فریم ورک های جاوا اسکریپت

فریم ورک های جاوا اسکریپت | معرفی 18 فریم ورک برتر جاوا اسکریپت + کارکرد و مقایسه

به عنوان یک برنامه نویس حتما می‌دانید که استفاده کردن از فریم ورک ها تا چه حد می تواند در بالا بردن سرعت کد نویسی شما تاثیر گذار باشد.

فریم ورک ها و کتابخانه های زبان های برنامه نویسی با کاهش ایرادات نوشته شده در کد و همچنین کاهش زمان باعث بالارفتن هر چه بیش تر بازدهی ما در برنامه نویسی می‌گردند.

اگر اطلاع کمی از فریم ورک ها دارید خواندن ادامه مقاله به شما توصیه نمی شود و بهتر است که ابتدا مقاله فریم ورک چیست را مطالعه کنید.

یکی از مشکلاتی که شاید شما را از استفاده کردن از فریم ورک ها بازدارد تنوع بسیار زیاد آن ها و همچنین سخت بودن یادگیری نحوه استفاده کردن از فریم ورک مناسب در هر قسمت از برنامه است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی فریم ورک های جاوا اسکریپت و کاربرد های آن ها بپردازیم تا شاید بتوانیم به شما در سهولت انجام کارهایتان کمک کرده باشیم.

البته، معرفی تمام فریم ورک های یک زبان برنامه نویسی و به خاطر سپاری کاربرد آن ها امری تقریبا غیر ممکن است.

مطالبی که در پیش رو دارید گزیده ای از فریم ورک هایی است که در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بیش تر از همه کاربرد دارد و می تواند یاریگر شما باشد.

فریم ورک های جاوا اسکریپ  

جاوا اسکریپ چیست

پیش از معرفی کتابخانه های جاوا اسکریپت و مقایسه فریم ورک های جاوا اسکریپت، بهتر است خود جاوا اسکریپت را بشناسید. این زبان برنامه نویسی که به اختصار JS نیز خوانده می‌شود یک زبان شیء گرا است که بیش تر برای برنامه نویسی بخش مربوط به سرور یا Server Side کاربرد دارد.

این زبان برنامه نویسی ساختار و زبانی نزدیک به زبان انسان دارد و بنابراین اموختن آن برای اکثر برنامه نویس هابه نسبت بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر ساده تر است.

اگر درباره برنامه نویس ها کم اطلاع هستید مقاله برنامه نویس کیست را مطالعه کنید.

بهترین فریم ورک جاوا اسکریپت

در این قسمت به معرفی برترین فریم ورک های جاوا اسکریپت می پردازیم ، توجه داشته باشید که این فریم ورک ها بر اساس هیچ ترتیبی نبوده و فقط معرفی گشته اند. دقت کنید بدون استثنا سه فریم ورک react و angular و vuejs جزو بهترین فریم ورک های جاوااسکریپت می باشند اما به تازگی فریم ورک هایی بسیار زیاد دیگری برای این زبان ساخته شده که اگر از حق نگذریم کارایی برخی از آنها بسیار خوب می باشد و می توان انتظار داشت در آینده بخوبی رشد کنند. از جمله این فریم ورک های جدید می توانیم به nuxt.js و next.js و vuex.js اشاره کنیم.

اما قبل از اینکه به صورت تخصصی به معرفی هر کدام بپردازیم سوالی که مطرح می شود این است که از این لیست بلند بالا کدام یک را یادبگیریم بهتر است و برای ما کارامد تر می شود.

کدام فریم ورک جاوااسکریپت را یاد بگیریم

خب اگر شما ساکن ایران هستید باید بدانید که کار شما برای کار با یادگیری یه فریم ورک راه نمیفته و باید حداقل دو تا رو بلد باشید. اما اگر سادگی و عمومیت برای شما اهمیت داره در وحله اول فریم ورک vue js و بعد هم فریم ورک react js بهترین گزینه ها هستند.

برای مطالعه » نصب جاوا اسکریپت

فریم ورک Angular.js

فریم ورک Angular.js

با استفاده کردن از Angular.js Frame Work می‌توانید سطح کدهای خود را که به زبان نشانه گذاری HTML نوشته شده بودند ارتقاء دهید.

در بخش توضیحات زبان برنامه نویسی Java Script ذکر شد که بیشتر برای قسمت های سمت سرور مناسب است. برای ویرایش قسمت های مربوط به کاربر و بهبود رابطه کاربری باید با صرف کردن وقت خیلی زیاد با کد ها و تگ های HTML زیادی سر و کار داشته باشید که معمولا امری غیر ممکن به نظر می‌رسد.

