گوگل دیسکاور چیست؟

گوگل دیسکاور چیست؟

براساس آمار اعلام شده از سال 2018 شاهد افزایش چشمگیری از ترافیک وب سایت ها در تلفن همراه هستیم و تمامی این ترافیک ها بدون جستجو صورت می گیرد.

گوگل دیسکاور (Google Discover) عصر جدیدی از خدمات گوگل است که به کاربران این امکان را می دهد تا بدون جستجو، موضوعات مورد علاقه خودشان را مشاهده کنند.

در این مقاله به معرفی کامل Google Discover و خدمات آن خواهیم پرداخت. لطفا در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

معرفی Google Discover

Discover یا همان گوگل دیسکاور یک سرویس جستجو و اطلاعاتی از گوگل است که به کاربران امکان پیدا کردن مطالب جدید و سایر اخبار و اطلاعات مفید را ارائه می‌دهد.

این سرویس به صورت خودکار، مطالب و اخبار جدید و مفید را با توجه به علایق و نیازهای کاربران در دسته ‌بندی‌های مختلف شرح داده شده، مرتب می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

به عبارتی دیگر Google Discover یکی از سرویس‌های گوگل است که به کاربران امکان مشاهده و دنبال کردن مطالب جدید و سایر اخبار و اطلاعات مفید را ارائه می‌دهد.

برای استفاده از این سرویس در دستگاه‌های اندروید، می‌توانید از برنامه Google اقدام کنید، در این برنامه روی دکمه Discover کلیک کنید و همچنین می‌توانید با استفاده از مرورگر گوگل کروم به آدرس Google.com حاوی بخش Discover دسترسی پیدا کنید.

نتایج ارائه شده در دیسکاور بر اساس علایق کاربران و مطالبی که به تازگی منتشر شده اند به طور منظم و روزانه تغییر می کند و به عبارتی آپدیت می شود.

به این ترتیب سرویس Google Discover به عنوان محرک قدرتمندی عمل می کند که میزان بازدید از یک سایت را با بالا بردن ترافیک آن انجام می دهد.

همچنین سرویس دیسکاور این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند مطالبی را مشاهده و کشف کنند که حتی نمی دانستند به آن ها نیاز و یا علاقه دارند.

در واقع این سرویس معنای جستجو در گوگل را تغییر داده است و یک تجربه کاملا جدید را به نمایش گذاشته است.

در این سرویس، گوگل بر اساس فعالیت جستجوی کاربران و فعالیت هایی که در تلفن همراه خود انجام می دهند.

مطالب مرتبط را به آن ها پیشنهاد می دهد، این فرایند بر اساس بررسی فعالیت های وب و اپلیکیشن، سابقه مخاطب و تنظیمات مکانی شخص صورت می گیرد.

معرفی Google Discover
معرفی Google Discover

تنظیمات گوگل دیسکاور

در واقع Google Discover یک سرویس خبری برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی است که نحوه کار آن به صورت زیر است:

 تحلیل رفتار کاربر: دیسکاور گوگل به کمک الگوریتم های هوشمند خود، رفتار کاربر را تحلیل می‌کند تا موضوعات، علایق و نیازهای آنها را درک کند.

جمع آوری مطالب: بر اساس تحلیل رفتار کاربر، دیسکاور گوگل به جمع آوری محتوایی می‌پردازد که شامل اخبار، ویدیوها، مقالات و مطالب دیگر مرتبط با علایق کاربر است.

نمایش مطالب: سپس دیسکاور گوگل مطالب جمع آوری شده را به صورت شخصی شده، به کاربران خود نمایش می‌دهد که باعث می‌شود کاربران بتوانند به راحتی به مطالب مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

در واقع، دیسکاور گوگل تعداد کاربران و جستجوهای آنها را مورد آنالیز قرار می‌دهد و در این اتصال بین کاربر و علایق آنها به نوبه خود، مطالب مرتبط و جذاب را به آنها نمایش می‌دهد.

تنظیمات گوگل دیسکاور
تنظیمات گوگل دیسکاور

تعیین علاقه کاربران در گوگل دیسکاور:

کانون توجه در سرویس Google Discover رفتار کاربر است، چرا که این سرویس در تلاش است تا کاری کند که کاربران دیگر نیازی به جستجو نداشته باشند.

تعیین علاقه کاربران در گوگل دیسکاور به صورت خودکار و بر اساس موارد شخصی سازی شده زیر انجام می شود:

  • تاریخچه جستجوی کاربران در گوگل
  • تاریخچه مرورگر
  • فعالیت های کاربر
  • موقعیت مکانی کاربر

گوگل از این اطلاعات برای شناسایی موضوعاتی که بر اساس آنالیز گوگل جزو علایق کاربر هستند استفاده می کند.

