فرق هاست لینوکس و ویندوز

فرق هاست لینوکس و ویندوز در چیست و کدام برای من مناسب تر است ؟ | تجزیه و تحلیل صفر تا صد

ایجاد یک کسب و کار اینترنتی علاوه بر مزایای شگفت انگیزی که داره قطعا دارای دردسر های زیادی هم هست که باید قبل از شروع کار با یک سری از این موارد آشنا شوید، یکی از پایه ترین مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند بحث هاست و دامنه می باشد که این مقاله به موارد مربوط به هاست اختصاص دارد.

اگر برای اولین بار باشه که بخواید یک وب سایت اینترنتی راه بندازید و یا حتی بخواهید برای خرید سایت اقدام کنید، حتما به این مشکل برمیخورید که چه هاستی رو برای خودتون خریداری کنید، هاست های معروف لینوکسی و ویندوزی از نام آشنا ترین هاست هایی هستند که به گوشتون می خورند ولی اینها چه تفاوتی باهم دارند و کدومشون برای کسب و کار شما مهم تره؟ در ادامه به معرفی و بررسی هاست لینوکس و ویندوز می پردازیم و تفاوت های بین این دو را شرح می دهیم.

منظور از هاست لینوکس چیست ؟

در حالت کلی اگر سیستم عامل هاست مورد نظر شما لینوکس باشد، هاست شما لینوکسی نام گذاری می شود، لینوکس توضیع های مختلفی دارد که از مهم ترین آنها می شه به Ubunto,CloudLinux و Centos و… اشاره کرد.تمامی هاست هایی که سیستم عاملشان یکی از توضیع های لینوکس باشد هاست لینوکسی نام دارد.

منظور از هاست ویندوز چیست ؟

همانطور که سیستم عامل هاست های لینوکسی یکی از توضیع های لینوکس است، سیستم عامل هاست های ویندوزی Windows Server می باشد، سیستم عامل های ویندوز نسخه هایی با نام های متفاوت ندارند و بر اساس سال انتشار خود طبقه بندی می شوند که معمولا هاست های ویندوزی از سیستم عامل های منتشر شده در سال های 2012 تا 2016 استفاده می کنند.

توجه » برای آشنایی با انواع هاست و یا Server می توانید مقاله آموزشی سرور چیست را مطالعه نمایید.

تفاوت بین هاست ویندوز و لینوکس

تفاوت بین هاست ویندوز و لینوکس
تفاوت بین هاست ویندوز و لینوکس

حال که متوجه شدید تفاوت کلی بین هاست های لینوکس و ویندوز به چه صورت است وقت این رسیده که سر جزئیات گسترده این دو مورد باهم گفت و گو کنیم، در این بخش به بررسی تفاوت های این دو از چند منظر مهم از قبیل : سرور،میل سرور،کنترل پنل و امنیت می پردازیم.

از نظر وب سرور

قبل از اینکه به تفاوت بین وب سرور هاست های لینوکس و ویندوزی بپردازیم بگذارید کمی قضیه وب سرور را باز کنیم : در واقع فعالیت های به ظاهر ساده ای که شما برای دسترسی به صفحه های مختلف وب (از جمله همین صفحه) انجام می دهید حاصل فرایند های مختلف و پیچیده ای است که توسط وب سرور ها هندل می شود.

وب سرور ها این وظیفه را دارند که صفحه هایی که قرار است به کاربر نشان داده شود به درستی طبقه بندی و نشان داده شوند، اهمیت وب سرور ها بسیار بسیار گسترده از این چند خط توضیح می باشند اما برای دید کلی از این موضوع همین چند خط کافیست.

وب سرور های معروف لینوکسی مختلفی وجود دارند که از مهم ترین آنها می توان به Nginx، Apache و LiteSpeed اشاره کرد. شرکت های مختلف بر اساس نیاز و ساختاری که برای خود چیده اند از این وب سرور ها استفاده می کنند و به مشتریان خود ارائه می دهند.

وب سرور هایی که برای هاست های لینوکسی مورد استفاده قرار می گیرد IIS نام داردن و با توجه به نسخه های مختلف ویندوز این وب سرور نیز نسخه های مختلف دارد، برای مثال ویندوز سرور های منتشر شده در سال 2016 در IIS10 پشتیبانی می شوند.

انتخاب بین هاست های لینوکسی و ویندوزی به صورت جدی به زبان برنامه نویسی که سایت قرار است با آن پیاده سازی شود بستگی دارد برای مثال وقتی وب سایت های خود را با زبان های بک اند Asp و Asp.net طراحی می کنید فقط می توانید از هاست های ویندوزی استفاده کنید، در مقابل اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما Php، python و یا perl باشد می توانید آن را در هر دو هاست های لینوکسی و ویندوزی بارگذاری کنید.

با توجه به اینکه اکثر سایت های امروزی از Cmd های آماده مانند جوملا و وردپرس(بیشتر => وردپرس چیست) استفاده می کنند و زبان برنامه نویسی این سیستم های مدیریت محتوا php می باشد، بهتر است که برای سایت وردپرسی خودتون هاست لینوکسی را انتخاب کنید.(در واقع باید همین کارو کنید!)

از نظر دیتابیس سرور

از نظر دیتابیس سرور
تفاوت هاست لینوکسی و ویندوز از نظر دیتابیس سرور

یکی دیگر از با اهمیت ترین بخش های هاست، بحث ارتباط با دیتابیس ها می باشد، دیتابیس ها همواره در نشان دادن صفحات و محتواهای مختلف و بسیاری از موارد مهم دیگر به کاربر اهمیت دارند.

