وب سرور آپاچی یا Apache چیست

وب سرور آپاچی یا Apache چیست | چگون کار می کند ؟ مزایا و معایب | راه اندازی و مقایسه

واژه وب سرور را کم تر کسی نشنیده است. وب سرور در واقع می‌تواند درخواست هایی را که دریافت می‌کند بررسی کرده و به آن ها پاسخ دهد. مثلا یکی از کارهایی که وب سرور ها می‌توانند انجام دهند نمایش دادن صفحه های html به کاربران، با تصاویر و متون و فایل ها و … است.(برای شناخت تفاوت بین HTTPS و HTTPS مقاله SSL چیست را مطالعه کنید.)

وب سرور مانند اپلیکیشنی عمل می‌کند که با بررسی درخواست کاربران و آنالایز آن ها، پاسخ می‌دهد و باعث می‌شود که یوزر ها بتوانند صفحه هایی که مد نظر دارند ببینند.

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از پرطرفدار ترین وب سرور ها، یعنی وب سرور آپاچی آشنا کنیم.

سرور های دیتابیس، سرور های فایل ها، سرور های پست الکترونیکی و … هر یک از اپلیکیشن های مختلف سروری استفاده می‌کنند. هر کدام از این نرم افزار ها این امکان را دارند که به فایل های یک سرور فیزیک دسترسی پیدا کرده و از آن ها برای هدف های متفاوت استفاده کنند.

وب سرور نیز به همین ترتیب، محتوای یک وب سایت را به یوزر ها ارائه و نمایش می‌دهد. در واقع مثل یک واسطه بین سرور و سیستم یوزر عمل کرد و با انتقال درخواست کاربر به سرور و سپس آنالیز آن و پاسخ، موجب می‌شود که یوزر یا کاربر به محتوا دسترسی پیدا کند.

آپاچی یا Apache یک وب سرور اپن سورس و فری است که می‌توان گفت نزدیک به ۵۰ درصد وب سایت های دنیا را ساپورت می‌کند. این وب سرور تحت توسعه شرکت Apache SoftWare است و نام رسمی آن Apache HTTP Server می‌باشد.

صاحبان و طراحان وب سایت ها باید با یک وب سرور محتوای وب سایتشان را به مخاطبان عرضه کنند و وب سرور آپاچی یک گزینه مناسب است. این وب سرور جزو قدیمی ترین ها محسوب می‌شود و شروع به کار آن و انتشار اولین نسخه آن مربوط به سال ۱۹۹۵ است.

توجه » برای آشنایی با انواع Server شما می توانید مقاله سرور چیست را مطالعه نمایید.

کاربرد سرور آپاچی در کجاست ؟

کاربرد سرور آپاچی در کجاست؟
  • امکان مدیریت همزمان درخواست های مختلف و ترافیک زیاد. تنها موردی که ممکن است وب سرور آپاچی را محدود کند امکانات سخت افزاری است. می‌توانید با حذف کردن ماژول های ناخواسته آپاچی را سریع تر، سبک تر و کاربردی تر کنید. از محبوب ترین ماژول هایی که در وب سرور آپاچی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به SSL، Php و Load Balancing اشاره کرد.
  • یکی دیگر از کاربرد های بسیار پر اهمیت آپاچی این است که در صورتی که توسعه دهنده وب سایت بخواهد آدرس اصلی فایل های سرور دیده نشود می‌تواند از آپاچی استفاده کند. این کار برای حفظ امنیت بیش تر وب سایت و سرور و همچنین پیشگیری از به سرقت رفتن و هک شدن فایل ها انجام می‌گیرد. با تغییر دادن برخی موارد در داکیومنت ها، می‌توان دستور های آن شاخه را به سرور انتقال داد.

