بازاریابی پیامکی چیست
- تاریخچه بازاریابی پیامکی
- مزایای بازاریابی پیامکی
- معایب بازاریابی پیامکی
- هزینه بازاریابی پیامکی
- 5 نکته مهم جهت تاثیرگذاری بیشتر بازاریابی پیامکی
جهت دسترسی سریع روی عنوان هر بخش کلیک نمایید
حتی اگر اسم بازاریابی پیامکی را نشنیده باشید، قطعا با تبلیغاتی مواجه شده اید که به صورت پیامک به گوشی موبایل شما ارسال شده اند.
ممکن است به این تبلیغات توجه کرده باشید و این توجه شما منجر به خرید شده باشد و یا ممکن است بی توجه از آن عبور کرده باشید.
در این مقاله قصد داریم این روش بازاریابی محبوب و اثر بخش را بررسی کنیم. این روش بازاریابی و تبلیغات شباهت بسیار زیادی به تبلیغات ای میلی دارد که از طریق ایمیل صورت میگیرد و در گذشته بیش تر کاربرد داشت. در واقع صاحبان کسب و کار های مختلف این دسترسی را پیدا میکنند که از طریق یک سامانه پیامکی گسترده یک پیغام مشترک را به صورت عمومی و انبوه به یک دسته از مشتریان خود ارسال نمایند و به این طریق محصول، برند یا خدمات خود را به مشتریان بالقوه خود معرفی کرده و آن ها را تبدیل به مشتریان بالفعل نمایند.
توجه داشته باشید که برای تبلیغات تنها نباید به بازاریابی پیامکی اتکا کرد و روش های دیگری مانند خرید سایت می تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد.
بازاریابی پیامکی یکی از راه های بسیار سریع و راحت تبلیغات است که این روز ها نیز محبوبیت بسیار زیادی بین صاحبان کسب و کار دارد.
با ارسال یک متن پیامک نه چندان بلند به تمام مشتریان بالقوه، کسانی که قبلا خریدی از کسب و کار شما انجام داده اند یا با استفاده از راه های مختلف شماره تلفن همراه خود را در اختیار شما قرار داده اند ( علاقمندی به محصولات شما و یا عضویت در وب سایت کسب و کارتان و … ) میتوانید در کم ترین زمان ممکن آن ها را در جریان اتفاقات جدید، محصولات و خدمات جدید برند خود و یا تخفیفات و مناسبت ها بگذارید.
تاریخچه بازاریابی پیامکی
با توجه به تعداد کاربران بسیار زیاد تلفن های همراه میتوان مخاطبان بازاریابی پیامکی را تخمین زد. هر روز به تعداد این کاربران اضافه میشود و هر روز بازار این تبلیغات نیز گسترده تر میگردد.
بازاریابی پیامکی از زمانی که استفاده از موبایل ها رایج شد روی کار آمد و کم کم جای تراکت ها و تبلیغات تلویزیونی را گرفت. این اتفاق هم به دلیل هزینه کم تر و هم به علت اثر بخشی بالا تر بود.
هم اکنون تبلیغات پیامکی، بازاریابی پیامکی و یا اس ام اس مارکتینگ تبدیل به یکی از تاثیر گذار ترین روش های تبلیغات دنیا شده است.
که البته راه اندازی وب سایت نیز در رتبه یک این تاثیرگذاری قرار دارد، برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله چرا باید سایت داشته باشم را مطالعه کنید.
مزایای بازاریابی پیامکی
این روز ها کم تر کسی پیدا میشود که به تلفن همراه خود وابستگی نداشته باشد. بسیاری از کار های روزمره ما توسط گوشی هایمان انجام میشود. از تماشای یک فیلم و یا سریال تا کارت به کارت و یا کسب درامد.
بازاریابی پیامکی نیز به همین سبب موجب میشود که پیام ما در کم ترین زمان ممکن به مخاطبانمان برسد. حتی زمانی که میخواهید با دوستان خود ارتباط برقرار کنید نیز ارسال یک پیامک احتمالا بهترین راه برای اطمینان از این موضوع است که پیاممان حتما به دستش خواهد رسید.
یکی دیگر از مزایایی که تبلیغات پیامکی و یا بازاریابی پیامکی دارد امکان دسته بندی مخاطبان و ارسال پیام های متفاوت به آن هاست. ممکن است هدف مشخص و خاصی برای هر یک از دسته های مخاطبان داشته باشید که در این صورت با بازاریابی پیامکی میتوانید این پیام های متفاوت را انتقال دهید.
