گیت هاب چیست ؟

گیت هاب چیست ؟ | چرا باید از Github استفاده کنیم ؟ | اهمیت گیت هاب در برنامه نویسی + مفاهیم

گیت هاب (Git Hub) کلمه است که اگر ذره ای با دنیای برنامه نویسی آشنا باشید ، قطع به یقین آن را شنیده اید و یا ممکن است حتی با آن کار هم کرده باشید و یا حتی تکه کدی را از آن جا یافته و استفاده کرده باشید . اما سوال این است که گیت هاب واقعا چیست ؟

مقدمه ای از گیت :

گیت بخش اول کلمه ی گیت هاب است ، بنا بر این ابتدا مفهوم این کلمه را بیان می کنیم . گیت یک برنامه متن باز ( Open Source) است که برای مدیریت کد به کار می رود . ایده ی اولیه آن که توسط لینوس تروالز مطرح و اجرا شده بود ، این بود که بتوان مسیر و تغییرات متن یا کد را ذخیره کرد و قابلیت مقایسه ی ورژن های مختلف آن با هم (ورژن کنترل) وجود داشته باشد .برای اطلاع بیشتر درباره گیت مقاله گیت چیست را مطالعه کنید.

حال بخش دوم کلمه ی هاب را بررسی می کنیم . بر اساس دیکشنری و لغت نامه ، این واژه به معنای مرکز یک فعالیت ، مرکز یک شبکه و یا مرکز یک منطقه است . ممکن است این کلمه را در مکان های دیگری نیز شنیده باشید . بنا بر این با قرار دادن کلمات کنار هم خواهیم فهمید که گیت هاب در واقع محلی برای نگه داشتن کد و ورژن کنترل ، نشر دادن کد و یا متن ، ایجاد امکان همکاری با دیگران و تمامی فعالیت های مربوط به گیت است .

گیت هاب برای چه کسانی مناسب است ؟

گیت هاب برای چه کسانی مناسب است ؟

جالب است بدانید گیت هاب نه فقط برای برنامه نویس ها (=> برنامه نویس کیست) و توسعه دهنده ها (=> توسعه دهنده کیست)، بلکه برای تمامی کسانی که نیاز به مدیریت بهینه ی پروژه ی خود و یا استفاده اشتراکی از منبع و فایل پروژه با همکاران و سایر اعضای تیم دارند قابل استفاده است . این ابزار در واقع سوبق تمامی تغییرات را حفظ کرده و ذخیره می کند و حتی نشان می دهد چه کسی کدام تغییر را انجام داده است .

مهم ترین مفاهیم گیت هاب :

گیت هاب با استفاده از مفاهیم و کاربرد هایش است که بسیار محبوب شده است. در پایین تعدادی از مهم ترین اصطلاحات و مفاهیم گیت هاب آورده شده است.

 Repository : که به آن مخزن و یا به اختصار Repo نیز می گویند ، همان طور که از اسمش مشخص است در واقع همان مخزن و مکانی است که کد و یا پروژه ذخیره و نگه داری می شود. به عبارت دیگر هر پروژه دارای مخزن مخصوص به خود است که با یک آدرس (URL) منحصر به فرد قابل دسترسی می باشد.

این مخزن ها تمامی بخش ها و فایل های پروژه و همچنین تاریخ و تغییراتی که بر پروژه داده شده است را به همراه نام شخصی که آن تغییرات را ایجاد کرده ، ذخیره و نگه داری می کند . همچنین امکان پشتیبانی از چندین همکار و هم تیمی را دارد .

Fork : در زبان فارسی این کلمه تحت عنوان چنگال و یا شاخه و شعبه و انشعاب ترجمه می شود . در اصطلاحات مربوط به گیت هاب این واژه بیشتر به عنوان فعل استفاده می شود ، مثل ایجاد یک شاخه و یا انشعاب . شاخه و یا همان انشعاب زمانی کاربرد دارد که می خواهید پروژه ای را بر اساس پروژه ای دیگر تعریف کنید که از قبل وجود دارد . با استفاده از این قابلیت می توانید مخزن پروژه ای که از قبل وجود دارد را برای خود دریافت کنید و پس از ایجاد تغییرات دلخواه بر روی آن ، می توانید آن را به عنوان یک پروژه ی جدید و مجزا منتشر کنید . اگر در منبع اولیه پروژه به روز رسانی انجام شود شما نیز می توانید آن را به شاخه ی خود اضافه کنید .

Branch : این کلمه که در فارسی شاخه ترجمه می شود ، در واقع معادل دقیق تر Fork است . شاخه یا Branch در واقع یک کپی از شاخه ی اصلی است . این شاخه ها معمولا برای اعمال تغییرات و اضافه کردن قابلیت هایی استفاده می شوند که از شاخه ی اصلی به طور کامل مجزا و جدا هستند . پس از این که این تغییرات آماده شد ، می توان آن را با شاخه ی اصلی ادغام (Merge) کرد که با Pull Request قابل انجام است .

Commit : به بیان ساده هر کامیت تغییری است که در هر بازه ی زمانی توسط افراد ایجاد شده است که هر یک از این دسته تغییرات دارای توضیحاتی درباره ی تغییرات انجام شده است .

