آینده شغلی طراحی وب

آینده شغلی طراحی وب | نگون بختی یا آینده ای روشن تر از الماس! |تجربه شخصی + سوالات متداول

انتخاب مسیری که می خوایم تا آخر عمر ادامش بدیم واقعا سخت و دشواره، علل خصوص وقتی که علاقه مند به کامپیوتر باشیم و ندونیم که کدوم رشته رو برای باقی مسیر انتخاب کنیم!

کامپیوتر بدون شک از گسترده ترین رشته هاییه که تابحال به گوشتون خورده و یکی از زیرمجموعه های بزرگ این رشته، طراحی صفحات وب هستش که در این مقاله به آینده شغلیش داخل این مملکت گل و بلبل می پردازیم.

ببینید همین اول کار یه جمله از آقای بیل گیتس رو میارم که بدونید مقاله صاحاب داره :))

بیل گیتس موسس مایکروسافت میگه که در آینده دو نوع شغل وجود داره : شغل های اینترنتی و شغل هایی که وجود ندارد!

از همینه جمله ساده این بزرگوار میشه برداشت کرد که اینترنت و تکنولوژی های وابسته به آن قراره بسیار بسیار طرز زندگی افراد را تحت تاثیرقرار بدهند.

یک مثال واضح براتون می زنم که کاملا اهمیت کسب و کار های اینترنتی در دنیای امروزی رو متوجه بشید، الان که من دارم این مقاله رو می نویسم(9 خرداد 1400)، توی اتاق روی تخت دراز کشیدم و حتی نون هم از اسنپ فود سفارش می دم، همه و همش به خاطر این کرونای لعنتی!

حالا من که اینجا نشستم و در ظاهر کسب و کار اینترنتی ندارم، اما شرکت های بزرگی مثل دیجی کالا و اسنپ فود به واسطه همین کرونا که خیلیارو بدبخت کرد، کسب و کارشون بیشتر رونق گرفت و پول زیادی به جیب زدند و در ادامه هم می زنند(حتی وقتی که کرونا تموم بشه) چون ملت عادت کردند و خب قطعا خرید اینترنتی مزایای مخصوص به خودش رو داره که جاش توی این بحث نیست!

طراحی سایت هم دقیقا حول محور همین مسئله کسب و کار اینترنتی می چرخه و توی این مقاله قراره که به صورت کامل و جامع درباره آیندش صحبت کنیم.

طراحی سایت چیست

طراحی سایت چیست

طراحی سایت به همه صفحات و بخش های اینترنتی می باشد که شما داخل مرورگرتون مشاهده می کنید، تمام صفحه های اینترنتی(از جمله همین صفحه) به وسیله طراحان سایت ساخته و پرداخته شده است،در مقاله سایت چیست به صورت کامل به معرفی و بررسی انواع صفحات اینترنتی و وبسایت ها پرداخته ایم.

ساختن سایت و صفحات اینترنتی به دو روش اصلی و به بسیار روش فرعی امکان پذیر می باشد، تا چندین سال پیش طراحی سایت تنها از طریق کدنویسی با زبان های برنامه نویسی سمت وب امکان پذیر بود، اما امروزه روش های دیگری بوجود آمده اند که همان کار را بدون کدنویسی و حتی دست به کیبورد شدن انجام می دهند.(درباره این موضوع جلوتر صحبت خواهیم کرد)

فرصت های شغلی طراحی وب

همانطور که اشاره شد طراحی سایت به دو روش کدنویسی اختصاصی و استفاده از CMS های آماده امکان پذیر می باشد، در واقع هر کسی که بخواهد در این حوزه فعالیت کند باید یکی از روش های گفته شده را انتخاب کند.