و از اطلاعات به دست آمده به عنوان  Interests یا علایق کاربران استفاده می کند.

شاید گزینه استفاده از موقعیت مکانی کاربر برای آنالیز علایق او کمی عجیب به نظر برسد، ولی درواقع نحوه کار این ویژگی به گونه ای است که اگر موقعیت مکانی یک کاربر بر روی شهر اصفهان تنظیم شده باشد، کاربر مطالبی در سرویس فید دیسکاور خود مشاهده می کند که مربوط به شهر اصفهان باشد.

زمانی که گوگل موضوع یا مطلبی را برای کاربر ارسال می کند، در کنار آن گزینه ای برای Follow نمایش داده می شود که اگر کاربر به آن مطلب علاقه داشت روی گزینه کلیک کند.

با کلیک بر روی این گزینه به گوگل اجازه داده می شود تا مطالب مرتبط با این موضوع برای کاربر ارسال شود.

برای مطالعه » آشنایی با ابزار Google lighthouse

تعیین علاقه کاربران در گوگل دیسکاور
تعیین علاقه کاربران در گوگل دیسکاور

اهمیت گوگل دیسکاور برای سئو:

از آن جایی که Google Discover، یکی از مهمترین و پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های گوگل جستجو است، که به تحلیل علاقه‌ها و نیازهای کاربران می‌پردازد و به آنها محتوای مناسب و جذاب را ارائه می‌دهد، برای SEO وب‌سایت، اهمیت بالایی دارد زیرا:

 1. افزایش ترافیک سایت: به دلیل اینکه گوگل دیسکاور محتوای مناسب را برای کاربران نمایش می‌دهد، در صورتی که وب ‌سایت شما در نتایج دیسکاور ظاهر شود، احتمال بالایی دارد که ترافیک وب ‌سایت شما افزایش یابد.

 2. تعامل با کاربران: گوگل دیسکاور به کاربران امکان می‌دهد که بدون صرف وقت برای جستجو، به محتوای مناسب دسترسی پیدا کنند و باعث افزایش تحرکات درون وب‌سایت شما و بالا رفتن درصد تعامل کاربر می شود.

 3. پوشش گسترده: با توجه به اینکه گوگل دیسکاور به تمام کاربران گوگل دسترسی دارد، بنابراین این نوع جستجوی کاربر به خودی خود یک پوشش گسترده محسوب می شود.

بنابراین، ظاهر شدن در نتایج دیسکاور به دلیل محتوای جذاب و مناسب، می‌تواند به تعامل بیشتر با کاربران و رشد روزافزون ترافیک وب ‌سایت شما منجر شود.(نکته » Google Discover مربوط به بخش Off Page SEO محسوب می شود.)

با توجه به اینکه سازمان گوگل همیشه به دنبال بهینه سازی تجربه کاربری است، شناخت هرچه بیشتر از دیسکاور به عنوان یک الگوریتم موفق می‌تواند به بهبود رتبه وب‌ سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.

شما با استفاده از گوگل دیسکاور می توانید محتوای سایت خود را برای گوگل بهینه کنید و به جستجوگرها نشان دهید که سایت شما تازه و ارزشمند است.

برای استفاده بهینه از گوگل دیسکاور به چند راهکار زیر توجه کنید:

 1- به روزرسانی محتوای سایت: اگر محتوای سایت شما قدیمی و نامناسب است، جستجوگرها آن را محروم می کنند، بنابراین شما باید محتوای سایت خود را با استفاده از ابزار گوگل دیسکاور به روز کنید.

. 2- بهینه سازی تصاویر: تصاویری که در سایت استفاده می شوند، نقش مهمی در سئو دارند، بنابراین باید تصاویر را برای به حداکثر رساندن پویایی و تفاوت با سایرین، بهینه کنید.

 3- استفاده از لینک استراتژی: لینک استراتژی یکی از اصلی ترین عواملی است که برای بهبود سئو در گوگل باید به آن توجه کرد، برای استفاده بهینه از لینک استراتژی نیاز به مطالعه و تحلیل می باشد که برای این منظور می توانید به صفحه مقالات تخصصی سئو مراجعه نمایید.

اهمیت گوگل دیسکاور برای سئو
اهمیت گوگل دیسکاور برای سئو

سئوکردن مطالب در گوگل دیسکاور:

آیا چیزی به نام Google Discover سئو وجود دارد؟ مهمترین نکته این است که شما باید به دنبال بهترین روش‌های سئو سایت بگردید و در حال تولید محتوا با کیفیت بالا باشید.

