گوگل سرچ کنسول چیست

گوگل سرچ کنسول چیست

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست و این ابزار در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجوی گوگل چگونه می تواند ما را راهنمایی نماید؟

گوگل سرچ کنسول یکی از ابزار های تخصصی گوگل می باشد که می تواند رفتار خزنده های گوگل نسبت به وضعیت صفحات وب سایت (سرعت سایت، وضعیت ریسپانسیوی صفحات، تعداد کلیک های وب سایت و غیره) ما را نشان دهد.

به طور کلی تمامی افرادی که قصد دارند صفحات وب سایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی نمایند نیاز دارند که از گزارش های آماری Google Search Console برای بهبود روند سئو وب سایت خود استفاده کنند.

خوشبختانه گوگل این ابزار را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده است، و تا به امروز هم فعلا در ایران دسترسی به این ابزار فیلتر نیست و کاربران ایرانی هم به راحتی می توانند از قابلیت های آن استفاده کنند، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با کاربردهای مختلف Search Console آشنا شویم.

گوگل سرچ کنسول

Google Search Console رفتار ربات های گوگل نسبت به صفحات وب سایت ما را آنالیز می کند، همچنین یکی دیگر از اهداف این ابزار بررسی وضعیت رتبه سایت در بخش سرچ ارگانیک گوگل می باشد.

سرچ کنسول یکی از ابزار های سئو سایت است که سئوکاران می توانند از کاربردهای مختلف این ابزار که در بخش زیر به آن ها اشاره می کنیم استفاده نمایند:

  • معرفی صفحات مختلف وب سایت برای این که سریع تر توسط خزنده های ایندکس شوند
  • وضعیت قرار گرفتن صفحات شما در بخش serp گوگل را تایید می کند
  • ارورهای سایت نظیر ارور سرعت، ارور ریسپانسیو سازی، ارور مربوط به ریچ اسنیپت و faq را به شما نمایش می دهد تا آن ها را برطرف نمایید.
  • نمایش تعداد کلیک های وب سایت (صفحات و کلمات کلیدی که از آن ها ورودی داشته اید را نمایش می دهد)
  • وضعیت لینک های داخلی و خارجی صفحات وب را نمایش می دهد
  • وضعیت بک لینک های سایت را به شما نمایش می دهد
  • به شما نشان می دهد که از طریق چه Devices هایی ورودی داشته اید (همچنین کاربران با ip چه کشورهایی و در چه تاریخی وارد صفحات وب سایت شما شده اند)
  • با کمک این ابزار شما می توانید نقشه سایت (سایت مپ) خود را به گوگل معرفی نمایید، که برای این منظور می توانید فیلم آموزش ثبت سایت مپ در گوگل وبمستر را مشاهده نمایید.
  • به کمک Search console شما می توانید تجربه کاربری User experience کاربرانی که از صفحات سایت شما بازدید داشته اند را مشاهده نمایید.
  • به کمک این ابزار شما می توانید وضعیت ایندکس شدن ویدئو های درج شده در صفحات وب سایت و وضعیت سئو تصاویر صفحات خود را بررسی نمایید.
  • در بخش Discover شما می توایند میزان کلیک هایی که در این بخش سایت شما دریافت کرده است را مشاهده کنید.
  • همچنین به کمک این ابزار می توانید وضعیت بودجه خزش ربات های گوگل را در بخش های مختلف سایت آنالیز نمایید.

زمانی که پروسه ساخت و طراحی سایت به اتمام رسید حالا وقت آن رسیده است که شما صفحات خود را به گوگل معرفی نمایید.

برای آشنایی با ابزار گوگل سرچ کنسول می توانید با مراجعه به صفحه آموزش گوگل سرچ کنسول فیلم های آموزشی درج شده در این صفحه را مشاهده نمایید.

گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول در سئو

ابزار Google Search Console را تا سال 2015 با نام گوگل وب مستر تولز می شناختند، اما از سال 2015 به بعد این ابزار با نام گوگل سرچ کنسول نامگذاری شده است.