افرادی که می خواهند نام شغل طراحی وب را به دوش بکشند، دو دسته هستند :

  1. آنهایی که طراحی سایت با کدنویسی را انتخاب می کنند
  2. آنهایی که طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوا را انتخاب می کنند

طراحی سایت با کدنویسی

طراحی سایت با کدنویسی

همانطور که می دانید طراحی سایت باکدنویسی به وسیله زبان های برنامه نویسی امکان پذیر می باشند، زبان های زیادی در این حوزه فعالیت می کنند اما شما نیازی به یادگیری همه آن ها ندارید، در واقع تعداد زبان هایی که یاد می گیرید بسته به مسیر های فرعی است که انتخاب می کنید.

اگر فکر کردید که با انتخاب مسیر شغلی خود به عنوان یک برنامه نویس دیگر دغدغه ای ندارید باید به شما بگویم که کاملا در اشتباه هستید! انتخاب طراحی سایت با کدنویسی تازه جزو ابتدایی ترین انتخاب های شماست و در ادامه باید انتخاب های سخت تر و تاثیرگذار تری برای آینده خود انجام دهید.

انتخاب اینکه کدام زبان برنامه نویسی را برای طراحی صفحات وب مورد استفاده قرار دهید از دیگر انتخاب های مهم شما می باشد، البته در نظر داشته باشید که برخی از مسائل کاملا ابتدایی می باشند و شما در هر صورت باید با پا گذاشتن به این عرصه آن ها را یاد بگیرید.

مسائل ابتدایی طراحی صفحات وب : یادگیری زبان های نشانه گذاری Html و Css می باشند.

توجه داشته باشید که منظور از مسائل ابتدایی، ضعیف بودن و پیش و پا افتاده بودن این زبان ها نیست! بلکه ضروری بودن آن ها می باشد.

خب تا به اینجا هم زیاد از بحث اصلی که آینده شغلی این حرفه باشه فاصله گرفتیم، پس بهتره برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع به مقاله برای طراحی سایت از کجا شروع کنیم سری بزنید.

طراحی وب با کدنویسی تا چقدر جای پیشرفت دارد ؟

خیلی سلیس و فارسی بهتون بگم : خیلی جای پیشرفت داره!

تا وقتی وارد زبان های برنامه نویسی طراحی وب نشدید نمی تونید درک کنید که جای پیشرفت توی این کسب و کار چقدر زیاد و گستردست!

برنامه نویسی تحت وب، با اینکه خودش یه شاخه بزرگ از برنامه نویسی هستش، خودش کلی زیرمجموعه و کسب و کار رو تو خودش جای میده!

بزارید از اول بگم که وقتی یادگیری طراحی وب با کدنویسی رو شروع می کنید تبدیل به چی می شید و بعدش که مسیرو ادامه بدید تبدیل به چه چیز دیگه ای می شید :

خب اول که شروع به کار با زبان های Html و Css می کنید و اون هارو یاد می گیرید در واقع تبدیل به هیچی نشدید و تازه اول کارید!

با یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپ و همچنین یکی از فریم ورک های جاوا اسکریپت می تونه شمارو به یک برنامه نویس فرانت اند تبدیل کنه.توجه داشته باشید که برنامه نویس فرانت اند شدن به همین سادگی هم نمی باشد و باید وقت و تلاش بسیار زیادی کنید تا به مرحله تخصص برسید.

درواقع بسیاری از افراد هستند که در زمینه ای که فعالیت می کنند و آن را به صورت کامل یادگرفته اند، اما تخصص ندارند. تخصص نداشتن تفاوت بسیار زیادی با یادگیری دارد. شما می توانید هر حرفه ای را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید اما برای اینکه بخواهید در آن کار تخصص پیدا کنید، مجبور هستید تلاش های بی وقفه ای وقف این کار کنید.

آینده شغلی طراحی وب با کدنویسی

در ابتدای مقاله درباره اهمیت و آینده کسب و کار های اینترنتی صحبت کردم و حالا توی این بخش می خوام که برنامه نویسی تحت وب رو بالا پایین کنم.

