آموزش گوگل سرچ کنسول

آموزش گوگل سرچ کنسول

آموزش گوگل سرچ کنسول را به همراه فیلم های آموزشی رایگان به صورت صفر تا صد در این مقاله آموزشی قصد داریم که به شما ارائه دهیم.

همانطور که می دانید Search console یکی از ابزار های تخصصی سئو سایت است که می تواند رفتار خزنه های گوگل نسبت به وب سایت ما به همراه انواع خطاها و ایراد هایی که ممکن است گوگل نسبت به صفحات ما داشته باشد را به ما نشان می دهد، و ما با استفاده از این ابزار کاربردی گوگل می توانیم وضعیت سئو وب سایت خود را بهبود دهیم.

پس در ادامه مقاله آموزش گوگل سرچ کنسول با ما همراه باشید تا با مراحل نصب و بخش های مختلف این ابزار فوق العاده کاربردی و رایگان آشنا شویم.

توجه » در بخش زیر فیلم های آموزش رایگان گوگل سرچ کنسول را در اختیار شما قرار داده ایم، البته اگر هیچگونه آشنایی قبلی با این ابزار ندارید پیشنهاد می کنیم که ابتدا مقاله آموزشی گوگل سرچ کنسول چیست را مطالعه نمایید که یک شناخت اولیه با سرچ کنسول داشته باشید.

فیلم آموزش گوگل سرچ کنسول

اولین چیزی که برای کار کردن با ابزار Search console مورد نیاز است این است که شما باید پس از فرآیند ساخت و طراحی سایت و محتوا گذاری صفحات مختلف وب سایت، سایت خود را به Search console معرفی نمایید.

پس ابتدا به سراغ نصب سرچ کنسول و ورود به محیط آن می رویم.

نصب سرچ کنسول

آموزش بخش Overview در سرچ کنسول

آموزش بخش URL Inspection در سرچ کنسول

آموزش بخش Performance در سرچ کنسول

آموزش بخش Indexing در سرچ کنسول

آموزش بخش Experience در سرچ کنسول

آموزش بخش Enhancements در سرچ کنسول

آموزش بخش links در سرچ کنسول

آموزش بخش Security & Manual actions در سرچ کنسول

آموزش بخش Legacy tools and reports در سرچ کنسول

آموزش بخش Settings در سرچ کنسول

توجه » برای این که میزان خطاهای سرچ کنسول کاهش پیدا کند، بهتر است که شما وب سایت خود را بر اساس استاندارد W3C طراحی نمایید.

آموزش رایگان گوگل سرچ کنسول

همانطور که در ویدئو های آموزشی مشاهده کردید سرچ کنسول ابزاری است که شما به کمک آن ابتدا می توانید مشکل ایندکس نشدن وب سایت خود در گوگل را برطرف نمایید.

البته نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که صفحات مختلف وب سایت شما اعم از بخش برگه های (صفحه اصلی، تماس با ما، برگه فروشگاه و غیره)، بخش نوشته ها و مقالات سایت به همراه دسته بندی نوشته ها و خدمات سایت، بخش مربوط به محصولات و دسته بندی محصولات زمانی باید به کمک ابزار Search console به گوگل معرفی شود که سایت شما از نظر ساختار سئو (از نظر طراحی و رعایت اصول ux و ui در زمان ساخت صفحات، ریسپانسیو بودن صفحات، سرعت مناسب برای بارگذاری محتوای صفحات سایت، تولید محتوای ساختارمند و بر اساس نیاز مخاطب، رعایت سئو ویدئو های درج شده در وب سایت و رعایت اصول سئو تصاویر وب سایت.) هیچگونه مشکلی نداشته باشد.

پیشنهاد ویژه » برای این که اصول سئو وب سایت را از سطح مقدماتی تا پیشرفته به خوبی یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم که فیلم های آموزش سئو را به صورت رایگان مشاهده نمایید، و همچنین در صورت تمایل می توانید با شرکت در کلاس های دوره سئو مدرک فنی و حرفه ای و قابل ترجمه را دریافت نمایید.

در ادامه هر یک از بخش های سرچ کنسول را با توجه به توضیحات ارائه شده در ویدئو های ابتدای صفحه بررسی می کنیم.

