توضیحات متا چیست

توضیحات متا چیست

توضیحات متا و یا اصطلاحا Meta Description خلاصه ای از محتوای صفحه وب سایت ما می باشد که در صفحه نتایج جستجوی گوگل به کاربر نمایش داده می شود.

فرض کنید ما عبارت شرکت سئو سایت را در گوگل جستجو می کنیم، همانند تصویر زیر توضیحات متا به کاربر نمایش داده می شود، طبیعتا هر چقدر این توضیحات جذاب تر نوشته شود، و سئو کار با آنالیز دقیق و شناخت درست نیاز های مخاطب هدف خود بتواند عبارات کلیدی متناسب با نیاز کاربر را در Meta Description جای دهد، به احتمال زیاد موفق شود که کاربر را مجاب به کلیک کردن نماید، و در نهایتا کاربر وارد صفحه وب سایت شود.

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد Meta Description بدست بیاورید در ادامه این مطلب آموزشی با ما همراه باشید، تا نحوه نوشتن Meta Description و اهمیت Meta Description را به شما آموزش دهیم.

متا دیسکریپشن

توضیحات متا یا Meta Description

در ابتدا قصد داریم که اهمیت Meta Description را بیشتر بررسی نماییم، اولین سئوالی که در مورد تگ Meta Description به ذهن شما می رسد این است که آیا این تگ با ارزش در رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است یا خیر؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت که تگ Meta Description در گذشته به طور مستقیم بر روی رتبه بندی سایت های تاثیر گذار بود، اما در حال حاضر این تگ تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی وب سایت شما در نتایج گوگل ندارد.

دقت کنید در این جا گفته شد که تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی سایت شما ندارد!

یعنی توضیحات متا به صورت غیر مستقیم بر روی رتبه بندی سایت شما قطعا اثر گذار خواهد بود، در ادامه یک مثال کاربردی برای شما می زنیم که با تاثیر غیر مستقیم Meta Description بر روی رتبه بندی سایت ها توسط گوگل بهتر آشنا شوید.

برای مثال شما زمانی که عبارتی را در گوگل سرچ می کنید مثلا نام فوتبالیست مورد علاقه خود را در موتور جستجوی گوگل سرچ می کنید و می خواهید بدانید که آن فوتبالیست الان دقیقا چند سالش است.

مثلا من نام فوتبالیست مورد علاقه خودم را در گوگل سرچ می کنم و می خواهم بدانم الان در چه سنی است و تا کی می تواند فوتبال حرفه ای را دنبال نماید، مطابق تصویر زیر در گوگل سرچ می کنم سن هری کین.

متادیسکریپشن

همانطور که در تصویر مشاهده نمودید، گوگل علاوه سن هری کین، در نتایج جستجوی خود وب سایت هایی را به نمایش می دهد که هر یک در توضیحات متا مطالبی را راجع به موضوعی که من جستجو کرده ام نمایش می دهند.

در میان این نتایج وب سایت fa.wikipedia.org توضیحات دقیق تری را درج کرده است، که مطمئنا من در بین 10 وب سایت نمایش داده شده این سایت را انتخاب خواهم کرد و بر روی آن کلیک می کنم.

چون که این وب سایت دقیقا نیاز های مخاطبین خود را آنالیز کرده و با استفاده از کلمات کلیدی در Meta Description موفق شده کلیک های بیشتری را از کاربران بگیرد و الان هم در رتبه اول گوگل قرار گرفته است.

به صورت عملی تر اگر بخواهیم اهمیت Meta Description را برای شما بیان نماییم، باید گفت که گوگل با بهره گیری از الگوریتم هوش مصنوعی کافئین بهترین نتایج را متناسب با موضوع جستجو شده به شما نمایش می دهد، و این موضوع نشان می دهد که تگ Meta Description اگر با استاندارد های لازم نوشته شود چقدر می تواند کلیک صفحات وب سایت شما را بالا ببرد، جهت آشنایی با الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل می توانید مقاله آموزشی الگوریتم های گوگل را مطالعه نمایید.