بازار تبلیغات پیامکی بسیار گسترده و بزرگ است و طبیعتا تمام افرادی که میتوان از طریق پیامک به آن ها دسترسی پیدا کرد مخاطب محصول شما نیستند. به راحتی میتوانید این مخاطبان را دسته بندی کرده و بر حسب نیاز آن ها پیامک تبلیغاتی را ارسال نمایید.
توجه داشته باشید که این روند تا حد مناسبی می تواند خوب و مهم باشد اما بیشتر از حد معمول می تواند باعث از دست رفتن مشتری شود.
مخاطبان شما به خواست خود به لیست شما وارد میشوند و خروج آن ها نیز به دست خودشان است. این به آن معنی است که افرادی که از لیست خارج نمیشوند علاقمند به دریافت پیامک ها هستند و یعنی شما لیستی از مشتریان بالقوه دارید.
بازاریابی پیامکی میتواند یک روش مکمل تبلیغاتی باشد. به طور مثال میتوانید لینک های تبلیغاتی محصول یا خدمات خود را در قالب پیامک به مخاطبتان ارسال کنید و به این صورت موجب افزایش بازدید لینک شوید.
یکی دیگر از مزیت های مهم بازاریابی پیامکی این است که جای کار زیادی دارید. میتوانید از خلاقیت استفاده کنید و مخاطب خود را جذب نمایید.
معایب بازاریابی پیامکی
یکی از مهم ترین معایب بازاریابی پیامکی این است که تعداد کلمات و محتوایی که میتوانید برای مخاطبانتان ارسال کنید محدود است. ضمن این که محتوای شما حتما باید به صورت متن باشد و امکان ارسال پیام های صوتی و تصویری در قالب پیامک وجود ندارد.
تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و به طور کلی اکثر تبلیغات انبوه تکرار پذیر هستند. بار ها شده که تبلیغ یک کمپانی را در تلویزیون به یک شکل ثابت تماشا کرده باشید. چنین امکانی در تبلیغات پیامکی وجود ندارد. شما نمیتوانید یک پیامک را چند بار برای مخاطب ارسال کنید چرا که به راحتی از لیست شما خارج میشود.
از دیگر معایبی که بازاریابی پیامکی دارد این است که امکان بی توجهی مخاطب و پیگیری نکردن در مورد آن زیاد است. به خصوص اگر این تبلیغات از نوع انبوه باشد و مشتریان بدون خواست خود در لیست شما قرار گرفته باشند چنین اتفاقی بسیار محتمل است.
این دلایل دقیقا ثابت می کند که تبلیغات پیامکی تنها برای شرکت ها متناسب است و برای کسانی که از خانه کسب درآمد می کنند یا به اصطلاح فریلنسر هستند شاید بدردبخور نباشد.
مهم ترین اهداف بازاریابی به روش پیامکی
یکی از مهم ترین اهداف بازاریابی پیامکی ارتباط با مشتریان است. پیامک سریع ترین راه ارتباطی با مخاطبان است که موجب محبوبیت بازاریابی پیامکی میشود.
از دیگر اهداف بازاریابی پیامکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- جایزه و قرعه کشی
یکی از روش های محبوب کردن برند و بالا بردن ارتباط بین مخاطب و برند برگزاری مسابقه و قرعه کشی است. اطلاع رسانی چنین مناسبت هایی میتواند از طریق پیامک صورت گیرد.
- فروش و خدمات پس از فروش
- ارتباط با پرسنل
اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، میتوانید از پیامک برای برقراری ارتباط با پرسنل خود نیز استفاده کنید و اتفاقات و مناسبات مهم را به آن ها و به صورت گروهی یاداور شوید.
هزینه بازاریابی پیامکی
سرویس های مختلفی وجود دارند که به کار بازاریابی پیامکی مشغول هستند. از مهم ترین این سامانه های پیامکی میتوان به ملی پیامک، فرا پیامک و صبا پیامک اشاره کرد که در سال ۹۹ به عنوان برترین ها شناخته شدند.
هزینه پیامک ها نیز در سال های اخیر افزایش داشته است. البته تعرفه تبلیغات پیامکی در سامانه های مختلف متفاوت است و این تفاوت به کیفیت و خدماتی باز میگردد که ارائه میدهند. از بین سه سامانه معرفی شده هزینه های فرا پیک کم تر از دو سامانه دیگر میباشد.