فریم ورک Angular.js به شما قدرت استفاده کردن از مجموعه ای از ابزار ها برای نوشتن کدهای مربوط به فرانت اند را می‌بخشد.

فریم ورک Meteor.js

این فریم ورک را با نام های Meteor و یا Meteorjs هم می‌شناسند. این کتابخانه برای انواع فعالیت هایی که موقع کدنویسی وب انجام می‌دهید مانند کدنویسی بک اند ( Back-end )، مدیریت پایگاه داده ( Data center Management )، اجرای برنامه و رندر گرفتن از صفحه اصلی فرانت پیشتبانی مناسب محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که یادگیری این فریم ورک ها از شما برنامه نویس فول استک نمی سازد و این نام ویژگی های دیگری دارد که در مقاله برنامه نویس فول استک کیست به آن پرداخته ایم.

فریم ورک Knockout.js

این فریم ورک در واقع پرژه پایانی دانشگاهی یک دانشجوی دانشگاه MIT بود که در سال ۲۰۱۰ و به صورت اپن سورس منتشر شد. با وجود قوی بودن این فریم ورک و با پیروی از الگوی طراحی MVVM اما رشد آن نسبت به سایر کتابخانه های جاوا اسکریپت از روند کند تری برخوردار است.

فریم ورک React.js

فریم ورک React.js

این فریم ورک، برای مواقعی به درد می‌خورد که می‌خواهیم در طول یک برنامه از یک دستور چند بار استفاده کنیم.

دوباره نوشتن کد یک دستور هر بار وقت بسیار زیادی از برنامه نویس خواهد برد که با کمک این فریم ورک می تواند مشکلش را حل کند. به هر قسمت کوچک برنامه که با آن یک دستور اجرا می‌شود کامپاننت Component می‌گویند.

فریم ورک Aurelia JS

این فریم ورک توسط شخصی به نام راب آیزنبرگ به وجود آمد. فریم ورک Aurelia یک فریم ورک اپن سورس یا منبع باز است که ابزار و امکانات آن توسط شرکت دورندل پشتیبانی می‌شود.

این فریم ورک در سال ۲۰۱۵ ارائه شد و اکنون و در سال ۲۰۲۰ یکی از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت به شمار می‌رود.

فریم ورک Backbone

از دلایل محبوبیت این فریم ورک، به جز کاربرد زیاد Backbone، سهولت یادگیری نحوه کارکردن و به کار بردن آن است. Backbone Frame work بیشتر دز طراحی نرم افزار های تحت وب یک صفحه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به کار بردن این فریم ورک در برنامه نویسی باعث می‌شود کم تر نیاز به نوشتن کد های مربوط به توابع مختلف داشته باشید.

برای مطالعه » آشنایی با محبوب ترین زبان برنامه نویسی و کاربردهای هر یک از آن ها

فریم ورک Agility.js

فریم ورک Agility فریم ورکی است که با استفاده از آن در جاوا اسکریپت می‌توانید سرعت کدنویسی خود را به شدت بالا ببرید. این کار، با به وجود آوردن امکان استفاده مجدد از کد های قبلا نوشته شده میسر می‌شود.

اگر تا همین حالا قانع شده اید که باید مسیر زندگی خود را شروع کنید ، ما به شما مطالعه طراحی وب سایت را از کجا شروع کنم را پیشنهاد می کنیم.

کتابخانه jQuery

کتابخانه jQuery

این کتابخانه، به عنوان پرطرفدارترین و پرکاربردترین فریم ورک زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت شناخته می‌شود که موقع نوشتن کد های زبان نشانه گذاری HTML کارایی بسیار مناسبی دارد.

فریم ورک Ember

این فریم ورک جزو کتابخانه های جوان تری است که پا به بازار گذاشته. سال ۲۰۱۵ اولین سالی بود که Ember وارد بازار شد و پس از آن به خاطر کارایی زیاد مورد توجه برنامه نویسان قرار گرفت.

این کارایی ها، شامل پشتیبانی از دو شیوه Data Binding می‌شد که مناسب طراحی رابط کاربری بود. اگر می‌خواهید به قدرت این فریم ورک پی ببرید کافی است این موضوع را به یاد آورید که وب سایت هایی مانند Netflix و Linkedln از این کتابخانه استفاده کرده اند.

فریم ورک Babylon.js

این فریم ورک یک موتور بازی 3D با پایه WebGL و Java Script می‌باشد که با آن می‌توانید گیم های سه بعدی فوق العاده همراه با موزیک و صدا و دوبله طراحی کنید و بسازید.