آموزش رایگان گوگل سرچ کنسول

بخش Overview:

در این بخش یک نگاه کلی به وضعیت وب سایت شما شده است، به عنوان مثال در قسمت Performance در قالب یک نمودار پیوسته میزان کلیک سایت شما در بازه زمانی 3 ماهه نمایش داده می شود.

در بخش Indexing تعداد صفحاتی که توسط خزنده های گوگل ایندکس و شناسایی شده است را می توانید مشاهده نمایید.

در بخش Experience تجربه کاربری افرادی که در حالت دسکتاپ و موبایل از صفحات شما بازدید داشته اند را می توانید مشاهده نمایید.

در بخش Enhancements نیز وضعیت ایندکس شدن Breadcrumbs، FAQ، Review snippets، Sitelinks searchbox را می توانید مشاهده نمایید.

یکی از مزیت های مهم بخش Overview این است که همانند تصویر زیر شما با استفاده از گزینه Search console Insights می توانید بهترین صفحات خود را از نظر میزان کلیک مشاهده نمایید(همانند تصویر زیر).

بخش Overview

بخش Performance:

یکی از بخش های بسیار مهم در آموزش گوگل سرچ کنسول مربوط به قسمت Performance است، که در این بخش شما عملکرد کلی وب سایت خود را مشاهده می کنید.

در بخش Total Clicks شما میزان کلیک های وب سایت خود را (نمودار آبی رنگ) در بازه های زمانی مختلف می توانید مشاهده نمایید.

البته همانطور که در ویدئو های آموزشی مشاهده کردید میزان کلیک ها را در بازه های زمانی مختلف و همچنین میزان کلیک ها برای تصاویر، ویدئو ها و غیره را می توانید مشاهده نمایید.

بخش مربوط به Total Impressions (نمودار بنفش رنگ) تعداد دفعاتی که صفحات وب سایت شما در بخش ارگانیک سرچ گوگل مشاهده شده است را به شما نشان می دهد.

بخش مربوط به Average CTR (نرخ کلیک) میانگین تعداد کلیک های سایت شما نسبت به تعداد دفعاتی که کلمات کلیدی شما توسط کاربر در بخش SERP گوگل مشاهده شده است نمایش داده می شود. (نمودار سبز رنگ)

Average Position (نمودار نارنجی) میانگین موقعیت قرار گیری کلمات کلیدی شما در صفحات مختلف موتور جستجوی گوگل را نمایش می دهد.

Google Discover:

برخی از وب سایت ها که مطالب جدید و بروز را در صفحات وب سایت خود به کاربران ارائه می دهند، این صفحات زمانی که ترافیک بسیار زیادی را جذب می کند، گوگل مطالب سایت شما را در بخش Discover به کاربران نمایش می دهد، که اگر سایت شما از بخش Google Discover ورودی داشته باشد، همانند تصویر زیر گوگل میزان ورودی آن را به شما نمایش می دهد.

Google Discover
Google Discover

توجه » مابقی قسمت های Performance سرچ کنسول در ویدئو های آموزشی توضیح داده شده است.

بخش Performance

بخش URL Inspection

در بخش مربوط به فیلم آموزش گوگل سرچ کنسول مشاهده کردید که زمانی که ما صفحات وب سایت خود را از نظر طراحی، و درج محتوا مهیا می کنیم می توانیم به کمک گزینه URL Inspection این صفحات را به گوگل معرفی کرده تا گوگل بر اساس معیار های خود (ریسپانسیوی، لینک های داخلی و خارجی و غیره) صفحه مورد نظر را بررسی نماید و ایراد های آن را به ما گوشزد کند.

بخش URL Inspection

بخش Indexing

در این قسمت شما می توانید وضعیت ایندکس شدن صفحات مختلف، ویدئو های درج شده در وب سایت، تنظیمات مربوط به بخش sitemap و همچنین در قسمت Removeals می توانید برخی از صفحات غیر ضروری خود را نو ایندکس نمایید.

نکته » به کمک فیلم آموزش ثبت سایت مپ در گوگل وبمستر می توانید نقشه سایت خود را به گوگل معرفی نمایید.

بخش Indexing

Experience یا تجربه کاربری:

یکی از مزیت های آموزش گوگل سرچ کنسول تنظیمات مربوط به بخش Experience یا همان تجربه کاربری است، در این بخش شما می توانید مشاهده نمایید آیا صفحه وب سایتی که شما طراحی کرده اید مورد توجه کاربران و مخاطبین وب سایت شما قرار گرفته است یا خیر.

