گیت لب چیست

پیش از آن که سراغ تعریف مفهوم گیت لب برویم بهتر است با خود عبارت گیت یا Git آشنا باشید. گیت، سیستمی برای مدیریت ورژن برای سورس کد است. زمانی که کد منبع روی گیت قرار می‌گیرد امکان تیمی کار کردن روی آن وجود دارد.

مفاهیمی به نام مخزن یا Repository در گیت ها وجود دارند که کد ها در آن قرار می‌گیرند و با گیت ها می‌توان کد ها را از داخل مخزن ها دانلود و روی آن ها تغییراتی اعمال و مجددا آن ها را اپلود نمود.

گیت ها در دو نوع Public و Private وجود دارند، گیت در واقع یک ابزار برای کنترل کردن نسخه ها و ورژن های یک فایل است.

توجه داشته باشید که پیشنیاز مطالعه این مقاله آشنا بودن کامل به گیت است، پس اگر با آن آشناییت ندارید ابتدا مقاله گیت چیست را مطالعه کنید و بعد به سراغ این مقاله بیاید.

منظور از گیت لب چیست ؟

منظور از گیت لب چیست ؟

گیت لب جزو مشهور ترین گیت هایی است که در بازار پیدا می‌شوند. گیت لب و گیت هاب این روز ها رقابت سنگینی دارند که البته، گیت لب مزیتی نسبت به گیت هاب دارد و آن، عدم وجود محدودیت و رایگان بودن آن است.

گیت لب یک سیستم کنترل نسخه است که به پروگرمر های مختلف(بیشتر => برنامه نویس کیست ) اجازه می‌دهد کد ها و برنامه های خود را با یک دیگر به اشتراک بگذارند. در واقع یک سکوی توسعه دهنده عملیات است که به صورت اپن سورس در اختیار همگان قرار گرفته است و در واقع می‌توان گفت که قابلیت خود میزبانی دارد.

به این معنی که هر کسی می‌تواند سورس مربوط به خود را در آن به صورت اپن قرار دهد تا دیگران نیز از آن استفاده کنند. گیت لب با شعار تبلیغاتی: همه می‌توانند مشارکت کنند کار می‌کند.

گیت لب با همکاری دیمیتری زاپروژتس و ولری سایزوف ساخته شد و روی کار آمد و تولد آن به ۸ اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی باز می‌گردد.

گر چه منبع الهام گیت لب گیت هاب(بیشتر => گیت هاب چیست ) بود و پس از آن به وجود آمد اما توانسته است جای گیت هاب را گرفته و کاربران بیش تری را در سرتا سر دنیا از آن خود کند.

گیت لب با زبان های برنامه نویسی Ruby طراحی شده است، اکنون سورس اصلی گیت لب در کنار زبان گو ( GO ) و چارچوب Vue.js به روبی تکیه دارد. برند های بسیار معتبر مانند IBM, Sony، ناسا و علی بابا از آن استفاده می‌کنند که همین موضوع می‌تواند یک اطمینان قلبی برای برنامه نویسان جهت استفاده از این سایت باشد.

البته، نکته ای که لازم به ذکر است این است که چندی پیش، گیت لب سرور های خود را از مایکروسافت به گوگل تغییر داد و این موضوع موجب شد مشکلاتی برای کاربران ایرانی به وجود بیاید.

البته با کمک وی پی ان ها و تغییر دادن آی پیهمچنان عده ای در ایران توانایی دسترسی به کد سورس های اشتراک گذاری شده در گیت لب را دارا هستند.

گیت لب مناسب چه کسی است ؟

گیت لب مناسب چه کسی است ؟

به طور کلی کار کردن با گیت ها در سال های گذشته به یکی از مهم ترین و ضروری ترین بخش های کار هر برنامه نویس حرفه ای تبدیل شده است.

در واقع گیت لب و به طور کلی گیت ها یک شبکه اجتماعی برای کد زدن و برنامه نویسی و یا در واقع Social Coding هستند.

