دیپ فیک یا Deepfake چیست

همه چیز راجب دیپ فیک | از اولین ظهور این تکنولوژی تا نحوه ساخت گرفته و مشکلات قانونی

حتما شنیدید که می گن تا چیزیو با دوتا چشمات ندیدی باور نکن! خب پیشرفت تکنولوژی سر این مثل رو برده زیر شیر!

قبلنا گفته می شد که تا چیزیو با چشمای خودت ندیدی باور نکن اما پیشرفت تکنلوژی به قدری بی حد و مرز بوده که دیگه تاریخ مصرف این مثل رو امضا کرده.

تکنولوژی جدید و پیشرفته ای با نام انحصاری Deepfake ، این امکان را به برخی افراد می دهد که بتوانند ویدیو های ساختگی را با کیفیت دنیای واقعی تدوین کنند، در واقع این تکنولوژی می تواند با تصاویر کاری کند که به حرکت درآمده و یا حتی صحبت کند.

نام دیپ فیک از دنیای پنهان اینترنت یعنی، دارک وب و دیپ وب گرفته شده است که در مقاله ایا دارک وب در ایران فعالیت دارد کاملا توضیحش دادم.

محمد مهدی آقاخانی هستم و در این مقاله قراره که به صورت کامل و جامع به بررسی این تکنولوژی بپردازم، بدون شک کل چیزی که در اینترنت به زبان فارسی و خارجی می تونید درباره Deepfake پیدا کنید رو به صورت یکجا در این مقاله جای کرده ام پس در خوندنش غفلت نکنید!

ظهور باشکوه دیپ فیک

اولین باری که ویدیو های دیپ فیک به شکل گسترده ای در جهان پخش شد، باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا مورد هدف قرار گرفت، پیاز داغشو زیاد کردم چون درواقع در نسخه اصلی ویدیوی، تصویر خود کارگردان اصلی این ویدیو یعنی Jordan Peele را می توانید مشاهده کنید که حرکات صورت باراک اوباما را کنترل می کند.

برای تمام جهان این ویدیو کاملا شوک آور بود و در تصور هیچکس گنجانده نمی شد! تصویری کاملا طبیعی با صدای خود باراک اوباما، دقیق مانند مصاحبه های تلوزیونی که همیشه پخش می شد اما اینبار با لحن بد، فحش های رکیک و طعنه هایی به سایر بزرگان کشور.

تا ویدیو رو نبینید نمی تونید به این تکنولوژی ایمان بیارید پس میریم که با هم نسخه اصلی ویدیو(به همراه کارگردان) رو مشاهده کنیم:

دیپ فیک چگونه کار می کند ؟

قطعا با مشاهده ویدیوی بالا به این فکر افتادید که چنین چیزی چطور ممکن است، در این بخش به صورت کامل شما را توجیه می کنیم که چطور ساختن چنین ویدیو های تقلبی ای امکان پذیر است.

ویدیو های این چنینی که امروزه به نام دیپ فیک شناخته می شوند توسط دو سیستم هوش مصنوعی تولید می شود، یکی وظیفه تولید و دیگری وظیفه تفکیک دارد. در بخش تولید ویدیو ساخته می شود و در بخش تفکیک ایرادات ویدیو گرفته می شود و دوباره به مرحله اول بازگشت داده می شود.این کار به قدری صورت می گیرد که برای سیستم تفکیک تشخیص ویدیو واقعی از فیک سخت باشد.

راه و روش های متفاوتی برای ساخت ویدیو های دیپ فیک وجود دارد اما ساختار اصلی و پایه ای آن، انتقال حجم عظیمی از داده به ماشین های هوش مصنوعی می باشد.

در واقع ماشین های هوش مصنوعی مانند انسان قابلیت یادگیری دارند و می توانند به مرور مفاهیم را درک کرده و در کار های بعدی خود، مشکلات را برطرف سازند، تمامی ویدیو های حرفه که ای در سطح اینترنت منتشر می شود و تشخیص دادن آن سخت و دشوار است حاوی حجم عظیمی از اطلاعات مختلف، اعم از ویدیو، تصویر و صدا می باشد.