به عنوان مثال در بخش Core Web Vitals شما می توانید ارور های مربوط به سایت مخصوصا اروهای سرعت وب سایت خود را مشاهده نمایید، و همانطور که می دانید در حال حاضر بحث سرعت بارگذاری محتوای وب سایت برای گوگل موضوع حائز اهمیتی می باشد، که شما قبل از مراجعه به بخش Core Web Vitals می توانید با استفاده از ابزار گوگل لایت هاوس وضعیت سرعت و بهینه سازی وب سایت خود را مشاهده نمایید.

در قسمت مربوط به Mobile Usability صفحاتی که از نظر گوگل ریسپاسیو نیستند به شما نمایش داده می شوند، که باید فورا اقدام به بازسازی مجدد این صفحات نمایید و ارور های آن را برطرف کنید.

Experience یا تجربه کاربری

کاربرد Enhancements در سرچ کنسول

در تنظیمات مربوط به بخش Enhancements در سرچ کنسول وضعیت Breadcrumbs های درج شده در صفحات مختلف، FAQ های درج شده برای جذب ورودی بیشتر به صفحات، بخش تنظمیمات Review snippets ها، و بررسی وضعیت Sitelinks searchbox را می توانید مشاهده کنید، که در فیلم آموزش گوگل سرچ کنسول در ابتدای مطلب هر یک از این قیمت ها به صورت مجزا توضیح داده شده است.

کاربرد Enhancements در سرچ کنسول

بخش Security & Manual actions در سرچ کنسول

در بخش مربوط به Manual actions گوگل در صورتی که تخلفی برای تغییر رتبه های کلمات کلیدی وب سایت خود انجام داده باشید را به صورت دستی بررسی کرده و از طریق بخش Manual actions این تخلف ها را به شما گزارش خواهد داد.

بخش Security & Manual actions در سرچ کنسول

بخش Security issues در سرچ کنسول

در این بخش که به گزارشات امنیتی معروف است، هنگامی که سایت یا صفحه ای از سایت شما دچار مشکل امنیتی شده باشد پیغامی از طرف گوگل به شما داده می شود.

بخش Security issues در سرچ کنسول

بخش legacy tools and reports در سرچ کنسول

در بخش legacy tools and reports در سرچ کنسول شما می توانید با کلیک بر روی گزینه web tools ابزار هایی که در این بخش قرار دارند که درواقع این ابزار ها سرویس هایی هستند که گوگل آن ها را ارائه داده است را مشاهده نمایید.

برای مثال Ad Experience یکی از ابزار هایی است که برای شناسایی تجربه کاربری در مواجه با تبلیغات آزار دهنده سایت مانند انواع پاپ آپ های غیر اصولی در صفحه ایجاد شده است.

در صورت وجود این تبلیغات آزار دهنده در وب سایت، شما می توانید در بخش web tools گزارشات این مدلی را مشاهده کنید.

بخش legacy tools and reports در سرچ کنسول

بررسی links ها در سرچ کنسول

همانطور که در فیلم های آموزش گوگل سرچ کنسول مشاهده کردید، در صورتی که ساختار لینک سازی داخلی و خارجی و صفحات مختلف وب سایت شما درست انجام نشود گوگل به کمک ابزار سرچ کنسول خطاهایی را به شما در این بخش اختصاص خواهد داد. (نکته » این بخش مربوط به سئو داخلی وب سایت شما می باشد.)

در بخش مربوط به بک لینک های وب سایت هم شما می توانید مشاهده کنید که اگر سایت های مخرب با اسپم اسکور بالا بک لینک های غیر اصولی برای صفحات سایت شما ایجاد کرده اند شما می توانید این بک لینک های اسپم و مخرب را disavow کنید.

نکته » بحث مربوط به بک لینک سازی به سئو خارجی سایت شما مرتبط است.

بررسی links ها در سرچ کنسول

کاربرد Settings در سرچ کنسول

همانطور که در ویدئوهای آموزش گوگل سرچ کنسول مشاهده کردید در این بخش شما می توانید به افراد مختلف با ایمیل خودشان دسترسی دهید تا به سرچ کنسول سایت شما دسترسی داشته باشند.

همچنین یکی از بخش های جذاب Settings سرچ کنسول بخش مربوط به Crawl stats است که شما در این بخش وضعیت خزش خزنده های گوگل در صفحات وب سایت خود را مشاهده می کنید.