توضیحات متا یا Meta Description

نحوه نوشتن توضیحات متا

تگ Meta Description باید به شکل زیر در ساختار زبان نشانه گذاری HTML نوشته شود:

<head>

<meta charset=”UTF-8″>

<“توضیحات متا”=meta name=”description” content>

</head>

با توجه به کد درج شده، مشاهده می کنید که بعد از تگ Head کاراکتر های تگ Meta قرار داده شده است، که تگ متا در این مثال خصوصیت name که مقدار آن برابر با Description در نظر گرفته شده است و نشاندهنده این است که ما می خواهیم از تگ توضیحات متا استفاده نماییم، در ادامه هم خصوصیت content در نظر گرفته شده که ما بتوانیم توضیحات خود را در آن درج نماییم.

توجه » برای آشنایی با ساختار زبان نشانه گذاری HTML می توانید مقاله آموزشی HTML چیست را مطالعه نمایید.

نحوه نوشتن توضیحات متا

توضیحات متا در وردپرس چیست

در صورتی که شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، در این CMS پلاگین های کاربردی مانند یواست سئو و یا پلاگین رنک مث وجود دارد که شما به راحتی می توانید Meta Description را به کمک این افزونه های کمکی برای صفحات وب سایت خود تنظیم نمایید.

پلاگین یواست سئو در بخش افزونه های وردپرس به صورت رایگان در دسترس شما می باشد، و می توانید آن را بر روی سایت وردپرسی خود به راحتی نصب نمایید.

پس از نصب این افزونه در زمانی که شما محتوای صفحات خود را درج نمودید، در انتهای صفحه و در تنظیمات سئو یواست می توانید هم عنوان سئو و هم توضیحات متا در درج نمایید.

در صورتی که از وردپرس استفاده می کنید برای درج متا دیسکریپشن مقاله آموزش افزونه Yoast SEO را مشاهده نمایید تا با نحوه نصب و تنظیمات این پلاگین کاربردی بیشتر آشنا شوید، این پلاگین در بحث آنالیز سئو محتوا و تکنیکال بسیار موثر است و می توانید از قابلیت های آن استفاده نمایید.

نکته » یکی از مزایای افزونه Yoast این است که شما را راهنمایی می کند تا تعداد کاراکتر های مجاز را برای بخش Meta Description تنظیم نمایید، ضمنا با کمک این افزونه شما می توانید عنوان سئو یا SEO Title صفحه را نیز درج نمایید.

در بخش زیر یک ویدئوی آموزشی برای شما در نظر گرفته شده است تا به کمک این ویدئو، نحوه درج Meta Description را در سایت های وردپرسی نیز یاد بگیرید.

توضیحات متا در وردپرس چیست

آموزش درج توضیحات متا در وردپرس

اهمیت توضیحات متا در سئو

در ابتدا باید گفت که اهمیت Meta Description در بخش سئو داخلی و یا همان on page seo برای ما حائز اهمیت است، یعنی زمانی که ما یک صفحه وب را منتشر کردیم باید توجه کافی به تگ meta صفحه نیز داشته باشیم و با بررسی دقیقی که بر روی سایت های رقیب انجام می دهیم سعی کنیم که در بخش توضیحات تگ meta از کلمات کلیدی، نیاز های کاربر برای موضوع سرچ شده، و همچنین از عبارات جذاب که بتواند انگیزه کاربر را برای ورود به وب سایت ما بالا ببرید استفاده نماییم.

اگر ما روش های بالا بردن سئو سایت را به خوبی بلد باشیم آنگاه اهمیت Meta Description بیشتر برای ما مشخص خواهد شد، برای مثال کاربران زمانی که موضوعی را در گوگل سرچ می کنند و در صورتی که صفحه وب سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده شود در این صورت برای شما یک Impression ثبت خواهد شد، و در صورتی که کاربر بر روی وب سایت شما کلیک کند یک Click برای سایت شما ثبت می شود.