به کلی برای فرآیند سئو و بهینه سازی صفحات وب سایت دو ابزار تخصصی و رایگان وجود دارند که هر سئوکاری نیاز دارد که با این دو ابزار آشنا باشد:

  • Google Search Console
  • Google Analytics

ابزار سرچ کنسول را که با کاربردهای آن در ابتدای مطلب آشنا شدیم، ابزار گوگل آنالیتیکس نیز با مراجعه به صفحه گوگل آنالیتیکس چیست می توانید با ساختار این ابزار تخصصی گوگل آشنا شوید.

کاربرد سرچ کنسول در SEO از آن جا مشخص می شود که این ابزار حضور وب سایت ها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیب یابی می کند.

حدود 80 تا 90 درصد وب سایت ها اکثر ورودی خود را از بخش جستجوی گوگل بدست می آورند، و مابقی ورودی هم ممکن است از طریق شبکه های اجتماعی، بک لینک سازی در وب سایت های دیگر و غیره تامین شود.

که این آمار خود نشان از اهیمت بالای Search console دارد، ضمن این که سایر موتور های جستجو نیز قواعد خود را بر اساس الگورییتم های هوش مصنوعی گوگل تنظیم می کنند، یعنی اگر ما بتوانیم به کمک ابزار Search console وضعیت سئو و بهینه سازی صفحات وب سایت خود را بهبود دهیم شانس دیده شدن در صفحه نتایج سایر موتور های جستجو را نیز داریم.

به طور کلی اهیت Search console برای سئو و بهینه سازی صفحات را در موارد زیر می توان ذکر کرد:

  • مشاهده خطا های گوگل نسبت به صفحات وب سایت ما
  • پیدا کردن مخاطبین هدف و نیاز اساسی آن ها
  • درک کاربرانی که از جستجوی گوگل وارد سایت شده اند (User experience)
  • آنالیز حضور صفحات وب سایت در بخش serp گوگل
  • بهبود کیفیت و کارایی وب سایت
سرچ کنسول در سئو

سرچ کنسول جدید گوگل

اگر به صفحه فیلم آموزش سرچ کنسول مراجعه نمایید مشاهده می کنید که وقتی برای اولین بار می خواهید سایت خود را به این ابزار متصل نمایید کادر زیر برای شما ظاهر خواهد شد:

سرچ کنسول جدید گوگل

در این تصویر دو بخش به شما نمایش داده می شود:

  1. URL Prefix
  2. Domain

URL Prefix : در نسخه های قدیمی Search console زمانی که می خواستید سایت خود را به این ابزار متصل نمایید گوگل تنها این گزینه را به شما نمایش می داد، و با وارد کردن دامنه وب سایت خود در این بخش و زدن دکمه CONTINUE می توانستید به راحتی سایت خود را به سرچ کنسول متصل نمایید.

Domain:

در نسخه های جدید Search console شما می توانید از طریق این بخش نیز وب سایت خود را به کنسول گوگل متصل نمایید.

ضمنا در ابزار Search console همواره آپدیت های جدیدی را گوگل ارائه می دهد تا به بحث بهینه سازی وب سایت شما کمک نماید، به عنوان مثال یکی از ویجت های جدیدی که به این بخش اضافه شده است بخش مربوط به گوگل دیسکاور است که شما می توانید میزان ورودی که صفحات شما از بخش Discover گوگل داشته اند را مشاهده نمایید.

چه افرادی باید از سرچ کنسول استفاده نمایند؟

این ابزار تخصصی را گوگل برای این قرار داده است که در سراسر دنیا هر کسی می خواهد خدمات و محصولات وب سایتش در صفحات مختلف موتور جستجوی گوگل دیده شود از گزارش های آماری آن استفاده نماید.

به طور کلی استفاده از Search console برای افراد زیر می تواند مناسب باشد:

  • صاحبان کسب و کار
  • متخصصین و کارشناسان سئو و بهینه سازی صفحات وب
  • مدیران وب سایت ها
  • بازار یاب های دیجیتالی

توجه» صاحبان کسب و کار، متخخصین سئو، مدیران وب سایت ها و بازاریاب های دیجیتال در کنار استفاده از ابزار تخصصی سرچ کنسول می توانند از ابزار Google lighthouse نیز استفاده نمایند، برای آشنایی با این ابزار پیشنهاد می کنیم که مقاله آموزشی Google lighthouse چیست؟ را مطالعه نمایید.

مقالات تخصصی سئو

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.