مسیر طراحی سایت

طراحی وب سایت را از کجا شروع کنیم ؟ | چگونه طراح وب سایت شویم | مسیر یادگیری +نکات مهم

خوب می‌دانید که دنیای امروز هر لحظه بیش تر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. چندین سال گذشته داشتن یک سایت برای کسب درآمد شاید خیلی موضوع مهمی نبود اما امروزه یکی از واجب ترین مسائلی است که برای کسب درآمد باید به آن توجه داشته باشید.

وب سایت می تواند متعلق به یک شرکت یا یک کسب و کار مستقل و نو پا باشد اما به هر حال، راه اندازی یک وب سایت، چه به صورت مبتدی یا چه به صورت حرفه ای نیاز به دانس طراحی وب سایت دارد که باید آن را بیاموزید.

در این مقاله سعی کرده ایم مسیری که باید برای شروع طراحی کردن یک وب سایت طی نمایید را به شما معرفی کنیم.

برای طراحی وب سایت می‌توان از روش ها و زبان های برنامه نویسی بسیار متعددی بهره برد. این موضوع را از ظاهر بسیار متنوع وب سایت های مختلفی که همه ما روزانه با آن ها رو به رو می‌شویم نیز می‌توان فهمید.

تمام تلاش طراحان این است که وب سایت هایی زیبا و منحصر به فرد طراحی کنند که مخاطب را به خود جذب کند.

همان طور که می‌دانید یک وب سایت از دو بخش فرانت اند و بک اند ایجاد شده است که فرانت اند مربوط به قسمت های ظاهری است که کاربر آن ها را می‌بیند و بک اند به قسمت هایی گفته می‌شود که دیتا و اطلاعات در این بخش ها پردازش می‌شوند.

بهترین کار جهت فراگیری دانش طراحی وب سایت این است که آن را به مراحل مختلف تقسیم کرده و این مراحل را پله پله جلو ببریم تا به بهترین نتایج برسیم. پیروی نکردن از گام های منظم در اموختن طراحی وب سایت ممکن است باعث سردرگمی ما و نهایتا ناکامی ما در این امر شود.

برای اطلاع بیشتر درباره دنیای طراحی سایت می توانید مقاله طراح سایت کیست را مطالعه کنید.

در ابتدای شروع طراحی سایت شما دو راه دارید.

  • وارد شدن به عرصه طراحی سایت از طریق کد نویسی
  • ورود به عرصه طراحی سایت با کد نویسی

شروع طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس

شروع طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس

قطعا یادگیری طراحی سایت بدون کد نویسی سریع تر است. علاوه بر آن نیز شما می توانید در کمترین زمان تنها با ابزار های آماده حرفه ای ترین سایت ها را بسازی و پس از آن که کد نویسی طراحی سایت را یاد گرفتید آن را برای خود شخصی سازی کنید. لذا تنها راه شروع طراحی سایت یادگیری سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا جوملا می باشد.

مقاله ای تحت عنوان وردپرس چیست منتشر کرده ایم که می توانید همه چیز ان را فرا بگیرید.

این نرم افزار های سمت وب به شما کمک می کنند که در کمترین زمان ممکن سایت خود را به صورت حرفه ای و بدون کد نویسی بسازید.

تقریبا می توان گفت که بیشتر از نیمی از سایت های جهان با وردپرس و بدون کد نویسی خاص نوشته شده اند. پس پیشنهاد ما برای شمایی که میخواید طراحی سایت را سریع و بدون دردسر های کد نویسی یاد بگیرید یادگیری وردپرس می باشد.

اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می خواهید طراحی سایت را با کد نویسی شروع کنید. باید چند هشدار را در این خصوص در نظر بگیرید.

شروع طراحی سایت با کدنویسی

شروع طراحی سایت با کدنویسی

طراحی سایت با کد نویسی چیزی نیستش که یه روزه و حتی یک ساله اتفاق بیفته. برای حرفه ای شدن در خصوص طراحی سایت با کد نویسی شما باید چندین زبان کامپیوتری (البته آسان) را یاد بگیرید. همچنین برای اینکه شما بتونید دیگه به تنهایی کد بزنید و سایت بسازید حداقل باید دوسال کار کنید.