کاربرد Settings در سرچ کنسول

Submit Feedback در سرچ کنسول

در صورتی که شما با انجام سئو کلاه سیاه و کارهایی که برخلاف قواعد الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل است رفتار کنید گوگل دامنه وب سایت شما را پنالتی خواهد کرد، که در این صورت شما می توانید به کمک گزینه Submit Feedback یک نامه عذر خواهی برای گوگل ارسال نمایید تا دامنه شما را بازگرداند.

البته بعید است که این اتفاق بیافتد، چون معمولا اکثر دامنه های پنالتی شده توسط گوگل هیچ وقت بازگردانی نشده اند.

Submit Feedback در سرچ کنسول

About Search Console

این گزینه مانند بخش HELP است که در منوی اکثر نرم افزار های کاربردی تعبیه شده است، که پیشنهاد می کنیم در صورتی که تایم آزاد داشتید برای آشنایی بیشتر با سرچ کنسول مطالب درج شده در About Search Console را مطالعه نمایید.

در نهایت هم امیدواریم که مقاله آموزش گوگل سرچ کنسول مورد توجه شما قرار گرفته باشد، لطفا در انتهای این صفحه و در بخش نظرات سئوالاتی که پیرامون هریک از ابزار های سئو سایت از جمله ابزار Search console دارید را مطرح نمایید تا همکاران ما در اسرع وقت سئوالات شما را پاسخ دهند.

About Search Console

مقالات تخصصی سئو

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام وقتتون بخیر چند وقتی هستش که سایتمو به سرچ کنسول متصل کردم ولی متاسفانه یه سری از صفحات ایندکس نمیشن میخواستم بدونم مشکلش چی هستش

    1. سلام، برای این که صفحات شما هر چه سریعتر توسط گوگل ایندکس و شناسایی شوند موارد زیر را باید در دستور کار خود قرار دهید:

      1- ابتدا مطمئن شوید صفحات سایت شما ارورهایی مانند ارور ریسپانسیوی (عدم نمایش درست صفحات در حالت موبایل و تبلت)، ارور سرعت نداشته باشد(LCP صفحات خود را در جی تی متریکس و google page speed) چک نمایید.
      2- اصول لینک دهی داخلی و خارجی صفحات را بررسی کرده که به درستی انجام شده باشد.
      3- faq و ریچ اسنیپت های تنظیم شده برای صفحات را بررسی کرده که به درستی تنظیم شده باشد. (صفحه مورد نظر حتما باید از صفحات مرتبط با خود لینک داخلی دریافت نماید.)
      4- سایت مپ وب سایت خود را بروز نمایید.
      5- سپس سعی کنید به کمک برخی شبکه های اجتماعی و ورودی های referal ترافیک صفحه مورد نظر را بالا ببرید.
      6- محتوای صفحه را در یک بازه زمانی مشخص به صورت منظم آپدیت نمایید.
      7- همچنین می توانید لینک صفحه مورد نظر را در بخش منوی وب سایت خود قرار دهید.
      بعد از انجام این کار ها مطمئن باشید که خیلی زود صفحه مورد نظر شما ایندکس خواهد شد.

  2. سلام، یه سوال داشتم. چجوری میتونم ببینم سایت داره از کدوم کلمه ورودی میگیره؟ تو سرچ کنسول این بخش وجود داره که بشه کلمات پر کلیک شاید رو دید؟

    1. سلام وقت بخیر، با مراجعه به سرچ کنسول در بخش Performance و در تب QUERIES می توانید مشاهده نمایید که صفحات شما با چه کلمات کلیدی ورودی دریافت کرده اند.

