SERP چیست
- دلایل اهمیت SERP چیست؟
- چه مواردی در serp قرار میگیرند؟
- serp چگونه پدید می آید؟
- چگونگی Serp را بهبود دهیم ؟
جهت دسترسی سریع روی عنوان هر بخش کلیک نمایید
زمانی که شما در گوگل موضوعی را جستجو میکنید، نتایج مختلفی به شما نمایش داده میشود که تمام آن نتایج را میتوان SERP حساب کرد.
در این مقاله قصد داریم پس از توضیح این که SERP دقیقا چیست، به بیان دلایل اهمیت آن و نحوه بهبود آن بپردازیم.
منظور از SERP چیست ؟
این کلمه مخفف عبارت Search Engine Results Page است. همان طور که گفته شد هر چیزی که شما در نتیجه های جستجوی گوگل میبینید جزو SERP محسوب میشود. مثلا همین کلمه SERP را در نظر بگیری. اگر این کلمه را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری سرچ کنید ده سایتی که در مورد این کلمه مطالب را منتشر کرده اند به ترتیب برای شما به نمایش در میآيند. در کنار آن ها ممکن است تبلیغ، عکس و یا مقالاتی که در این زمینه نوشته شده اند نیز به نمایش در بیایند.
این نتایج ممکن است در خود دانشنامه گوگل باشد و یا نتیجه وب سایت های دیگری باشد که در مورد موضوع مورد جستجوی شما مطلب ارائه کرده اند.
رفرنس های مهمی که میتوانند نمایش داده شوند ویکی پدیا، ادوردز گوگل، تصاویر وب سایت ها، مپ گوگل و به طور کلی وب سایت هایی هستند که مورد اعتماد گوگل قرار دارند.
لازم به ذکر است که وب سایت های فارسی، سخت تر میتوانند این اعتماد را جلب نمایند.
وقتی از SERP حرف میزنیم لازم است به سئو نیز اشاره کنیم که هدف آن بالا تر دیده شدن در نتایج جستجو است و موجب به وجود آمدن جایگاه بهتر میشود.
امروزه این که کلمه ای در SERP قرار بگیرد بسیار مهم و مورد اهمیت است. اگر نام شرکت و موسسه شما در میان ده سایت معرفی شده با SERP باشد مزیت بزرگی محسوب میشود. SERP در واقع همان صفحه نمایش موتور های جستجو است و اگر نام شما با یک جستجوی ساده در گوگل یا هر موتور دیگری نمایش داده شود نشان از پر بازدید بودن و معتبر بودن این نام دارد.
همان گونه میدانید سئو در تلاش است که همین کار را انجام دهد. در واقع میتوان گفت که یکی از اهداف سئو همین است که نام شما را در اولین نتایج جستجو قرار دهد. اما این فقط نتیجه کار سئو نیست که شما را در این لیست قرار میدهد. در این مقاله با هم خواهیم دید که چگونه شما در لیست SERP قرار خواهید گرفت.
شرکت سئو ATGO ، صفحه اول را برای شما رزرو کرده است…
دلایل اهمیت SERP چیست؟
با دانستن معنای کلمه SERP دلیل اهمیت آن کاملا واضح و روشن است. برای فروش بهتر و بیش تر هر شرکت و موسسه ای نیاز به بیش تر دیده شدن دارد. شما به عنوان یک کاربر هر زمان که به هر خدمت یا وسیله ای نیازدارید اولین کاری که انجام میدهید جستجوی آن در گوگل یا موتور های جستجوی دیگر است. حالا اگر آن کالا یا آن خدمت در لیست موتور های جستجو باشد نام آن روی صفحه پدیدار خواهد شد.
اما این که این نام در کدام سطر و کدام صفحه نمایش داده شود بسیار مهم و برای آن شرکت یا موسسه سرنوشت ساز است. زیرا معمولا کاربران چند سطر اول را مطالعه میکنند و به دلیل براورده شدن نیاز هایشان نیازی به جستجوی بیش تر نمیبینند.
پس بسیار مهم است که این نام در کدام سطر و کدام صفحه آمده باشد. در صورتی که آدرس مورد نظر در صفحات و خطوط اول باشد میزان بازدید بسیار بالاتر خواهد رفت. در نتیجه بازخورد بیش تری خواهد داشت و میزان فروش و معرفی آن نیز بالاتر خواهد بود و از این رو است که SERP در عملکرد شما اهمیت بسیار بالایی دارد.
چه مواردی در serp قرار میگیرند؟
جای گرفتن در SERP چهار حالت دارد که ما در این جا به تک تک آن ها اشاره خواهیم کرد و در مورد هر یک توضیح کوچکی خواهیم داد.
۱ – نتایج طبیعی
این نتایج، در واقع وب سایت های مرتبط با موضوع سرچ و جستجوی شما هستند. گوگل وب سایت هایی که حاوی مطالب مرتبط با جستجوی شما هستند را به صورت نتایج طبیعی به شما نمایش میدهد.