سئو محور کردن مطالب برای نمایش در گوگل دیسکاور، تفاوتی با سئو مقالات منتشر شده در وب سایت شما ندارد.

به همان ترتیب باید تمامی اصول اساسی سئو مطالب اعمال شود، به طوری که نیازی نیست شما کار خاص و متفاوتی برای سئو کردن مقاله خود در دیسکاور انجام دهید.

شما باید مثل همیشه یک محتوای کامل و پر ورودی برای مخاطب داشته باشید و آن را منتشر کنید.

علاوه بر این شما باید یک وب سایت عالی داشته باشید که تجربه رابط کاربری فوق العاده‌ای را ارائه دهد.

برای تولید محتوای سئو محور گوگل درخواست هایی ارائه داده است که به بررسی آن ها می پردازیم:

  • ساختن محتوای عالی

به این نکته توجه داشته باشید که هر محتوایی باید دارای نقطه کانونی باشد، محتوای جذاب و با کیفیتی که توانایی پاسخگویی به سوالات مخاطبان شما را داشته باشد.

از آنجایی که گوگل دیسکاور به خوبی ارزش یک مقاله خوب را می داند می بایست به کمک ابزار های تجزیه و تحلیل دائما محتوای خود را چک کنید و آن را بهبود بخشید.

  • بهبود محتوا

داشتن محتوایی بهتر از سایر رقبا بهترین راه برای ورود و دیده شدن در دیسکاور است، اگر شما دائما محتوای به روزی داشته باشید و به ریز نکات توجه کرده باشید دسترسی به آن آسان تر خواهد بود. 

اما اگر محتوای شما درمورد موضوعات کلی باشد و با سیستم رقابتی مخالفت کند، باید روی کیفیت مقاله تمرکز کنید.

مدام درباره مخاطبان و رقبا در صنعت خود تحقیق کنید و بر اساس اطلاعات به دست آمده بهترین مقاله را منتشر کنید.

بدانید که مخاطبان شما چه سوالاتی دارند و به این سوالات به گونه ای که قابل درک و فهمیدن برای مخاطب باشد پاسخ دهید.

ترکیب مطالب با ویژگی تصاویر خوب، باعث برجستگی شما نسبت به سایر رقبا می شود، نه تنها در گوگل بلکه می توانید در دیسکاور برای نتایج جستجو، رتبه عالی بگیرید.

نگاهی به مطالب خود بیندازید و ببینید که آیا مقاله شما تیتر قدرتمندی برای جذب مخاطب دارد؟

  • نوسشتن مطالب به روز

گوگل دیسکاور به راحتی می تواند مطالب جدید را کشف کند، پس برای انتشار محتوای اخباری به این نکته توجه داشته باشید.

سعی کنید همیشه مطالب خود را به موقع منتشر کنید، چرا که در این صورت شانس بیشتری برای دیده شدن در دیسکاور دارید.

محتوای سبز و با کیفیت بالا که با موضوع سایت شما همخوانی داشته باشد بیشتر نمایش داده خواهد شد.

پس توجه داشته باشید که اصول نگارشی و سئویی به خوبی در مقالات شما رعایت شده باشند.

  • معتبر و قابل اعتماد بودن

سیستم‌های خودکار گوگل، محتوای موجود در دیسکاور را از سایت‌های دارای صفحات منفرد زیادی نشان می‌دهند که تمامی آن ها بر روی تخصص، اعتبار و اعتماد تمرکز کرده‌ اند.

معتبر بودن مطالب یک سایت بخصوص در حوزه پزشکی برای مخاطبان بسیار مهم است، چرا که مطالب منتشر شده در این زمینه مستقیما به زندگی و سلامتی فرد مربوط می شود و مخاطبان باید اطمینان داشته باشند که شما مدارک لازم سلامت و پزشکی را دارید. با معتبر بودن میتوان اعتماد مخاطب را به خود جلب کرد. به گونه ای تمامی مطالب وبسایت شما را دنبال کنند و آن را به اشتراک بگذارند.

E-A-T  فقط عاملی برای گوگل دیسکاور نیست، چرا که برای گوگل بسیار مفید است تا محتوای گمراه کننده و خطرناک را از بین ببرد، مطمئن باشید که مردم می‌فهمند چرا باید به شما اعتماد کنند.

  • ویژگی های بصری

یکی از مهم ترین جنبه های بهینه سازی مقاله برای گوگل دیسکاور، رعایت اصول بصری است.

درواقع Google Discover یک رسانه بصری است که مردم در آن موضوعات را مشاهده می کنند.