درواقع به تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما Click-Through Rate یا (CTR) گفته می شود، و به کمک توضیحات متا هر چقدر شما بتوانید تعداد کلیک بیشتری را از کاربران دریافت نمایید درواقع CTR وب سایت خود را بالا برده اید و در نتیجه سئو صفحه وب سایت شما ارتقا می یابد.

اما در نقطه مقابل اگر کاربر وارد صفحه وب سایت شما شود، و توضیحاتی که شما در تگ meta برای کاربر درج کرده اید، در صورتی که کاربر این توضیحات را در صفحه مشاهده نکند و احساس کند که شما قصد فریب آن را داشته اید بلافاصله و بدون این که هیچ فعالیتی در صفحه شما داشته باشد از صفحه خارج شود در این صورت Bounce Rate صفحه شما بالا می رود و این موضوع امتیاز منفی از جانب گوگل برای سئو وب سایت شما به همراه دارد.

در بخش زیر مواردی که در زمان درج توضیحات تگ meta باید به آن توجه شود را ذکر کرده ایم:

  • توضیحات متا باید unique و غیر تکراری باشد
  • رعایت تعداد کاراکتر های مجاز برای Meta Description
  • استفاده از کلمات کلیدی در Meta Description
  • سعی کنید از کاراکتر های ریاضی در توضیحات تگ meta استفاده نکنید
  • مخاطب شناسی درست قبل از درج توضیحات تگ meta
  • جذابیت نوشته به همراه دعوت کاربر به سایت
  • توضیحات تگ meta باید با محتوای صفحه مرتبط باشد

توضیحات متا باید unique و غیر تکراری باشد

سعی کنید که در زمان درج توضیحات تگ meta برای یک صفحه این توضیحات مشابه و کپی Meta Description های درج شده برای دیگر صفحات وب سایت نباشد، و یا توضیحات تگ meta مشابه دیگر وب سایت های رقیب شما نباشد، شما باید سعی کنید که با مخاطب شناسی درست توضیحات جذاب تر نسبت به سایر وب سایت های رقیب را درج نمایید.

توجه » نه تنها توضیحات تگ meta بلکه محتوای داخلی صفحات وب سایت شما نیز نباید کپی و مشابه هم باشد، چرا که اگر گوگل زمانی را که تحت عنوان بودجه خزش برای وب سایت شما در نظر می گیرد، اگر صفحات مشابه را در سایت شما ایندکس نماید آن موقع نمی تواند تشخیص دهد که باید کدام صفحه سایت شما را بالا بیاورد، که در این صورت شاید شما مجبور شوید که از تگ Canonical استفاده نمایید، و یا یکی از صفحات را به صفحه دیگری ریدایرکت کنید.

رعایت تعداد کاراکتر های مجاز برای توضیحات متا

سعی کنید حد اکثر تا 160 کاراکتر برای بخش توضیحات تگ meta در نظر بگیرید، و همانطور که در ویدئوی آموزشی مشاهده کردید در صورتی که این توضیحات تعداد کاراکتر های آن زیاد باشد افزونه یواست در وردپرس به شما خطا می دهد، به دلیل این که گوگل تعداد کاراکتر های بیشتر از 160 کاراکتر را اسپم در نظر می گیرد.

استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا

سعی کنید که از کلمات کلیدی در توضیحات تگ meta استفاده نمایید، چرا که این کلمات کلیدی همان نیاز های مخاطبین شما می باشد، و استفاده از این کلمات می تواند کاربر را مجاب نماید که بر روی وب سایت شما کلیک کند.

از کاراکتر های ریاضی در توضیحات متا استفاده نکنید

ممکن است که گوگل برخی از کاراکتر های ریاضی را با بعضی از تگ های HTML اشتباه بگیرد، پس در نتیجه بهتر است که شما از این کاراکتر ها در توضیحات تگ meta استفاده نکنید.

