lead generation چیست
- تعریف Lead generation یا تولید مشتری راغب
- جذب مشتری بالقوه چیست؟
- فرایند تولید لید چگونه است؟
جهت دسترسی سریع روی عنوان هر بخش کلیک نمایید
لید جنریشن در حوزه مارکتینگ اصطلاحی بسیار پرکاربرد است که باید با آن آشنا باشید. برای آن که بتوانید با این مفهوم آشنا شوید ابتدا باید بدانید که لید، lead یا سرنخ به چه معناست.
منظور از Lead چیست ؟
سرنخ میتواند به معنی ایده ای باشد که درابتدای کار به ذهن شما میرسد. در بازاریابی این مفهوم کمی متفاوت است. سرنخ یا لید به معنی مخاطبانی است که به راه های مختلف به سمت برند شما جذب میشوند و میتوانید با آشنا کردن آن ها با محصول و یا خدماتی که ارائه میدهید نظر آن ها را جلب نمایید.
اگر بتوایند کاری کنید که افرادی که به سمت برند شما جذب شده اند بخواهند اطلاعات بیش تری درباره برند شما کسب کنند وو در واقع تمایل آن ها برای آشنا شدن با محصولات و خدمات شما بیش تر شود کار تولید لید و یا لید جنریشن را انجام داده اید.
لید همان مشتری بالقوه است که به روش های مختلف شناسایی شده است. این روش ها در ادامه بررسی خواهند شد اما به طور کلی، مشتریان بالقوه کسانی هستند که به دلایل مختلف اطلاعات خود را در اختیار کسب و کار شما قرار داده اند.
عدم یادگیری اصول lead generation می تواند در یکی از عوامل از دست دادن مشتری در دنیای دیجیتال امروزی باشد.
تعریف Lead generation یا تولید مشتری راغب
عبارت Lead Generation در فارسی، معادلی ندارد که کاملا مفهوم را منتقل کند. لید جنریشن میتواند در بازاریابی دیجیتال به معنی جذب کردن مخاطب، جذب مشتری راغب، تولید مشتری راغب و … باشد.
در دیجیتال مارکتینگ بیش تر، از خود عبارت انگلیسی Lead Generation استفاده میشود و کم تر کسی از معادل های فارسی آن استفاده میکند.
جذب مشتری بالقوه چیست؟
جذب مشتری بالقوه به فرایندی گفته میشود که در آن شما بتوانید افراد غریبه که هیچ آشنایی با برند، محصولات و یا خدماتی که شما ارائه میدهید ندارند را با برند خود آشنا نمایید و آن ها را به محصولات و خدمات خود علاقمند کنید. انواع آگهی های استخدام، ارسال کد های تخفیف، مسابقه ها، قرعه کشی ها، ارسال تبریکات و مناسبت ها و غیره میتوانند در این راستا موثر واقع شوند.
کسی که به محتوای شما، کسب و کار، محصولات، خدمات و برند شما توجه نشان میدهد به راحتی میتواند تبدیل به یک مشتری شود.
چرا که کسب و کار شما برایش جالب است. مخاطب بیش تر به معنی امکان فروش بیش تر و رشد بیش تر است که مهم ترین هدف هر کسب و کار میباشد.
یکی از بهترین راه های جذب مخاطب تولید محتوا است. وبلاگ نویسی میتواند در این راستا برای شما کمک بزرگی باشد. طبیعتا هر چه محتوایی که تولید میکنید برای مخاطبانتان جذاب تر و جالب تر باشد احتمال جذب شدن آن ها به کسب و کار شما بیش تر است. احتمال این که بخواهد عضو خبرنامه شما بشود بیش تر است و طبعا احتمال تبدیل شدن او به یک مشتری نیز بالا تر میرود.
ارائه مطالب تخصصی و جذاب در بلاگ سایت تا حد زیادی روی اعتماد و اطمینان مخاطب به شما تاثیر میگذارد. وبلاگ معتبر تر به معنی بازدید بیش تر، لید جنریشن بیش تر و فروش بیش تر است.
یکی دیگر از راه های جذب مخاطب استفاده از ایمیل است. شما میتوانید اطلاعات بیش تری که نیاز دارید درباره مخاطب خود بدانید را از طریق ایمیل از وی دریافت کنید. با ایمیل میتوانید افراد را به صفحه فرود وب سایت کشانده و اطلاعاتشان را بگیرید. ضمن این که کاربری که از طریق ایمیل به صفحه فرود برده میشود از پیش با برند شما آشناست و تا حدی نظر او به کسب و کار شما جلب شده است و بنابراین گرفتن اطلاعات بیش تری مثل شماره تلفن از او چندان سخت نیست. البته که باید حساسیت زیادی روی متن ایمیل به خرج دهید.
قرار دادن لینک وب سایت در شبکه های مجازی مختلف نیز بسیار کارساز است. این روز ها اکثر افراد زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی مختلف میگذرانند که تبلیغات در آن ها میتواند بسیار موثر واقع شود.
فرایند تولید لید چگونه است؟
روش های مختلفی برای تولید لید وجود دارد که در ادامه آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد:
- محتوای رایگان و کاربردی
تولید محتوای رایگان که برای مخاطبانتان کاربردی باشد.