5 نکته مهم جهت تاثیرگذاری بیشتر بازاریابی پیامکی
۱ – ارائه پیشنهادات محرک به مخاطب
متنی که هنگام ارسال تبلیغات پیامکی استفاده میکنید باید حالتی تشویق کننده و محرک داشته باشد. هیچ اجباری در آن دیده نشود و حس خوب و وسوسه کننده به مخاطب القا کند. مثل انواع تخفیف و جایزه و اشانتیون و تست های رایگان و …
۲ – خلاقیت و نوآوری را از یاد نبرید!
متن پیامک شما باید خلاقانه باشد. منحصر به فرد بودن متن پیامک ناخوداگاه نظر مخاطبان را جلب میکند و باعث میشود توجه بیش تری به محتویات پیامک هایتان داشته باشند و دیر تر از خاطر آن ها برود.
متن پیامک ها اصلا طولانی و بلند نیست و تنها ابزاری که میتوانید با آن ها با مخاطبتان ارتباط برقرار کنید چند خط پیامک است. پس باید بهترین استفاده ممکن را از این چند خط محدود داشته باشید.
۳ – سلیقه مشتری خود را در نظر بگیرید.
یاداوری مناسبت هایی مثل تولد اشخاص و عید ها و مناسبت ها، تبریکات و … میتواند تا حد زیادی شما را در دل مخاطبانتان جا کند.
در مورد معرفی محصولات نیز میتوانید با توجه به خرید های قبلی و علاقمندی ها مخاطبانتان را دسته بندی کرده و با توجه به علاقمندی هایشان به آن ها پیامک های تبلیغاتی ارسال نمایید.
۴ – ارسال پیامک نامربوط ممنوع!
یک پیامک بی ربط و اشتباه میتواند موجب شود مخاطب شما از لیستتان برای همیشه خارج شود. پس دقت بسیار زیادی در انتخاب پیامکی که به هر دسته از مخاطبان میفرستید داشته باشید.
همان طور که گفته شد ارسال پیامک های تبلیغاتی باید متناسب با سلیقه افراد باشد. برای مثال برای فردی که پا توی سن گذاشته است، طراحی سایت بدون کدنویسی و با وردپرس جذاب نمی باشد.(اطلاعات بیشتر ==> وردپرس چیست)
۵ – پیامک های شما باید وجه تمایزتان با رقبا را نشان دهند.
وقتی خودتان را جای مخاطبتان بگذارید این نکته برایتان ملموس تر خواهد شد. چرا مشتریان باید برای کالای شما تفاوت قائل شوند و آن را خریداری نمایند؟ نحوه ارائه محصول و یا خدمات نقش بسیار موثری در انتخاب آن ها توسط مخاطبان دارد.
چگونه بازاریابی پیامکی بکنم ؟
دو روش متفاوت برای بازاریابی پیامکی وجود دارد که اولی تبلیغات انبوه و دومی مارکتینگ اجازه ای است.
در نوع اولی که تبلیغات انبوه با پیامک نام دارد شما یک پیامک ثابت را برای دسته گسترده ای از افراد ارسال میکنید که هیچ اطمینانی درباره این که آن ها نسبت به محصول شما علاقمند هستند و یا اصلا محصول شما به دردشان میخورد یا نه ندارید.
در حالت دوم که بازاریابی اجازه ای با پیامک نام دارد، اشخاص به شیوه های مختلف خودشان به خواست خود وارد لیست شما شده اند.
این خواست میتواند به صورت ارائه شماره تلفن همراه هنگام خرید قبلی، عضویت در خبرنامه و یا وب سایت برند شما و … باشد. که پیشنهاد ما به شما راه اندازی وب سایت اینترنتی است زیرا زمان آن رسیده است که کسب و کار ها به صورتی انلاین انجام گردد. برای مطلع شدن از هزینه و سود یک سایت، مقاله سود فروشگاه اینترنتی را مطالعه کنید.
هر دو روش به نوبه خود میتوانند کارامد باشند و منجر به فروش شوند. اما بهترین حالت برای بازاریابی پیامکی استفاده همزمان از هر دو نوع است.
انجام این کار به این صورت است که بار اولی که پیامک ارسال میکنید میتوانید از تبلیغات انبوه استفاده کنید. در چنین حالتی افرادی که به برند، محصول و یا خدمات شما علاقه داشته باشند عضو خبرنامه شما خواهند شد و به این ترتیب لیستی از مخاطبین و مشتریان بالقوه به دست خواهید اورد که به محتوای شما علاقمند هستند.
شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از مقاله بازاریابی پیامکی چیست لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.