گیت لب یک گزینه بسیار خوب برای مدیران است که بتوانند مخازن گیت در سرور را مدیریت و متمرکز کنند و همچنین با استفاده از گیت لب افراد این امکان را دارند که روی تمام پروژه ها و مخزن های خود کنترل و تسلط کامل داشته باشند.

شما همچنین می‌توانید تصمیم بگیرید که کد سورس های شما به صورت عمومی انتشار پیدا کنند و یا خصوصی.

گیت لب مناسب همه افرادی است که می‌خواهند کد های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و یا می‌خواهند از کد های دیگران استفاده کنند.

مزایای گیت لب

  • اصلی ترین مزیت گیت لب رایگان بودن آن است. شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه کد سورس های خود را ایجاد نمایید.
  • رابط کاربری گیت لب بسیار یوزر فرندلی و کاربر پسند است و همچنین سرعت آن بسیار بالا است که فاکتور مهمی محسوب می‌شود.
  • CI گیت لب کاملا اختصاصی است و تجربه کاربری آن با سایر گیت ها و سایت ها کاملا متفاوت است. ا
  • گیت لب به یوزر های خود امکان انتخاب محل سیو کردن کد سورسشان را با GitLab Community Edition ارائه می‌دهد.
  • تهداد Repository هایی که می‌توان در گیت لب ایجاد کرد کاملا نامحدود هستند.
  • قابلیتی در گیت لب به اسم Snippet وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان تنها بخشی از کد را به اشتراک گذاشت بدون این که سایر کاربران به تمام کد دسترسی داشته باشند.

معایب گیت لب

از مهم ترین معایب گیت لب، حداقل برای کاربران ایرانی، تحریم شدن ایران است. همان طور که پیش تر گفته شد گیت لب سرور های خود را از مایکروسافت آژور به سوکی ابری گوگی تغییر داد و این انتقال سرور ها موجب شد امکان دسترسی کاربران ایرانی به سرویس های گیت لب محدود شود و از بین برود.

علتی که توسط گوگل برای این موضوع بیان شده است، تحریم های ایالات متحده آمریکا بر علیه ایران است. البته، پس از این انتقال به جز ایران دسترسی سایر کشور هایی مانند کریمه، کوبا، کره شمالی، سودان و سوریه نیز به گیت لب از بین رفته است.

آیا گیت لب رایگان است ؟

آیا گیت لب رایگان است ؟

همان طور که گفته شد رایگان بود گیت لب یکی از مزایای آن نسبت به غول گیت بازار یعنی گیت هاب است. در واقع رایگان بودن گیت لب اصلی ترین و مهم ترین امتیاز آن نسبت به سایر گیت های مشهور محسوب می‌شود چرا که کاربران می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای سورس کد ها را ایجاد و یا دریافت نمایند.

به جز ایجاد کد سورس، ردیابی مشکلات و ویکی های گیت لب نیز رایگان هستند.

شغل هایی که به واسطه گیت لب به شکوفایی بیشتر رسیدند

گیت لب یک فرصت بسیار مناسب برای تمام برنامه نویسان است. همان طور که گفته شد گیت لب مانند یک شبکه اجتماعی جهانی برای تمام برنامه نویسان سرتاسر دنیاست که بتوانند کد های خود را در آن به اشتراک گذاشته و مطالب جدید را بیاموزند و یا از دانسته های دیگران برای نوشتن کد ها و برنامه های خود استفاده نمایند.

با وجود اینکه استفاده از گیت لب یکی از باید های برنامه نویس شدن است، اما برای مثال برنامه نویس فرانت اند نیازمند استفاده از گیت لب نیست!(بلد باشه بهتره!).اما برنامه نویسان فول استک به خوبی می دانند که استفاده از گیت لب چقدر به کار آن ها می آید.

اگر به برنامه نویسی علاقمند هستید دیدن آموزش های مربوط به استفاده از گیت لب برای شما جزو ضروریات محسوب می‌شود. هر برنامه نویسی لازم است نحوه کار با گیت لب، نحوه ایجد مخزن و اشتراک گذاری کد سورس در این فضا را اموخته باشد.

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.

معرفی

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.