ببینید برنامه نویسی وب همونطور که گفتم خیلی گسترده تر از این حرفاس و شما هرچقدر جلو بری می فهمی که خیلی چیزا هست که بلد نیستی!

توی بحث برنامه نویسی سمت وب شما هم می تونی یه طراح Ux و Ui معمولی باشی و هم می تونی تبدیل به یک برنامه نویس فول استک درست و حسابی بشی، اینکه کدوم رو انتخاب می کنی که بشی، قطعا توی زمان رسیدن به اون هدف تاثیرگذاره!

طراحی سایت با صفحه ساز ها

طراحی سایت با صفحه ساز ها

در ابتدای مقاله عرض کرده بودم که در زمان حال، طراحی سایت به دو روش کدنویسی و استفاده از صفحه ساز ها(بر روی Cms آماده) ممکن است، در این بخش به آینده شغلی طراحی سایت با صفحه ساز ها می پردازیم :

cms های آماده مانند وردپرس و جوملا از معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا هستند که شما می توانید به کمک آنها صفحه های مختلف اینترنتی را بسازید و استفاده کنید.

در واقع وقتی که cms مانند وردپرس(بیشتر => وردپرس چیست) استفاده می کنید، صفحه های سایت خود را با صفحه ساز ها طراحی می کنید، صفحه ساز ها افزونه هایی هستند که به شما این قابلیت را می دهند که به وسیله Drag and Drop بتوانید صفحه های مختلف اینترنتی را به صورت پویا طراحی کنید.

افزونه های مختلفی برای اینکار وجود دارد که از جمله معروف ترین آن ها می توان به المنتور و ویژوال کامپوزر اشاره کرد.

استفاده از افزونه های صفحه ساز بدون شک محدودیت هایی دارد و ممکن است در برخی از موارد نیاز شما برطرف نشه و مجبور شید خودتون دست به کد شید!

به طور خلاصه طراحی صفحه های اینترنتی به کمک صفحه ساز ها بسیار بسیار ساده تر از کدنویسی است، به همین دلیل هم است که بیشتر افراد برای یادگیری طراحی سایت، از این افزونه ها استفاده می کنند و سمت کدنویسی نمی روند!

صفحه ساز ها تا کی می توانند عصای دست شما باشند ؟

در واقع همانطور که در بخش قبلی به آن پرداختیم، صفحه ساز ها محدود هستند و نمی توانند همه چیز را یک جا و دقیقا با جزئیاتی که در ذهن شما وجود دارند خلق کنند، این محدودیت به شما هشدار این را می دهد که شاید نتوانید از پس هر پروژه ای بربیاید و این خودش یک معضل است.

برگردیم سر همون لحن خودمونی خودمون، ببینید کسی که تو حوزه طراحی سایت، صفحه ساز هارو انتخاب می کنه در واقع داره آینده شغلی و درآمدی خودش رو محدود می کنه، درسته که استثنا تو همه چیز وجود داره ولی در حالت کلی، میانگین درآمد برنامه نویسان نسبت به طراحان وب با صفحه ساز ها بیشتر می باشد.

در واقع کسی که در حوزه برنامه نویسی وب کار کرده برای رسیدن به موفقیت تلاش و کوشش بیشتری خرج داده و خب طبیعیه که درآمد و آینده بالاتر و روشن تری رو نسبت به کسی که ساخت سایت آماده رو انتخاب کرده داشته باشه.

صفحه ساز ها به دلیل محدودیت هایی که دارند نمی توانند برخی از پروژه های سنگین را پشت سر بگذارند و این دقیقا یکی از دلایلی است که می تواند فردی که در این زمینه تخصص دارد را محدود کند.(این دلیل صرف نظر از تفاوت Cms اختصاصی با وردپرس هستش!)

آینده شغلی طراحی وب به کمک صفحه ساز ها

شاید یکم تند و ناامیدانه درباره طراحی وب با صفحه ساز ها صحبت کردم اما من بدترین شرایط موجود رو براتون توصیف کردم، در واقع میزان موفقیت به خودتون بستگی داره، به زرنگی، پشتکار، و البته روابطتتون(خخخخ)!

