمت راست در این انیمیشن دقیقا همان موتور جستجو است که با توجه با کلمات و سوالاتی که رالف و دوستش از وی می پرسیدند، آن ها را به مسیر های مناسبی راهنمایی می کرد.

متوجه شدید نه ؟

موتور های جستجو در واقع سایت هایی هستند که اطلاعات را در خود ذخیره می کنند و به شما نمایش می دهند.

گفتیم که موتور جستجوگر چیست حالا نوبت به یه فکت دربارش می رسه :

جالب می شه که بدونید حجم فیزیکی اینترنت مورد استفاده کل جهان به اندازه یک شاپرک هم نیست!

اهمیت موتور های جستجو

به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از مطالعه این قسمت به مقاله سایت چیست مراجعه کنید تا به صورت کامل با مفهوم سایت و وب سایت آشناییت داشته باشید.

اهمیت موتور های جستجو

استفاده از موتور های جستجو به قدری راحت ، روان و عادی شده است که می توان آن را در رتبه دوم فعالیت های اینترنتی دانست (رتبه اول متعلق به ارسال پیامک های اینترنتی و… است).

هرچه استفاده عموم جهان از این اینترنت بیشتر می شود اهمیت داشتن موتور های جستجو بیشتر می شود ، بالاخره این اطلاعات باید جایی ذخیره و پردازش بشن.

موتور های جستجو از اطلاف وقت شما جلوگیری می کنند ، همه چیز سریع و برنامه ریزی شده انجام می گردد.

هنگامی که شما عبارتی را در گوگل جستجو می کنید موتور های جستجو به کمک هوش های مصنوعی و ربات های پیشرفته خود و صدها فاکتور دیگر که به هیچ وجه در این مقاله جای ندارند نتایجی را به شما نشان می دهند.

توجه داشته باشید که این نتایج کاملا بررسی شده هستند و متناسب با نیاز شما طبقه بندی می شوند ، درواقع اولین لینکی که به شما نمایش داده می شود مرتبط ترین آن ها با کلمه کلیدی شما است.

البته این نتایج در موتور های جستجو مختلف جابجا می شوند و حتی امکان دارد یک وب سایت در یک موتور جستجو رتبه یک باشد ولی در موتور جستجوی دیگر جزو ۱۰ نتیجه برتر نباشد.

این تفاوت به دلیل تفاوت های الگوریتمی است که در این موتور ها وجود دارد ، در واقع هر موتور جستجو فاکتور های متفاوتی را برای معرفی صفحه ها به کاربران دارند و به همین دلیل هم است که نتایج جستجو در موتور های جستجوگر تفاوت دارد.

حال که متوجه شدید موتور جستجوگر چیست می رویم سراغ ویژگی های آن

ویژگی های موتور جستجو

موتور های جستجو دو دسته ویژگی دارند که یک دسته در همه آن ها یکسان است و دسته دیگری می تواند متغیر باشد.

دسته اول که در همه یکسا ن است در یک عبارت خلاصه می شود : رضایت کاربر.

در نهایت تمام موتور های جستجو به دنبال رضایت کاربر هستند تا برای دفعات بعدی نیز از همین موتور جستجو استفاده کنند.

هنگامی که شما وب سایتی را می سازید و یا نسبت به خرید سایت اقدام می کنید در واقع می خواهید که به کاربران و مشتریان خود خدمات ، محصولات و یا اخباری را ارائه دهید.

شما با رعایت بسیاری از نکات چه در زمینه سئو (برای آشنایی با مفهوم سئو مقاله سئو چیست را مطالعه نمایید.) و چه در زمینه طراحی رابط کاربری و یا تجربه کاربری ( که در مقاله UI و UX چیست به آن پرداخته ایم) می خواهید که نیاز کاربران خود را برطرف کنید ، هنگامی که موتور های جستجو ازین موضوع با خبر شوند ، دوست شما می شوند و شما را در نتایج جستجو به رتبه های برتر و بهتر می رسانند.

موتور های جستجو با بررسی رفتار کاربران و تجزیه و تحلیل بر روی داده های جمع آوری شده از سر تا سر جهان تصمیم می گیرند که فلان صفحه برای فلان کلمه کلیدی مناسب تر است و به آن رتبه بهتری می دهند.

البته این نتایج همیشه در حال جابجایی و تغییر و تحول است تا همیشه به سایر وب سایت ها فرصتی داده شود تا ویژگی های خود را به رخ بکشند. ( گوگل خیلی منصفه خدایی!)

انواع موتور های جستجوگر

انواع موتور های جستجوگر

حالا که فهمیدیم موتور های جستجو چی هستند و برای چی درست شده اند باید بریم سراغ انواعشون.

افرادی که زیاد در زمینه اینترنت و وب گردی تخصص ندارند تصور می کنند که درواقع اینترنت همان گوگل است و گوگل همان اینترنت، اما این باور کاملا اشتباه است.