پیشنهاد مطالعه مقاله : زبان های برنامه نویسی سمت وب

فریم ورک Dojo

این فریم ورک هم یک ماژول اپن سورس است که می‌تواند در پلتفرم های مختلف قوی عمل کند. این فریم ورک به جز زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت از Ajax نیز پشتیبانی می‌کند و بیشتر برای توسعه و Develop نرم افزارها و وب سایت ها طراحی شده است. نسخه اولیه این فریم ورک در سال ۲۰۰۴ نوشته و به بازار عرضه گردید.

فریم ورک Vue JS

فریم ورک Vue JS

این فریم ورک تحت لیسانس دانشگاه ام ای تی و در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. فریم ورکی اپن سورس که به سرعت بین برنامه نویسان محبوب واقع شد. این فریم ورک با الگوریتم MVVM عمل می‌کند.

فریم ورک jQWidgets

فریم ورک jQWidgetsJs نیز یک کتابخانه اپن سورس است که از تکنولوژی Java Script، HTML5، CSS و jQuery پشتیبانی می‌کند و بر پایه آنها نوشته شده است. این فریم ورک در نرم افزار ها و برنامه هایی کاربرد دارند که به صورت رخداد گرا نوشته می‌شوند.

فریم ورک Pyjs

این فریم ورک در واقع برای توسعه دادن نرم افزار های تحت وب به زبان برنامه نویسی Python طراحی شده است. این نرمافزار ها می‌توانند از طریق فریم ورک Pyis در یک مرورگر وب اجرا شوند یا به صورت اپلیکیشن دسکتاپ استفاده شوند.

پیشنهاد مطالعه مقاله : موتور جستجوگر چیست

فریم ورک ExtJS

فریم ورک Ext Js مخصوص راحت کردن برنامه نویسی قسمت های سمت کاربر ( و یا Client Side ) طراحی شده است. طراحی رابط کاربری با تفکیک مختوا و عناصر مختلف طراحی وبسایت جزو امکاناتی است که این فریم ورک به شما می‌دهد.

فریم ورک Cappuccino

نکته ویژه ای که فریم ورک Cappuccino را از بقیه فریم ورک ها متمایز می‌کند این است که برای کار کردن با آن به هیچ عنوان نیاز به یادگیری نحوه برنامه نویسی به زبان های Css، HTML ویا DOM را ندارید.

این به معنی آن است که لازم نیست یک توسعه دهنده وب از نوع فرانت اند باشید که بتوانید با Cappuccino کار کنید و تنها کافیست روی همین فریم ورک تسلط داشته باشید.

نود جی اس یا Node.js

نود جی اس یا Node.js

اگر زبان های لازم برای طراحی سایت را بلد باشید ، با یادگیری نود جی اس می تواند به درآمد بالایی برسید! مبحث طراحی سایت در یک زبان خلاصه نمی شود و درباره آن در مقاله طراح سایت کیست صحبت کرده ایم.

البته بسیاری از برنامه نویسان نود جی اس را یک فریم ورک نمی شناسند و آن را عبارت محیطی برنامه نویسی برای زبان جاوا اسکریپت خطاب می کنند.

نود جی اس به شما این قابلیت را می دهد که با سرور ارتباط برقرار کنید، سرعت node.ks بسیار بالا می باشد و معمولا برای ساخت برنامه های Real-time به کار گرفته می شود و بسیاری از شرکت های بزرگ از این فریم ورک استفاده کرده اند.

فریم ورک Polymer JS

فریم ورک پلیمر توسط شرکت گوگل ارائه شد. گوگل هدف خود از انتشاراین فریم ورک که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، گسترش قابلیت های زبان برنامه نویسی HTML اعلام کرد. این گسترش با استفاده از کانسپتی به نام Web Components که یک تکنولوژی مربوط به مرورگر هاست اتفاق می‌افتد.

البته شاید معرفی کردن این فریم ورک تحت عنوان بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت حداقل در حال حاضر خیلی منطقی نباشد اما پتانسیل بالایی که این فریم ورک و ابزارهایش دارند، باعث شده اسمش در این لیست قرار گیرد.

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید ، برای مطالعه سایر مقالات آموزشی این چنین به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Nextjs هم داره به معروفیت بالایی میرسه با توجه به اینکه داره از تکنولوژی Server Side renderingاستفاده میکنه ، و هم اینکه تفاوت چندانی با Reactjs نداره.
    شخصا به نکست علاقه زیادی پیدا کردم.

    1. بله حتما که این فریم ورک هم ارزش های خودشو داره و در آپدیت های بعدی به مقاله اضافه می کنیم، با تشکر از شما

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.