خیلی از وبمستر ها هستند که به کمک وردپرس و صفحه سازهاش، درآمد خوب و اسم و رسمی راه انداخته اند! پس بازم میرسیم به اینکه میزان موفقیتتون بیشتر به شخصیتتون داره تا اون کاری که درش هستید، هرچقدر شخصیتتون بزرگتر باشه قطعا می تونه به موفقیت نزدیک ترتون کنه!

سوالات متداول حول محور آینده شغلی طراحی وب

تو این بخش به برخی از سوال های مهمی که شاید خیلیا به ذهنشون میرسه ولی جوابشو پیدا نمی کنن می پردازم :

چگونه در شرکت های مختلف شروع به کار کنم ؟

شرکت های طراحی سایت وابسطه به روشی که برای طراحی سایت اقدام می کنند، نیروی های مختلفی را استخدام می کنند، خوشبختانه بازار کار همه این روش ها تو کشور مناسبه و شما چه طراحی سایت رو با کدنویسی یادگرفته باشی و چه با صفحه ساز ها می تونی داخل یه شرکت شروع به کار کنی! اما مهم ترین مسئله در استخدام شدن در این شرکت ها تخصص و شخصیت خود شماست!، یه سایتی مثل جابینجا می تونه کمکتون کنه که شرکت مورد نظرتون رو پیدا کنید.

چگونه به صورت فریلنسری پروژه بگیرم ؟

سایت های زیادی برای اینکار وجود دارند که از مهم تریناش میشه به سایت انجام میدم اشاره کرد، شما داخل این سایت ثبت نام می کنی و خدماتت رو ارائه میدی، کسی که بخواد باهات کار کنه و پروژه ای دستت بسپاره بهت پیام میده!این یکی از روش های پروژه گرفتنه! یه تریک بهتون می گم که واقعا جوابگوعه و هیچ جا در موردش صحبت نمیشه! توی گروه های تلگرامی کلی سوال پرسیده میشه در مورد سایت و …، کافیه چنتا از همینا رو جواب بدی و بعد یه مدت می بینی که یه سریا میان و بهت کار می سپرن و در ازاش هزینه خوبی هم میدن،این فقط به خاطر اعتمادیه که بینتون شکل گرفته!(تجربه شخصیمه که دارم میگم!)

شخصیت مورد نیاز برای طراح وب سایت شدن !

کسی که میاد توی این دنیا باید خلاقیت به خرج بده و ذهن خلاقی داشته باشه، صبر داشته باشه و تحمل شنیدن غر زدن های کارفرما رو داشته باشه! البته همه اینا توی همه وجود نداره و به مرور شکل می گیره پس زیاد درگیرش نشید، ولی اگر الان این ویژگی هارو داری همین حالا شروع کن به یادگیری!

کدوم سخت تره! کدنویسی یا صفحه ساز؟

کدنویسی! ولی جای پیشرفتی که کدنویسی داره رو به هیچ عنوان نمیشه با صفحه ساز ها مقایسه کرد.
پیشنهاد می کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله آموزشی زمان یادگیری طراحی و ساخت سایت را مطالعه نمایید.

برای خروج از کشور، کدوم رو انتخاب کنم ؟

ببینید یه ذهنیتی پیش اومده که میگه طراحی سایت با صفحه ساز رو یه بچه هم می تونه یادبگیره! اگر با همین دید نگاه کنیم کدنویسی برای اقامت در کشور های خارجی خیلی خیلی خیلی بهتره و صفحه ساز تقریبا جایی نداره اونور! ولی این دلیل نمیشه که هرکی کدنویس کنه می تونه بره خارج کار کنه و بلعکس هرکی که با صفحه ساز کار می کنه نمی تونه بره خارج مشغول کار شه!

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.