خیلی اوقات با وارد شدن به یک وب سایت پیغام هایی را دریافت کرده اید که شما را به خواندن یک مطلب، یک کتاب یا یک مقاله دعوت میکنند و این دعوت کاملا رایگان است، برخی از وب مستران این ایده را به صورت خیلی پیگیرانه دنبال می کنند(وب مستر؟ وبمستر کیست!)
مخاطبان معمولا میتوانند با وارد کردن برخی اطلاعات خود شامل ایمیل و شماره تلفن این مطالب را دریافت نمایید که در واقع یکی از موثر ترین راه ها برای جذب لید و سرنخ محسوب میشود.
در این روش میتوانید با ارائه مطالبی که برای مخاطب کاربردی باشد برخی اطلاعات مهمی که به شما در ارتباط موثر با مشتری های بالقوه کمک میکنند را به دست بیاورید.
گاهی اوقات نیز این پیغام ها صرفا برای این است که مخاطب در صورت تمایل عضو خبرنامه شما شود که به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه از مطالب شما بهره مند شود.
- کد تخفیف
ارائه کد های تخفیف نیز یکی از موثر ترین راه های جذب مخاطب است.
مخاطبان میتوانند به راحتی با دریافت کد تخفیف به استفاده از خدمات و محصولات شما ترغیب شوند. با این روش نیز میتوانید اطلاعات ارزشمندی را از مخاطبانتان دریافت نمایید و آن ها را در لیست مشتریان بالقوه خود قرار دهید. میتوانید برای جذب بهتر مخاطبان درصد بیش تری از تخفیف را برای خرید اول قرار دهید.
- ثبت اطلاعات برای پیدا کردن شغل
افراد مختلفی در سرتاسر دنیا دنبال فرصت های شغلی مناسب میگردند.
میتوانید از این خصوصیت برای جذب مخاطبان استفاده کنید چرا که معمولا حاضرند اطلاعات مختلفی را به ازای دریافت فرصت های شغلی در اختیار شما قرار دهند. این مورد هم میتواند به تکمیل تیم شما کمک کند، هم برای مخاطبانتان خیلی مفید و جذاب باشد هم لیست مشتریان شما را بزرگ تر کند.
- ارائه نسخه رایگان یا آزمایشی
نسخه دمو و آزمایشی یک راهکار خوب برای جذب مخاطب است.
در صورتی که محصولی که ارائه میدهید سرویس و یا یک اپلیکیشن است میتوانید به این روش مخاطبانتان را جذب کنید. به این صورت آن ها هم با خدمات شما بهتر آشنا میشوند و هم اطلاعات آن ها را به دست میآورید.
- ایجاد دسترسی محدود
ایجاد دسترسی محدود باعث میشود مخاطب بیش تر جذب محتوای شما شود و برای دریافت آن تشنه تر شود.
تولید برخی محتوا ها زحمت بیش تری دارد و این مطالب از ارزش بیش تری برخوردار هستند. افراد علاقمند میتوانند در صورت تمایل به دسترسی به این مطالب اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما بگذارند.
بهتر است تولید لید به شیوه کاملا اصولی صورت گیرد و مراحل آن به ترتیب طی شود. روی آوردن به خرید مشتری بالقوه شاید در ابتدا وسوسه کننده به نظر برسد اما در دراز مدت تاثیری در رشد کسب و کار شما نخواهد داشت.
علت این موضوع آن است که وقتی مشتری بالقوه را خریداری میکنید او شما را نمیشناسد و تمایلی به کسب و کار شما نشان نخواهد داد. البته موارد استثنا هم وجود دارند اما در حالت کلی، بدون دانستن علایق و نیازمندی های مخاطب نمیتوانید نظر او را به برند خود جلب کنید.
در واقع ایمیل یا پیامکی که برای مخاطبان خریداری شده ارسال میشود از نظر آن ها یک اسپم بی ارزش است که شاید بلافاصله پس از ارسال و بدون خوانده شدن کامل متن از گوشی آن ها پاک شود و یا حتی دید بدی نسبت به کسب و کار شما پیدا کنند چرا که حالتی مزاحم گونه پیدا خواهد کرد.
پس بهتر است از خرید مشتری بالقوه خودداری کرده و با صبر و تحمل بیش تر، کار را به شیوه صحیح و درست آن به انجام برسانید.
کانالهای ایجاد لید یا LEAD GENERATION در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
کانال ها و روش های مختلفی برای تولید لید وجود دارد. در دیجیتال مارکتینگ میتوانید از ابزار های بسیار متنوعی برای تولید لید استفاده کنید.
یکی از مهم ترین موج هایی که روی ذهنیت مردم تاثیر میگذارد شبکه های اجتماعی است. برگزاری مسابقات، قرعه کشی ها و کمپین ها در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام میتواند تاثیر به شدت زیادی در جذب مخاطب و تولید لید داشته باشد. وب سایت ها نیز همان طور که گفته شد با تولید محتوای رایگان و کاربردی میتوانند مخاطب را جذب نمایند.(مطالعه بیشتر : وب سایت چیست )
ارائه فرم های نظرسنجی و مسابقه و … نیز میتواند در جذب اطلاعات کاربر مفید باشد.
شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدار است از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.