  3. بسیار مفید و عالی

  4. سلام وقت بخیر
    فرق Crawled – currently not indexed و Discovered – currently not indexed در بخش indexing > pages چیه؟ چطور میتونیم صفحات سایت از این بخش خارج کنیم؟ ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام وقت بخیر، ببینید بخش indexing سرچ کنسول به طور کلی شامل صفحاتی است که از نظر گوگل ایندکس و یا نوایندکس هستند:
      حالا بحث ایندکس و نو ایندکس شدن این صفحات به چند عامل مهم بستگی دارد:
      ابتدا در مورد صفحات نوایندکس می گوییم:
      معمولا صفحاتی که ما خودمان خواستیم که نوایندکس شوند و تگ نوایندکس را در این صفحات قرار داده ایم، یا به کمک تگ نو ایندکس در بخش html وب سایت، یا مثلا در سایت هایی که با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده اند و با کمک افزونه هایی مثل یواست و رنک مث این کار را می توان انجام داد.
      اما یکسری صفحات دیگر که برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت هستند ممکن است این صفحات توسط گوگل ایندکس نشوند که گوگل در بخش indexing این صفحات را به ما نشان می دهد.
      و این مورد می تواند به دلایل زیر اتقاق بیافتد:
      1- در صورتی که محتوای صفحه کپی باشد گوگل آن را ایندکس نمی کند
      2- در صورتی که صفحه مشکل ریسپانسیوی و یا مشکل ux از نظر طراحی داشته باشد ممکن است گوگل آن را ایندکس نکند.
      3- در صورتی که شاخص LCP یا همان سرعت بارگزاری محتوای صفحه کند باشد گوگل ممکن است ایندکس آن را به تعویق بیاندازد.
      4- در صورتی که صفحه مورد نظر به صفحت مرتبط لینک دهی داخلی نداشته باشد و از صفحات مرتبط لینک داخلی دریافت نکرده باشد این مورد نیز می تواند سرعت ایندکس صفحات را کند نماید.
      4- در صورتی که صفحه مورد نظر بعد از چند وقت هیچ بازدیدی نداشته باشد (که در این صورت شما باید به کمک سئو خارجی و یا ورودی شبکه های اجتماعی ورودی مورد نیاز صفحه را تامین نمایید)
      نکته » در صورتی که لینک صفحه مورد نظر خود را در منوی سایت قرار دهید و از آن جا که ابزار منو در تمامی صفحات شما وجود دارد این مورد نیز می تواند به بحث ایندکس صفحه شما کمک نماید.
      در مورد بخش Discovered هم باید گفت که طبق آخرین مطالبی که گوگل در مورد Discovered ارائه داده وب سایت هایی که جدید ترین و بروز ترین مطالب (این مطالب می تواند در حوزه اخبار روز دنیا باشد و یا در حوزره مطالب آموزشی جدید و پرکاربرد ارائه شود) را در سایت خود منتشر می کنند شانس دیده شدن در بخش Discovered گوگل را دارند.
      البته اگر شما وب سایتی در حوزه سایت های خبری و یا سایت های آموزشی که جدید ترین و بروز ترین مطالب را ارائه می دهند ندارید می توانید برای سایت خود وب سایت های PBN ایجاد نمایید و از طریق وب سایت های PBN شانس دیده شدن در بخش Discovered گوگل را داشته باشید.

  5. سلام وقت بخیر، بخش Discover که چند وقتیه به کنسول اضافه شده واسه چی هستش و چطور ما میتونیم کلیک سایتمون رو تو این بخش افزایش بدیم، ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام، ببینید بخش discover بیشتر وب سایت های خبری و وب سایت هایی که جدید ترین و بروزترین مطالب آموزشی رو در سایتشون ارائه میدن و صفحات سایت اون ها بیشتر تعداد بازدید رو داره به شما نشون میده، البته هدف اصلی گوگل از ارائه این بخش این است که موضوع مورد علاقه کاربران در بخش discover به اون ها نمایش داده بشه، گر چه شاید شما هنوز موضوعات بی ربط رو در این بخش مشاهده نمایید، ولی مطمئنا در آپدیت های جدید گوگل این مشکل بر طرف خواهد شد.
      در ضمن اگر سایت شما حالت خبری نیست که اخبار به روز رو بخاید در اون منتشر نمایید، و یا سایت شما جنبه یک سایت آموزشی نداره که بخاید بروز ترین مطالب را در ادن ارائه بدید، می توانید یک سری وب سایت های خبری و آموزشی ایجاد نمایید و روی سئو آن ها کار کرده و میزان ورودی این سایت ها رو افزایش بدید.
      با انجام این کار شما میتونید تعداد سایت خبری و یا سایت آموزشی قدرتمند داشته باشید که هم از این سایت ها میتونید برای برند سازی و تبلیغات استفاده نمایید و هم شانس دیده شدن و کلیک خوردن در بخش discover گوگل را دارید.
      در ضمن بعدا میتونید در این سایت های قدرتمند به وب سایت اصلی خودتون نیز بک لینک فالو بدید.

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.