هوش مصنوعی ها توانایی این را دارند تا تصویری که مورد بررسی قرار می دهند را به خوبی بازسازی کنند، در واقع سیستم های هوش مصنوعی به طور خودکار به دنبال بخش های متحرک صورت می گردند و به خوبی آن ها را زیر نظر می گیرند.

این سیستم ها اعضای ضروری و متحرک صورت مانند : چشم، ابرو، دهان، پلک و… به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهند، سپس حرکات دهان، لب، ابرو، پلک و بینی را به خوبی حفظ کرده و در حافظه خود نگه می دارند. بعد از تمامی این مراحل دیگر نوبت به ساخت ویدیو جعلی می رسد، با کنار هم گذاشتن این اطلاعاتی که هوش مصنوعی دریافت کرده است می توان یک ویدیو دیپ فیک از سوژه مورد نظر ساخت.

آیا تکنولوژی Deepfake تنها به ویدیو خلاصه می شود ؟

دیپ فیک به قدری قدرتمند است که علاوه بر ویدیو می تواند صداسازی و تصویر سازی را به خوبی ساپورت کند، در واقع برخی از فیلتر های اپلیکیشن های معروف مانند اسنپ چت و اینستاگرام نیز بر پایه دیپ فیک ساخته و پرداخته می شوند.

چندی پیش ویدیویی از رپر شماره یک جهان، امینم منتشر شد که در آن مارک زاکربرگ، موسس فیس بوک را دیس کرده بود، البته این ویدیو تنها شامل صدای امینم بود و تصویری کارتونی در بر داشت.

صدای مارشال مدرز(امینم) در این ویدیو به قدری شبیه به صدای واقعی است که یک طرفدار حرفه ای رپ هم نمی تواند این دو را از هم تشخیص دهد، ویدیو رو براتون در پایین آپلود کردیم :

چرا دیپ فیک خطرناک است ؟

قطعا به فکرتون رسیده که این تکنولوژی با این کاربرد هایی که داره می تونه چقدر خطرناک باشه، استفاده کردن از این تکنولوژی می تونه به صورت خیلی جدی روی عموم و خصوص مردم تاثیرگذار باشه و قطعا هم کسی که از این تکنولوژی می کنه به دنبال تاثیر خوبی نیست!

دیپ فیک می تواند مانند یک اسلحه در جنگ های سرد کشور های مخلتف عمل کند، اسلحه ای متشکل از صدا و تصویر! چطور می تواند این اسلحه رو نادیده گرفت و از اون برای اهداف شوم استفاده نکرد!

با استفاده از این سیستم می توان ویدیو ها و صدا های فیکی ساخت که برخی از افراد مشهور را به طور کلی تخریب و از دور مشهوریت خارج و به دور منفوریت وارد کرد.

ویدیو های دیپ فیک توانایی انداختن جنگ سرد و نرم بین کشور های مختلف، افراد مختلف، سلبریتی ها وبسیاری از شخصیت های مهم را دارد.

دفعه بعدی که ویدیوی مشاهده کردید که اندکی تند و تیز بود، بهتر است قبل از قضاوت کردن از صحت آن ویدیو مطلع شوید.

چگونه ویدیوی دیپ فیک بسازیم ؟

چگونه ویدیوی دیپ فیک بسازیم ؟

درسته که نسخه اصلی با کارایی 100% تکنولوژی دیپ فیک در سیستم عامل های ویندوز قابل اجرا می باشد، اما عجیب و غریب نیست که نسخه ای ضعیف تر با قابلیت های کمتر را در اپلیکیشن های موبایل مشاهده کنیم.

اپلیکیشن های زیادی به کمک تکنولوژی دیپ فیک جزو دسته بندی “دانلود شده ترین ها” قرار گرفته اند که در این بخش برخی از آن ها را معرفی می کنیم :

Reface

ری فیس یا تغییر چهره، یکی از معروف ترین نرم افزار های این حوزه می باشد که با نام Doublicat نیز شناخته می شود، این ابزار به شما این امکان را می دهد که با گرفتن یک سلفی از خود یا سوژه مورد نظرتان، ویدیو دیپ فیک بسازید و آن ها در موبایل خود ذخیره یا در اینتنرت به اشتراک بگذارید.