گوگل نیز یک موتور جستجو مانند سایر موتور های جستجو است ولی به دلیل اینکه از محبوبیت زیادی برخوردار است با اقتدار در صدر جدول جای خود را محکم کرده است.

در این قسمت به ترتیب تعداد کاربران موتور های جستجو را برای شما لیست بندی کرده ایم :

موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل

گوگل دیگر یکی از اجزای زندگی امروزه افراد شده است، باور کنید و یا نه شما سالانه وقت بسیار زیادی را در گوگل می گذرانید تا جواب سوال های خود را پیدا کنید.

طبق خبر منتشر شده در خبرگذاری مشرق نیوز، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات گفته است که ایرانی ها در طول یک روز حدودا ۱۰۰ میلیون جستجو انجام می دهند (توجه داشته باشید که جمعیت ایران در سال ۹۹ چیزی در حدود ۸۳ میلیون نفر می باشد).

موتور جستجوی گوگل ماهانه میزبان بیش از ۱/۶ میلیارد کاربر است و در الکسا رتبه ۱ را به خود اختصاص داده است.

گوگل به قدری به جزئیات توجه می کند که شاید حتی برای شما اهمیت هم نداشته باشد ، باور نمی کنید؟ رنگ آبی که برای شما در نظر گرفته شده هنگامی که عبارتی را جست و جو می کنید یک رنگ نمونه از ۴۱ رنگ آبی مختلف است.

اما فقط این نیست ! گوگل به کمک خزنده های فوق العاده پیشرفتش به شما انواع و اقسام نتایج را نشان می دهند.

با جست و جوی عبارتی در اینترنت شما می توانید عکس ها ، مقاله ها ، فیلم ها ، توییت ها ، نقشه ها و… را مشاهده نمایید.

تمامی این ها دست به دست هم می دهند که ما را به یقین برسانند که گوگل قطعا یک غول جستجو است.

موتور جستجوی بینگ

موتور جستجوی بینگ

بینگ دومین موتور جستجوی برتر در جهان نام دارد، تعداد تقریبی کاربران این ابزار ماهانه چیزی در حدود ۴۰۰ میلیون نفر است.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا وقتی گوگل وجود داره افراد باید برن به سمت بینگ ، خب بینگ هم یک سری قابلیت هایی خوبی داره که برخی از افراد رو ترغیب می کنه که ازون استفاده کنند.

مثلا جستجوی فیلم در بینگ شاید به مراتب بهتر از گوگل باشه و یا اینکه برای کاربران کم حوصله شاید بهتر باشه ! چرا ؟ چون که تقریبا در صفحه اول نتایج دوبرابر گوگل گزینه میاره (که البته وقتی انگلیسی سرچ می کنید این اتفاق می افته و برای ما کاربرد آن چنانی نداره).

بعد از اینکه متوجه شدید موتور جستجوگر چیست بهتره بدونید که بینگ را موتور جستجوگر فیلم هم نام گذاری می کنند.

موتور جستجوگر یاهو

یاهو سومین موتور جستجوی برتر در جهان نام دارد که ماهانه چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.

یکی از مهم ترین نکته هایی که همین الان باید خدممتون بگم اینه که شرکت وریزون پیشنهاد داده که یاهو رو به قیمت حدود ۵ میلیارد خریداری کنه و مثل اینکه توافق ها هم انجام شده و خبر رسمی مونده.

اگه این توافق انجام بشه تغییرات زیادی رو در یاهو مشاهده خواهیم کرد.

موتور جستجوی اسک

این موتور جستجوی برای افراد خاصی با جست و جوی های خاصی طراحی شده است.

تقریبا حدود ۲۴۰ میلیون کاربر دارد که این کاربران درواقع به دنبال چیز های خاصی هستند که پیدا کردن آن ها در موتور های جستجوی دیگر سخت می باشد.

برخلاف گوگل که برای هر جستجو از هر نظری کاربر را ساپورت می کند این مرورگر زیاد کاری به کلیات ندارد و به یک سری جزئیات خاص تاکید دارد.

موتور جستجوگر Aol Search

کاربران این موتور به چیزی حدود ۱۲۵ میلیون نفر می رسد ، این ابزار برای شرکت وریزون است. همانطور که گفتیم این شرکت درصدد خرید یاهو است و می خواهد که این دو موتور جستجو را با هم ادغام کند.

موتور جستجو WOW

این موتور جستجو با تعداد تقریبی ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه رتبه ۷۶۷ الکسا را به خود اختصاص داده است.

البته این موتور جستجو بیشتر شبیه به یک سایت خبری عمل می کند و بیشتر تمرکز خودش رو برای خبر می گذارند.

خبر درباره افراد مشهور و تیم های فوتبال و….. ، این موتور برای افرادی پیشنهاد می شود که می خواهند همه چیز را در کنار هم داشته باشند.