برنامه نویس شغلی با کلاس کاری بالا است که به هیچ عنوان هم ساده و اسوده نیست و برای ورود به آن باید علاقه نشان دهید ، در مقاله برنامه نویس کیست تمام ویژگی های یک فرد برنامه نویس را توضیح داده ایم.

طراحی سایت های حرفه ای واقعا به تنهایی امکان پذیر نیست و شما به احتمال زیاد نیاز پیدا خواهید کردن که با یک تیم کار کنید.

مرحله اول شروع کار با HTMl

مرحله اول طراحی یک وب سایت یادگیری یک زبان HTML است. وقتی صحبت از زبان های وب می‌آید اولین چیزی که به ذهن هر کسی که ذره ای آشنایی با علوم کامپیوتر دارد می‌رسد زبان HTML است.

یادگیری این زبان اولین قدمی است که یک طراح وب سایت باید بردارد. HTML مخفف عبارت Hyper Text Markup Language است. شاید معنی لغوی آن به فارسی یعنی نشانه گذاری ابر متن خیلی واضح نباشد.

اما دلیل نام گذاری آن این است که در واقع HTML یک زبان برنامه نویسی محسوب نمی‌شود. HTML زبانی برای نشانه گذاری است که برای به وجود آوردن ساختمان کلی صفحه های وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تگ هایی که HTML از آن استفاده می‌کند عناصر به کار رفته در وب سایت را تعیین می‌کنند.

برای مطالعه » html چیست

مرحله دوم شروع کار با Css

مرحله دوم یادگیری زبان CSS است که باز هم یک Markup language یا یک زبان نشانه گذاری محسوب می‌شود. همان طور که گفته شد زبان نشانه گذاری HTML برای بنیان گذاشتن بدنه اصلی صفحه های وب سایت کارآمد است. اما برای این که یک کاربر صفحه وب سایت شما را بپسندد ساختمان کلی و ساختار اصلی جواب گو نخواهد بود.

به علاوه زبان HTML ضعف هایی دارد که برای ارتقاء سطح کیفی یک وب سایت باید از زبان های دیگر برای پوشاندن این نقاط ضعف استفاده کرد.

CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است که به فارسی برگه هایی با حالت آبشاری ترجمه می‌شود. این زبان نشانه گذاری شکل عناصر مختلفی که در وب سایت به کار می‌روند را تعیین می‌کند.

مشخص کردن رنگ های به کار رفته در صفحات وب سایت، فونت مطالب نوشته شده و سایز آن ها به علاوه نحوه قرار گیری عناصر در کنار یک دیگر به کمک زبان نشانه گذاری CSS انجام می‌شود.

زبان css فریم ورک های مختلفی دارد که در مقاله فریم ورک های css به آن پرداخته ایم.

مرحله سوم یادگیری زبان برنامه نویسی

مرحله سوم یادگیری زبان برنامه نویسی

مرحله بعدی که باید سراغ آن بروید یاد گرفتن زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است.

با استفاده از زبان های HTML و CSS می‌توانید یک وب سایت استاتیک طراحی کنید. وب سایت های استاتیک معایبی دارند که باعث شده است امروزه کم تر کسی سراغ آن ها برود.

به طور مثال، امکان اضافه کردن مطلب در وب سایت های استاتیک بدون داشتن دانش طراحی امکان پذیر نخواهد بود و هر بار برای اضافه کردن مطلب نیاز به برنامه نویسی دارید این در حالی است که وب سایت های پویا دارای قابلیتی برای مدیریت مطالب و پست های داخل سایت بدون داشتن دانش برنامه نویسی هستند.

همچنین تعداد صفحاتی که می‌توانید به وب سایت های پویا اضافه کنید بر عکس وب سایت های ایستا نامحدود است.

اگر دنبال این می‌گردید که دانش طراحی وب سایت خود را از سایت های استاتیک یا ایستا به سایت های داینامیک یا پویا ارتقا دهید نمی‌توانید تنها به زبان های HTML و CSS اکتفا کنید.