مخاطب شناسی درست قبل از درج توضیحات متا

یکی از کارهای ابتدایی که شما در ابتدای استراتژی سئو وب سایت باید به آن توجه داشته باشید این است که بتوانید مخاطبین بازار هدف خود را به همراه نیاز های این افراد را درست شناسایی نمایید.

شناسایی نیاز مخاطب به شما کمک می کند که در زمان درج توضیحات تگ meta بتوانید از بهترین واژه ها استفاده نمایید، و با شناخت روانشناسی درستی که از مخاطب هدف خود دارید آن را تشویق کنید که وارد سایت شما شود و در نتیجه کلیک صفحات خود را بالا ببرید.

جذابیت توضیحات متا به همراه دعوت کاربر به سایت

قبل از این که شما کار طراحی سایت را انجام دهید، و بعدا بخواهید صفحات وب سایت خود را سئو کنید، یا اصطلاحا این صفحات را برای موتور های جستجو بهینه سازی نمایید، بعد نیست که با توجه به حوزه ای که در آن مشغول به کار هستید برخی از مسائل روانشناسی را نیز در مورد مشتریان، و کاربران بازار هدف خود بدانید.

بهترین چیزی که می تواند در این حوزه به شما کمک نماید این است که خود را به جای مشتری بگذارید و سعی که نیاز های او را به درستی تشخیص دهید.

سپس در زمان درج Meta Description از کلمات جذابی که احساس می کنید این کلمات دقیقا همان نیاز اساسی مشتری است استفاده نمایید، تا با این تکنیک به مخاطب خود حس اطمینان کامل دهید که وارد وب سایت شما شود.

برای مطالعه » آشنایی با بخش ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک و بهبود وضعیت سئو سایت برای صفحه نتایج گوگل

توضیحات متا باید با محتوای صفحه مرتبط باشد

در بخش قبلی گفته شد زمانی که کاربر وارد صفحه وب سایت شما می شود و اگر توضیحات تگ meta با محتوای صفحه مطابقت نداشته باشد، و نیاز های اساسی کاربر در محتوای صفحه موجود نباشد، در این صورت کاربر از صفحه خارج می شود(اصطلاحا Drop Off صفحه بالا می رود) و این امر موجب افزایش Bounce Rate صفحه خواهد شد.

برای مطالعه » مشاهده فیلم آموزش Disavow کردن بک لینک در صفحات مختلف سایت، و جلوگیری از جریمه الگوریتم پنگوئن

سخن پایانی

امیدواریم که ارائه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد، در انتهای صفحه و در بخش نظرات می توانید سئوالات خود را بپرسید، تا همکاران ما در اسرع وقت به سئوالات شما پاسخ دهند، ضمنا برای یادگیری تخصصی تر مفاهیم سئو می توانید در کلاس های پروژه محور دوره سئو شرکت نمایید.

اهمیت توضیحات متا در سئو
توضیحات متا (Meta Description) چیست؟

توضیحات تگ meta خلاصه ای از محتوای صفحه وب سایت ما می باشد که در صفحه نتایج جستجوی گوگل به کاربر نمایش داده می شود.

توضیحات متا در رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است؟

توضیحات تگ meta به طور مستقیم در رتبه بندی صفحات وب سایت توسط گوگل تاثیر گذار نیست، اما با توجه به این که Meta Description می تواند کاربر را مجاب به کلیک نماید و CTR یا نرخ کلیک صفحات را افزایش دهد، می توان گفت که به صورت غیر مستقیم بر روی رتبه بندی صفحات وب سایت تاثیر گذار است.

تعداد کاراکتر مجاز برای متا دیسکریپشن؟

حد اکثر تا 160 کاراکتر برای Meta Description صفحات وب سایت خود درج نمایید، به دلیل این که توضیحات اضافه تر را ممکن است که گوگل spam تشخیص دهد.

مقالات تخصصی سئو

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.