دوتا از مهم ترین و محبوب ترین دیتابیس های موجود MySql و Microsoft SQL Server نام دارند، دیتابیس نوع دوم تنها در سرور های ویندوزی قابل استفاده هستند اما دیتابیس های MySql می توانند در هر دو سرور به خوبی اجرا شوند.

حال برای شما سوال پیش می آید که برای سایت هایی که با زبان های برنامه نویسی متفاوتی طراحی می شوند چه نوع دیتابیسی بهتر می باشد، در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دیتابیس MySql با زبان های برنامه نویسی Php و python اخت بیشتری دارند و می توانند بهتر از سایر دیتابیس ها کار کنند.

از نظر میل سرور

میل سرور ها نقش بسزایی در فروشگاه های اینترنتی دارند و می توانند به بهبود روند تبدیل مشتری معمولی و یا حتی مشتری از بین رفته را به یک مشتری ثابت کمک شایانی کنند.میل سرور ها هم در سرور های ویندوزی و هم لینوکسی قابل اجرا می باشند.

در واقع میل سرور ها هر کدام دارای چندین سرویس می باشند که از مهم ترین این سرویس ها می توان به SMTP ،IMAP ،POP3 اشاره کرد، سرور های لینوکسی این قابلیت را دارند که هر کدام از این سرویس ها را پشتیبانی کنند.

اینکه کدام یک از سرویس های گفته شده را انتخاب کنید بستگی به نیازی است که شما دارید، در واقع هرکدام از سرویس های گفته شده مزایا و معایب خود را دارند که با توجه به نیاز های مشتری می توانند سودمند باشند.

در سرور های ویندوزی شرایط میل سرور ها تا حدودی متفاوت است، از معروف ترین میل سرور های هاست ویندوزی می توان به SmarterMail، MailEnable و Kerio Connect اشاره کرد. به توجه به این که سرویس های ویندوزی اندکی جمع و جور تر از میل سرور های لینوکسی هستند، مدیریت آن ها نیز آسان تر می باشند.

برخی از افراد عقیده دارند که میل سرور های ویندوزی از قابلیت های بیشتری نسبت به میل سرور های لینوکسی برخوردار هستند!

از نظر کنترل پنل ها

کنترل پنل ها انجام تمامی فرایند های مدیریتی هاست پدیدآمده اند، به واسطه اینکه اکثر افرادی که کار طراحی سایت انجام می دهند و وبمستر های دنیا از CMS های آماده استفاده می کنند پنل های مدیریتی هاست های لینوکس از ویندوزی تنوع بیشتری دارند.

از محبوب ترین کنترل پنل های هاست لینوکسی می توان به Cpanel، DirectAdmin و Plesk اشاره کرد.

کنترل پنل های ویندوزی نیز شامل موارد روبرو می باشند : WebsitePanel ، Plesk ، SolidCP

حتما متوجه شده اید که بین این پنج شرکت برتر ارائه دهنده کنترل پنل، تنها شرکت پلسک است که هم هاست لینوکسی و هم ویندوزی را پشتیبانی می کنند.

نکته بسیار با اهمیتی که در این میان پیش می آید و ذهن بسیاری از کاربران ما را درگیر خود کرده است این است که کنترل پنل های کدام یک از هاست ها از قابلیت های بیشتری برخوردار است و می تواند کارکرد بهتری داشته باشد ؟

در واقع مطرح کردن این سوال از پایه و اساس مشکل دار است زیراکنترل پنل های هرکدام از این سرور ها قابلیت های مخصوص به خود را دارد و در واقع برای امکاناتی که سرور دارد چارچوب بندی شده اند.

از نظر امنیت

از نظر امنیت
تفاوت هاست لینوکسی و ویندوز از نظر امنیت

در مظهر عمومی همه به این موضوع تاکید دارند که از آنجایی که سیستم عامل های لینوکسی از امنیت بسیار بالاتری نسبت به سیستم عامل های ویندوزی برخوردارند پس هاست هایی که سیستم عامل لینوکس روی خود دارند از امنیت بیشتری هم برخوردارند.

درست بودن و نبودن این طرز فکر برای کسی کاملا روشن نیست و مخالفان و موافقان این سیستم عامل ها همواره صحبت هایی را رد و بدل می کنند!

اما مهم ترین عامل هایی که باعث صعف امنیت وب سایت اینترنتی شما می شود اشتباهات و کم کاری هایی است که یا از طرف شما و یا برنامه نویس شما صورت گرفته است.(برنامه نویسان به چندین دسته تقسیم می شوند که مسئولیت این موضوع بر گردن برنامه نویسان بک اند و فول استک می باشد.)

پس بهتر است به جای اینکه به دنبال یک هاست با امنیت بالا باشید، اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید تا از مشکلات مختلف جلوگیری کنید.

سوالات متداول

منظور از هاست ویندوز و لینوکس چیست ؟

به زبان ساده، سیستم عاملی که هاست ها از آن استفاده می کنند نام هاست ها را تعیین می کند، در هاست های لینوکسی سیستم عامل یکی از توضیع های لینوکس می باشد و در هاست های ویندوزی سیستم عامل یکی از نسخه های منتشر شده ویندوز می باشد.

هاست ویندوز بهتر است یا لینوکس ؟

پاسخ به این سوال تنها با یک کلمه امکان پذیر نیست! در متن مقاله به صورت کامل این دو هاست را از نظر وب سرور،دیتابیس،میل سرور، کنترل پنل و امنیت مورد بررسی قرار داده ایم و جواب این پاسخ را در اختیار خودتان گذاشته ایم.

هاست ویندوز بهتر است یا لینوکس ؟

در حالت کلی به دلیل اینکه CMS وردپرس با زبان برنامه نویسی Php کدنویسی شده است، هاست لینوکسی می تواند به خوبی جوابگوی کار سایت های وردپرسی باشد.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.