برای مطالعه » نصب جاوا اسکریپت

تقریبا می‌توان گفت که پرطرفدار ترین زبان برنامه نویسی که شما را در پویا کردن وب سایتتان یاری می‌کند زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است. جاوا جزو زبان های برنامه نویسی شیء گراست و از روش های مختلف برنامه نویسی نیز پشتیبانی می‌کند. از جاوااسکریپت می‌توانید برای نوشتن کد های بک اند و یا طراحی اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ استفاده کنید.

این عملکرد های گسترده javascript را تبدیل به یک زبان برنامه نویسی همه کاره کرده است که کار کردن با آن بسیار جذاب و در عین حال سخت است. چرا که مطالبی بسیار گسترده را شامل می‌شود که دانستن آن ها نیاز به صرف کردن زمان زیاد برای یادگیری است.

قدم بعدی یا چهارمی که باید در راستای طراح وب سایت شدن بردارید این است که سراغ اموزش یکی از زبان های برنامه نویسی بروید که به شما در قسمت بک اند وب سایت کمک می‌کنند. معمولا شما در این قسمت نیز باید انتخاب دیگری را انجام دهید که از کدام یک از تکنولوژی های بک اند سایت استفاده نمایید.

در مقاله ای تحت عنوان زبان های برنامه نویسی تحت وب به تمام زبان هایی که برای طراحی سایت کاربرد دارند پرداخته ایم.

یکی از نکاتی که موقع خواندن این مقاله باید در نظر داشته باشید این است که طراحان وب سایت و وب دولوپر ها لزوما به هر دو بخش فرانت اند و بک اند تسلط ندارند بلکه ممکن است یک توسعه دهنده سایت تنها به قسمت فرانت اند تسلط داشته باشد و تنها در این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت کند.

اما مهارت های فول استک ( Full Stack ) برای کسانی است که به هر دو بخش مسلط هستند. فرانت اند که زیبایی وب سایت و ظاهر منظم آن را ایجاد می‌کند بدون بک اند که دستورات را اجرا می‌کند هیچ معنایی نخواهد داشت.

یک انتخاب دیگر: php یا nodejs یا asp.net یا python

یک انتخاب دیگر: php یا nodejs یا asp.net یا python

خب در این مرحله شما نیاز دارید تا یه زبان برنامه نویسی سمت سرور را برای برنامه نویسی بک اند سایت خود یاد بگیرید. البته در نظر بگیرید که شما می توانید در طی زمان نسبتا طولانی به بعضی از اونا مسلط شویم. اما ما در لیست زیر بر اساس محبوبیت چند تا از این زبان های برنامه نویسی رو آورده ایم.

  • PHP
  • Nodejs
  • python
  • asp.net

یکی از زبان های برنامه نویسی که می‌توانید برای نوشتن کد های بک اند از آن استفاده کنید زبان برنامه نویسی PHP است. PHP می‌تواند در زمینه برنامه نویسی کد هایی که مربوط به قسمت ارتباط با سرور است بسیار کمک کننده باشد. حدود 79 درصد از سایت های جهان با php ساخته شده.

علاوه بر آن سیستم آماده وردپرس نیز با این زبان طراحی گردیده است. لذا پیشنهاد اول ما برای یادگیری در ابتدا بر اساس محبوبیت یادگیری php و سپس nodejs می باشد. اما به شخصه python رو به علت کند بودن و همچنین asp.net رو به علت قدیمی بودن پیشنهاد نمی کنم.

زبان برنامه نویسی php یک زبان تقریبا آسان می باشد و بازار کار مناسبی را در ایران دارد.

برای طی کردن این مراحل برای شروع طراحی وب سایت شما نیاز به ابزارهایی خواهید داشت که شما را در یادگیری این دانش یاری کنند.