Pull Request : ترجمه و معادل فارسی این اصطلاح درخواست ادغام و یا یکپارچگی است که زمانی انجام می شود که فردی تغییراتی در یک انشعاب از پروژه انجام داده است و می خواهد برنامه نویس های اصلی برنامه این تغییر را ببینند و در شاخه ی اصلی اضافه کنند . در صورت استفاده از این قابلیت برنامه نویس های اصلی به انشعاب مورد نظر توجه می کنند تا در صورت تمایل آن را به پروژه ی اصلی اضافه کنند.

رقیب های گیت هاب :

گیت هاب در حال حاضر شناخته شده ترین و محبوب ترین ابزار مدیریت کد و ورژن کنترل در میان افراد به خصوص برنامه نویس ها است. بر خلاف عالی بودن این پلتفرم ، نیاز است بدانید که تنها انتخاب شما برای مدیریت پروژه گیت هاب نیست . چند مورد از معروف ترین و بهترین جایگزین های گیت هاب را مرور می کنیم.

BitBucket

GitLab

GitKraken

گیت هاب رایگان است یا هزینه دارد ؟

گیت هاب رایگان است یا هزینه دارد ؟

گیت هاب هم همانند بسیاری از وب سایت ها ارائه دهنده خدمت آنلاین ، طرح های پولی و هم چنین طرح های رایگان دارد . به صورت کلی طرح های گیت هاب به دو دسته ی عمده گروهی و تیمی و دسته ی فردی تقسیم می شوند. طرح فردی گیت هاب خود به دو بخش تقسیم می شود ، بخش رایگان و بخش حرفه ای (Pro) . از مهم تریت ویژگی های بخش رایگان می توان به نداشتن محدودیت زمانی اشاره کرد.

به این معنی که شما می توانید یک اکانت رایگان ایجاد کرده و برای همیشه دارای مخزن ها (Repo) به صورت خصوصی (Private) و یا به صورت عمومی (Public) به صورت نا محدود باشید . پروژه های خود را مدیریت کنید و مشکلات را رد یابی کرده و باگ ها را اصلاح کنید . این طرح برای اکثر کاربران مناسب و کاربری است .

طرح های پولی گیت هاب دارای پلان های مختلف به همراه امکانات مختلف و نرخ های متفاوت است . از امکانات این پلان ها می توان به داشتن همکاران نا محدود (در حالت رایگان فقط سه نفر امکان کار کردن بر روی یک پروژه به صورت هم زمان را دارند)، ایجاد شاخه های محافظت شده ، ایجاد ویکی ها ، ایجاد گراف ها و انواع نمودار های مختلف برای اطلاعات و آمار انبار ها و … این طرح ها از 7 دلار در ماه شروع به قیمت گذاری شده اند.

پلان هایی هم تحت عنوان پلان های تیمی و یا پلان های گروهی وجود دارند که از امکانات بیشتری برخوردارند ، مثل کنترل دسترسی تیمی ، مدیریت کاربران و صدور قبض که در حال حاضر هزینه ی آن ها از 9 دلار در ماه قیمت گذاری شده است.

آخرین و بالا ترین پلان موجود در گیت هاب پلان شرکتی است که در حال  حاضر نرخ گذاری مشخصی ندارد و برای دسترسی و خرید اشتراک آن نیاز به تماس با گیت هاب است . در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد پلان های مختلف گیت هاب و مقایسه ی آن ها دارید می توانید به وب سایت گیت هاب مراجعه کنید که در صفحه ی اول ، لینکی برای دسترسی به صفحه ای جهت مشاهده و مقایسه ی پلان های مختلف گیت هاب قرار گرفته است.       

برنامه نویسی بدون گیت هاب ؟

برنامه نویسی بدون گیت هاب ؟

یکی از مهم ترین مهارت های هر برنامه نویس فارغ از زمینه ای که در آن فعالیت می کند توانایی کار کردن با گیت هاب است که تقریبا در تمامی در خواست های استخدام برای برنامه نویس و توسعه دهنده ذکر شده است .

از طرفی به عناون برنامه نویس یکی از مهم ترین بخش های کار پیدا کردن و اصلاح باگ ها و مشکلات برنامه است که انجام دادن آن به صورت مرحله به مرحله صورت می گیرد . ممکن است با بر طرف کردن یک باگ برنامه به باگ بزرگ تری برخورد کند که برنامه نویس نتواند مشکل آن را پیدا کند . این جاست که کاربرد برنامه های ورژن کنترل مانند گیت هاب بسیار روشن می شود .

در حالت کلی برنامه نویسان فول استک و یا بک اند احتیاج بیشتری به گیت دارند تا برنامه نویسان فرانت اند و UX , UI.

گیت هاب هر برنامه نویس در واقع می تواند رزومه ی وی محسوب شود زیرا تمامی پروژه هایی که اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد بر روی گیت هاب قرار گرفته است و به همین علت است که اکثر برنامه نویس ها لینک گیت هاب خود را نیز در رزومه های خود ذکر می کنند .

به صورت کلی گیت هاب یکی از بهترین و مفید ترین ابزار ها برای برنامه نویسان است و می توان گفت فردی که ادعای برنامه نویسی دارد ولی اکانتی در برنامه های ورژن کنترل مثل گیت هاب ندارد در واقع برنامه نویس محسوب نمی شود.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.