این نرم افزار بیشتر برای شوخی ها و ساختن ویدیو های سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد، برای مثال اگر دوست دارید رپر شوید اما استعداد آن را ندارید، می توانید با چند کلیک ساده خودتان را به جای مارشال بروز مدرز سوم (Eminem) جای بزنید که داره در زیرزمین های شهر دیترویت بتل رپ می کنه!(از تلاش کردن برای رپر شدن خیلی ساده تره ولی خب مشهورتون نمی کنه!)

FaceApp

فیس اپ، از دیگر اپلیکیشن های موفق این حوزه است که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است، این اپلیکیشن نیز تمام قابلیت های اپلیکیشن قبلی را دارا می باشد.

البته Faceapp یک سری امکانات ویژه ای دارد که شاید نقطه قوت آن، نسبت به سایر اپلیکیشن های رقیب لقب بگیرد، به کمک این اپ می توانید تغییراتی را در رنگ مو، رنگ چشم، حجم مو و ابرو ایجاد کرده و از فیلتر های زیبایی نیز برای تغییرات آب و هوایی و دمای محیط استفاده کنید.

بیشتر از این وقت شما در مورد ساختن ویدیو و تصاویر دیپ فیک نمی گیریم زیرا این دو اپلیکیشن بهترین های این عرصه هستند، البته که اپلیکیشن های دیگری مانند FaceSwap، MyHeritage و Wombo وجود دارند که سر و صدای زیادی به پا نکرده اند!

قانون در مورد دیپ فیک چه می گویند ؟

از لحاظ قانونی، ساختن ویدیو های دیپ فیک جرم محسوب نمی شود و هیچگونه مجازاتی ندارد! اما بنابر ویدیو تولید شده و هدف تولید کننده از آن می توان جنبه قانونی بگیرد و دردسر ساز باشد.

دیپ فیک را جدی بگیرید! برخی تصور می کنند که ویدیو های دیپ فیک تنها برای سرگرمی های مجازی و شوخی های دور همی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در نظر داشته داشته باشید که برخی محتوا های دیپ فیک می تواند به طور کلی آبروی یک فرد و یا حتی یک خانواده را بگیرد.

در برخی کشور های اروپایی مانند انگلستان، ساختن ویدیو های دیپ فیک با محتوای پور*ن می تواند تا 2 سال حبس را در بر داشته باشد! پس زاویه دید خود را تنگ نکنید و بدانید و آگاه باشید که محتوا های این چنینی دارای پیگرد قانونی، جریمه نقدی و حبس را در پی خود دارد.

برخی از نمونه های دیپ فیک (صرفا جهت مشاهده)
نمونه های دیپ فیک -1
 نمونه های دیپ فیک - 2
 نمونه های دیپ فیک -3
چطور ویدیوی های Deepfake را تشخیص دهیم ؟

با این همه تعاریف از تکنولوژی deepfake باز هم نکات بسیار ریزی پیدا شده است که می توان در تشخیص ویدیو های فیک به کار گرفته شود، در این بخش لیستی از سوتی های دیپ فیک رو مورد بررسی قرار می دهیم :

  • در اکثر ویدیو های دیپ فیک، بازیگران پلک نمی زنند و یا اگر هم پلکی بزنند تا حدی غیر واقعی این کار را انجام می دهند
  • جلو و یا عقب بودن صدا با حرکات لب و دهان
  • حالت های نامیزون بینی
  • رنگ غیرطبیعی پوست صورت

این نکات می توان به شما در تشخیص ویدیو های فیک از واقعی کمک شایانی کند، اما توجه داشته باشید که تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است و بعید نیست که این نکات ریز بعد ها به یکی از نقاط قوت این تکنولوژی تبدیل شود.اگرچه سوتی های بیشتری از این تکنولوژی پیدا کردید خوشحال می شم تو بخش نظرات بخونمش!

خب مقاله ما به پایان رسید و امیدوارم که خوشتون اومده باشه، آخرین چیزی که می تونم امروز بهتون یاد بدم اینه که :

دیگه به چشمای خودتونم اعتماد نکنید!

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.