مثلا اگر شما اسم یک فرد خاص که خیلی مشهور است در گوگل سرچ کنید در سمت راست تصویر یک عکس به شما نشان داده میشود که شامل تمام اطلاعات آن فرد است. از سال ۲۰۱۲ این جعبه قابل مشاهده در صفحه SERP قرار داده شد که با کمک آن میتوانید خیلی سریع به سوالات خود پاسخ دهید.
به نتایج طبیعی نتایج ارگانیک هم گفته میشود.
برای مطالعه » برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله آموزشی ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک چیست را مطالعه نمایید.
۲ – rich snipet
نتایج طبیعی با یک تیتر و عنوان و توضیحات اندکی در SERP قرار میگیرند. گاهی اوقات، نتایج ممکن است همراه با اطلاعات بیش تری مانند نظر کاربران نمایش داده شود. شاید ستاره های رای کاربران را در کنار برخی وب سایت ها دیده باشید.
۳ – Adwords
این مورد در واقع تبلیغات خود گوگل را شامل میشود. اگر یک وب سایت تبلیغاتی دارید میتوانید با پرداخت مبلغ تبلیغات وب سایتتان را در این قسمت قرار دهید. البته لازم است بدانید که وب سایت هایی که در این قسمت از نتایج جا دارند با کلمه Ad نمایش داده میشوند ولی سطح اول هر نتیجه مربوط به Google Adwords است.
۴ – گراف دانش
داده هایی وجود دارند که گاهی علاوه بر توضیحات کلی و برای اطلاعات بیش تر در نتایج سرچ شما قرار میگیرند. برای این که اطلاعات بیش تری در مورد عبارت سرچ شده پیدا کنید این باکس ها ظاهر میشوند و به سوالات متداول شما پاسخ میدهند.
به جز این موارد که ذکر شد موارد دیگری هم در SERP قرار میگیرند که گاهی توجه شما را جلب میکنند. به طور مثال لینک های داخلی یک سایت و یا نقشه ها و عکس ها و ویدیو های مربوط به آن.
serp چگونه پدید می آید؟
برای دانستن این موضوع که SERP چگونه به وجود میآید بعد از شناخت کامل آن باید با موتور های جستجو آشنایی داشته باشیم.
Crawler ( کراولر ) هایی که در موتور های جستجو وجود دارند کارشان یافتن صفحات جدید در موضوعات مختلف است. نام خزنده هم به همین دلیل برای آن ها برگزیده شده است.
پس از فهمیدن موضوع سایت ها توسط کراولر ها موتور های جستجو در طول برنامه ای به نام Index سعی میکند مطالب سایت مورد نظر را بررسی نماید و آن ها را بعد از بررسی فهرست بندی و پردازش کند و در مرحله بعد آن اطلاعات را در جدول های پایگاه داده Database ذخیره میکند و این جاست که وقتی شما یک عبارت را جستجو میکنید موتور های جستجو این عبارت را در میان مطالب که قبلا بررسی و ذخیره نموده و به ترتیب با کیفیت ترین مطالب در اختیار دارد انتخاب میکند و نمایش میدهد. به این صورت با کمک موتور های جستجو و خزنده ها شما میتوانید در SERP قرار بگیرید.
چگونگی Serp را بهبود دهیم ؟
با توجه به تعریفی که از SERP داشتیم و چگونگی قرار گرفتن در SERP حالا باید به دنبال رهی باشیم که جزو اولویت های موتور های جستجور قرار بگیریم یعنی باید بدانیم چگونه میتوانیم جزو مواردی باشیم که خزنده ها آن ها را مییابند و موتور های جستجو در Database ذخیره شان میکنند.
همان طور که گفتیم قرار گرفتن در این جدول به معنی قرار گرفتن نام و یا عبارت در ده تیتر اول جستجوی عبارت مربوطه است پس در بازاریابی و فروش و ارائه خدمت به شما بسیار با ارزش و با اهمیت است.
برای این که در این لیست قرار بگیری باید مطلبتان را مرتبط به موضوع و عبار مورد نظر جستجو و بسیار با کیفیت ارائه نمایید.
برای این کار آموزش دیدن در زمینه سئو بسیار مفید خواهد بود. (توجه: برای آشنایی با مفهوم سئو می توانید مقاله سئو چیست را مطالعه نمایید.) ولی به طور خلاصه چند راه برای این که به این جایگاه دست پیدا کنید وجود دارد.
۱ – باید کلمه کلیدی مناسبی را انتخاب کنید.
۲ – اگر برای کلمه سرچ شده محتوای مناسب و وزینی انتخاب کنید احتمال این که جزو لیست قرار بگیرید بالا خواهد بود.
۳ – اصول سئو حتما باید در تولید محتوا رعایت شود.
۴ – لینک سازی مناسب و دقیق صورت بگیرد.
۵ – سعی شود از کلمات کلیدی تک سیلابی یا نهایتا دو سیلابی استفاده شود.
شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.