مطالبی که در این موتور جست و جوی پیدا می شود شبیه به ویکیپدیا نیست و تفاوت های فاحشی دارد.

موتور جستجوی Baidu

موتور جستجوی بایدو را می توان به مشهور ترین سایت جستجوگر در کشور چین لقب داد ، این جستجوگر در سال ۲۰۰۰ انتشار یافت و در کشور چین از محبوبیت مناسبی برخوردار است.

البته این موتور جستجوگر به اینکه تنها در کشور چین مورد استفاده قرار می گیرد اما رتبه چهارم الکسا را ازان خود کرده است و آن هم به دلیل جمعیت فوق العاده بالای این کشور می باشد.

موتور جستجوگر Wolframapha

این موتور جستجو را می توان کاملا با سایر موتور های جستجو جدا دانست ، افرادی که از این موتور جستجو استفاده می کنند بیشتر به دنبال جستجو هایی با موضوع حسابداری و محاسباتی هستند.

این موتور جستجوگر به شما اطلاعاتی درباره موضوعاتی که در آن عدد حرف اول را می زند کار می کند.

موتور جستجو DuckDuckGo

موتور جستجویی که نام برده شده از مزیت های قابل توجهی برخوردار است که می تواند کاملا بدرد بخور باشد.

از مهم ترین ویژگی های این موتور می توان به داشتن رابط کاربری بسیار ساده اشاره کرد و البته که این سایت به صورت کاملا حرفه ای تبلیغات را نشان نمی دهد.

همچنین این موتور به هیچ عنوان از کاربر اطلاعاتی دریافت نمی کند و همین موضوع باعث می شود که سرعت بسیار قابل قبولی داشته باشد.

با جرعت می توان گفت که این موتور در صورتی که طرفداران بیشتری پیدا کند می تواند روند سعودی بسیار خوبی را طی کند و به رقیب قابل قبولی برای گوگل تبدیل شود.

موتور جستجوی Yandex.ru

این موتور جستجوی برای کشور روسیه است و در این کشور رتبه چهارم را در اختیار دارد.

البته موتور yandex.ru در الکسا نیز رتبه ۳۰ را ازان خود کرده است و جالب است که بدانید تقریبا ۶۰ درصد از تمامی جستجو هایی که در کشور روسیه انجام می گیرد در این مرورگر انجام می شود.

این مقاله ادامه دارد….

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران از شما تشکر می کند که تا آخر مقاله موتور جستجوگر چیست با ما بودید ، نظرات خود را درباره با موتور های جستجو کامنت کنید و اگر سوالی دارید می توانید آن را مطرح کنید.

سوالات متداول حول محور موتور جستجو (سوالات زیر در متن مقاله توضیح داده شده است.)

منظور از موتور جستجو چیست ؟

در یک عبارت کوتاه می توان موتور جستجو را فضایی تصور کرد که اطلاعات در آن ذخیره می شود و با درخواست کاربر، به وی نشان داده می شود.

موتور های جستجو چه ویژگی هایی دارند ؟

موتور های جستجوگر علاوه بر زیبایی و سادگی ای که دارند، همگی یک هدف مشخص را دنبال می کنند و آن رضایت یک کاربر از استفاده از آن است، اگر شما از محیط و نتایجی که یک مرورگر به شما می دهد رضایت داشته باشید، دفعه بعد نیز از همان موتور جستجو استفاده خواهید کرد.

محبوب ترین موتور های جستجو چه نام دارند ؟

از محبوب ترین موتور های جستجویی که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند می توان به گوگل، بینگ، یاهو و اسک اشاره کرد، برای جزئیات بیشتر از هر یک از این موتور های جستجو وارد مقاله شوید.

به دنبال تحقیق برای مقاله موتور جستجوگر هستم چه کنم ؟

شرکت ATGO برای دانش آموزان و دانشجویان ، یک فایل pdf تعبیه دیده است که می توانید با دانلود آن در همین صفحه، از آن استفاده کنید.

برای مطالعه » آشنایی با مفهوم پروکسی چیست و کاربردهای مختلف انواع پروکسی سرور ها

تحقیق در مورد موتور های جستجوگر، برای دانلود فایل pdf همین صفحه روی این لینک کلیک کنید.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام وقت بخیر، ببخشید آپدیت های جدید گوگل برای سئوی وب سایت را چطور می تونیم مشاهده کنیم

    1. سلام دوست عزیز، برای مشاهده جدیدترین آپدیت های ارائه شده در زمینه سئو و بهینه سازی صفحات وب شما می تونید به وب سایت backlinko.com مراجعه کنید.

  2. ممنون از توضیحات خوب شما، موتور جستجوگر گوگل واقعا با توجه به سرویس هایی که ارائه میده بی نظیره تو کل دنیا

  3. دمتون گرم واقعا کامل بود

  4. بهتربن هستید دمتون گرم

    1. خوشحالیم که مورد پسند شما واقع شده

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.