نکته ای که در مورد برنامه نویسی و کامپیوتر حائز اهمیت است این است که فرد فعال در این زمینه ها باید بتواند خود را به روز نگه دارد و هر روز مطالبی جدید بیاموزد چرا که دنیای کامپیوتر روز به روز در حال پیشرفت است و کسی که نسبت به یادگیری مطالب جدید مقاومت داشته باشد نمی‌تواند در این عرصه موفق شود.

اگر قصد خرید سایت را ندارید باید از ابزار های مناسبی استفاده کنید، توجه داشته باشید که ابزار هایی که برنامه نویس طراح سایت استفاده می‌کند نیز باید به روز باشند تا وب سایت ما جذاب تر جلوه کند و راه آن نیز راحت تر باشد.

موقعی که می‌خواهید کد های طراحی وب سایت را بنویسید می‌توانید از ویرایشگرها استفاده کنید. در نرم افزار های مختلفی می‌توان کد نوشت که ساده ترین و در دسترس ترین آن ها نوت پد است اما این ادیتور ها به شما امکاناتی مثل اضافه کردن رنگ و … که برای جذاب تر کردن وب سایت هستند را نمی‌دهند.

برای استفاده از این جور امکانات باید سراغ ویرایشگرهای حرفه ای تر بروید که از میان بهترین های آن ها می‌توان به Microsoft Visual Studio، Microsoft Expression Web و یا PhpStorm اشاره کرد.

ضمنا برای این که بدانید زمان مورد نیاز برای یادگیری موارد ذکر شده به صورت تخصصی چقدر است پیشنهاد می کنیم که در این خصوص مقاله مدت زمان یادگیری طراحی سایت را مطالعه نمایید.

کار با ابزار های گرافیکی

کار با ابزار های گرافیکی

و اما گام اخری که موقع طراحی کردن یک وب سایت ( البته به صورت فول استک و یا به عنوان یک فرانت اند وب دولوپر Front end web developer ) باید بردارید این است که با نرم افزار های گرافیکی آشنا باشید. موقع طراحی قسمت فرانت اند وب سایت، جذابیت ظاهری صفحه برای کاربر نکته ای اساسی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بنابراین باید با کمک نرم افزارهای گرافیکی ایده های خود را طراحی و سپس با کمک زبان های برنامه نویسی نام برده شده به زبان کامپیوتر ترجمه و به کاربر و یوزر وب سایت خود تحویل دهید.

به علاوه موارد گفته شده، استفاده کردن از نرم افزار های گرافیکی موقعی که می‌خواید یک وب سایت طراحی کنید، باعث می‌شود پیش از اتمام کرد طرح و شمایی کلی نسبت به وب سایت داشته باشید که به شما مسیر و جهت می‌دهد و نیازی ندارید که تمام مدت از یک نقشه ذهنی استفاده کنید.

همه شما اسم نرم افزار فوتوشاپ را شنیده اید که پرطرفدار ترین نرم افزار طراحی گرافیکی است. برای طراحی قسمت های گرافیکی وب سایت علاوه بر فوتوشاپ می‌توانید از نرم افزار Sketch نیز کمک بگیرید.

مقاله ای داریم با نام کاربرد فتوشاپ در طراحی سایت که می توانید برای اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کنید.

به طور کلی شروع طراحی وب سایت فرایندی است که نیاز به صبر و حوصله فراوان به علاوه اشتیاق بسیار زیاد دارد. این حرفه نیازمند به کار گیری چندین مهارت به صورت همزمان است و نیاز به داشتن مهارت های مختلف دارد.

پیشنهاد می‌شود که با توجه به سلیقه و علاقه خود از ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید در زمینه فرانت اند کار کنید یا بک اند.

البته همان طور که گفته شد بسیاری از برنامه نویسان هستند که به صورت فول استک کار می‌کنند و روی هر دو قسمت مهارت دارند اما با این حال بهتر است از یک قسمت شروع کنید و کم کم تسلط خود را روی هر دو زمینه بالا ببرید تا در نهایت بتوانید به یک توسعه دهنده وب سایت حرفه ای فول استک تبدیل شوید.

شرکت دیجیتال مارکتینگ ATGO امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید ، برای مطالعه سایر مقالات به منو/مقالات مراجعه کنید.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.