و با توجه به اصول اولیه رقابت، هر مطلبی که از جنبه بصری زیبا تری برخوردار باشد مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کند.

مطمئن شوید که تصویر شما برجسته است اما در حین حال آن را مرتبط در نظر بگیرید، در داخل مقاله از تصاویر جذاب و باکیفیت استفاده کنید و سایز تصاویر را به گونه در نظر بگیرید که داخل محیط دیسکاور به خوبی دیده شوند.

تصاویر و ویدئو های شما باید حداقل ۱۲۰۰ پیکسل عرض داشته باشند و با حداکثر پیش نمایش تصویر، تنظیمات بزرگ فعال شوند.

اگر ویدیو خوبی در مورد موضوع مورد نظرتان دارید، حتما آن را به مطالب اضافه کنید.

از آنجا که امروزه ویدئو ها از اهمیت بصری بیشتری برخوردارند، انتشار ویدئو مرتبط با موضوع در دل مقالات به سئو شما کمک خواهد کرد.

توجه » یکی از مزیت های مهم Google Discover این است که ورودی ارگانیک وب سایت شما را تامین می کند، برخلاف روش های دیگر خرید بک لینک که ممکن است بعدا سایت شما را با جریمه سنگین گوگل مواجه نماید.

سئوکردن مطالب در گوگل دیسکاور
سئوکردن مطالب در گوگل دیسکاور

نصب گوگل دیسکاور

توجه داشته باشید که برخی از ویژگی های دیسکاور در همه زبان ها و کشور ها فعال نیستند.

شما به دو روش می توانید به Google Discover دسترسی داشته باشید:

  • در اپلیکیشن گوگل
  • در مرورگر کروم موبایل داخل سایت Com

اپلیکیشن (Web & App Activity) جستجوها، سابقه مرور و سایر فعالیت‌های شما را در حساب Google ذخیره می‌کند.

آن را روشن کنید و بعد مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • در موبایل یا تبلت خود اپلیکیشن گوگل را باز کنید.
  • روی … بزنید بعد بر روی داده های خود در قسمت جستجو ضربه بزنید.
  • بر روی گزینه Web & App Activity ضربه بزنید.
  • Web & App Activity را روشن کنید.
  • به روز رسانی های موجود را دریافت کنید.
  • می توانید تعداد دفعات یافتن موضوعات را در دیسکاور تغییر دهید.

برای مطالعه » آشنایی با 403 error در وب سایت های مختلف

نصب گوگل دیسکاور
نصب گوگل دیسکاور

مدت زمان تاثیر ترافیک گوگل بر دیسکاور

به آمار منتشر شده در گوگل سرچ کنسول خود توجه داشته باشید و اگر مشکل ترافیکی مشاهده کردید سریعا محتوای خود را بررسی کنید تا از بهینه بودن آن مطمئن باشید، برای مشاهده آمار Google Discover در کنسول می توانید فیلم آموزش سرچ کنسول را مشاهده نمایید.

از زمان انتشار مطالب شما در دیسکاور ترافیک آن محاسبه می شود و سئو درست مطالب بر پیشرفت شما بسیار تاثیر گذار است.

از آن جایی که گوگل دیسکاور در گوشی موبایل نمایش داده می شود، وب سایت خود را برای نمایش در موبایل بهینه سازی کنید، و از انتشار روزانه مطالب مرتبط غافل نشوید.

مدت زمان تاثیر ترافیک گوگل بر دیسکاور
مدت زمان تاثیر ترافیک گوگل بر دیسکاور

سئوالات متداول در مورد گوگل دیسکاور؟

Google Discover چیست؟

Discover گوگل یک سرویس جستجو و اطلاعاتی از گوگل است که به کاربران امکان پیدا کردن مطالب جدید و سایر اخبار و اطلاعات مفید را ارائه می‌دهد.

نحوه کار Google Discover چگونه است؟

این سرویس به صورت خودکار، مطالب و اخبار جدید و مفید را با توجه به علایق و نیازهای کاربران در دسته ‌بندی‌های مختلف شرح داده شده، مرتب می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

چگونه دیسکاور گوگل را فارسی کنیم؟

Discover گوگل مطالب مرتبط با سرچ شما را نمایش می دهد، این سرویس قرار است که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی زمینه ای را برای شما فراهم نماید که به راحتی بتوانید موضوعات دلخواه خود را در دیسکاور گوگل مشاهده نمایید، پس اگر اکثر موضوعاتی که شما در موتور جستجوی گوگل سرچ می کنید به زبان فارسی باشد، این موارد به زبان فارسی در بخش Discover به شما نمایش داده می شود.

مقالات تخصصی سئو

مشاهده همه

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.