مزایای استفاده از وب سرور Apache

  • دانلود و نصب رایگان
  • امنیت
  • سرعت بالا
  • اپن سورس
  • انعطاف پذیر است و از هر دو نوع وب سایت پویا و استاتیک پشتیبانی می‌کند.
  • امکان شخصی سازی و یا سفارشی سازی کردن محیط وب سایت با وب سرور آپاچی وجود دارد و می‌توان ماژول های جدید به برنامه اضافه کرد.
  • سازگاری با cms (مطالعه بیشتر : CMS اختصاصی بهتر است یا وردپرس)

معایب استفاده از وب سرور آپاچی

معایب استفاده از وب سرور آپاچی

معایب استفاده از وب سرور آپاچی را زمانی می‌توان بهتر متوجه شد که بخواهیم آن را با سایر وب سرور ها مقایسه کنیم. به طول مثال وب سرور Nginx نیز یک وب سرور اپن سورس و رایگان است که نتایج بهتری ارائه داده است و علت آن سرعت بسیار بالا تر آن در پاسخ دادن به درخواست ها و همچنین پایداری بیش تر موقع دریافت کردن درخواست های بیش تر است.

یا وب سرور LiteSpeed نام یک وب سرور بسیار قوی دیگر است که سرعت آن بسیار بالا تر از وب سرور آپاچی است. البته این وب سرور یعنی وب سرور لایت اسپید مثل آپاچی منبع باز و رایگان نیست.

اهمیت apache چه زمانی معلوم می شود ؟

آپاچی می‌تواند روی اکثر سیستم عامل ها از جمله ویندوز، لینوکس، یونیکس و سولاریس نصب شود. این وب سرور از زبان های برنامه نویسی مثل پایتون، php و Perl پشتیبانی می‌کند و در آن می‌توان از بسیاری از ماژول های امنیتی بهره برد. بهینه سازی ادرس های سئو توسط وب سرور آپاچی امکان پذیر است و کاربرد های آن بسیار گسترده می‌باشند.(زبان های برنامه نویسی تحت وب برای اطلاعات بیشتر)

یکی از قابلیت های وب سرور آپاچی کراس پلتفرم است و همچنین آپاچی ساختاری ماژولار دارد. یعنی صاحبان سرور قدرت سفارشی سازی زیادی دارند و می‌توانند ماژول های جانبی را زیاد، کم یا حذف و غیر فعال کنند.

پلاگین های بسیار زیادی با توجه به اپن سورس بودن آپاچی برای آن وجود دارد و پروگرمر ها با گذر زمان تغییرات بسیار زیاد و موثری روی آن اعمال کرده اند.

ساختار عمومی سایت میزبان و آپاچی به چه شکل می باشد ؟

ساختار عمومی سایت میزبان و آپاچی به چه شکل می باشد ؟

وب سایت های هاست یا میزبان چهار دایرکتوی اصلی دارند:

۱ – htdocs

۲ – conf

۳- logs

۴ – cgi-bin

  • Htdocs در واقع فهرستی است که وب سرور آپاچی به صورت پیش فرض تمام اسناد وب سایت را در آن لیست کرده است. این اسناد تمام صفحه های وب سایت، هم پویا و هم استاتیک را شامل می‌شوند. بعد از دریافت درخواست HTTP کاربر، بررسی شده و به وی ارائه می‌شوند.
  • Conf پرونده های پیکربندی وب سایت را کنترل می‌کند. در واقع رفتار و کارکرد وب سایت در قالب فایل های متنی ساده در conf جمع شده است.
  • Logs دیتاهای مربوط به سرور و ارور ها و دسترسی های آپاچی را مدیریت می‌کند.
  • Cgi-bin شامل اسکریپت های CGI است. CGI در واقع معرفی کننده یک راه برای تعامل وب سرور و برنامه های تولید کننده محتواست.

چگونه آپاچی را راه اندازی کنیم ؟

چگونه آپاچی را راه اندازی کنیم ؟

برای استفاده کردن از آپاچی باید به سرور مد نظر خود رجوع کنید. سیستم عاملی که به عنوان میزبان یا هاست مد نظر دارید را انتخاب کنید و سپس با در نظر گرفتن این که سرور شما از کدام کنترل پنل استفاده می‌کند آن را بسازید.

در حین انجام این عملیات، وب سرور نیز اینستال و کانفیگ می‌شود.

البته به جز مورد گفته شده، این امکان نیز وجود دارد که روی سیستم خود آپاچی را به کمک برخی اپلیکیشن ها مثل xampp و wamp به صورت لوکال هاست نصب کنید.(برای جزئیات بیشتر مقاله SQL چیست پیشنهاد می شود)

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.