برنامه نویسی وب یا ویندوز

برنامه نویسی وب یا ویندوز | مقایسه و بررسی تمام فاکتور های لازم | کدوم رو انتخاب کنم + مثال

انتخاب راه و مسیر برنامه نویسی رو بعد از انتخاب همسر و شریک زندگی باید در رتبه دوم سخت ترین دو راهی ها قرار بدیم، خیلی سخته برای یه جوون که می خواد از طریق برنامه نویسی نون بخوره ولی نمیدونم کدوم مسیر رو بره که آیندش روشن تر باشه!

در این مقاله به صورت کامل به تفاوت های برنامه نویسی وب و ویندوز می پردازیم و سیر تا پیازشو شرح می دیم، با ما همراه باشید که انشالله در انتهای این مقاله بتونید مسیر زندیگتون رو پیدا کنید.

منظور از برنامه نویسی تحت وب چیست ؟

برنامه نویسی تحت وب برای تولید نرم افزار های تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد، این نرم افزار ها می توانند برای امور مختلفی مورد استفاده قرار گیرند، از خدمات گرفته تا معرفی و فروش محصول و یا حتی امور دولتی و اداری و…

تمام چیزهایی که در مرورگر موبایل و یا دکستاپ خود مشاهده می کنید توسط برنامه نویسان تحت وب خلق شده است از جمله همین صفحه!

صفحات اینترنتی همگی توسط برنامه نویسان مختلف سرتاسر دنیا برای یک هدف مشخصی ساخته و پرداخته شده است، این هدف می تواند از فروش سبزی خوردن گرفته تا فروش تسلیحات هسته ای(حالا نه تا این حد) مورد استفاده قرار بگیرد.

حالا نوبت به زبان های این حوزه رسیده، در اول کار بهتون بگم که حوزه برنامه نویسی وب بسیار بسیار گسترده تر از اونی است که شما تصور رو می کنید اما این نکته رو در نظر بگیرید که شما برای زنده موندن در این میدان جنگ، لازم نیست هزار تا شمشیر با خودتون ببرید!

کاملا درسته که گستردگی زبان های برنامه نویسی تحت وب خیلی خیلی عجیبه اما این تصور که شما باید همش رو یاد بگیرید بسیار غلطه

به قول بروسلی من از کسی نمی ترسم که هزار تا زبون برنامه نویسی بلده من از اونی می ترسم که یه زبون برنامه نویسی رو تا “آره” بلده!

دقیقا توی برنامه نویسی وب هم همینطوره، لازم نیست که همش رو یادبگیرید ولی خب اینطوری هم نیست که همینجوری یرخی واردش بشید، باید قبل از اینکه زبان برنامه نویسی ای رو شروع کنید دوباره مسیر خودتون رو روشن تر کنید.

زبان های برنامه نویسی می تونند برای مقاصد مختلفی یادگرفته شوند که از مهم ترینشون می تونیم به برنامه نویس فول استک، طراح سایت و یا حتی وبمستر اشاره کنیم.(که البته این آخری جریانش با دوتای قبلی متفاوت هستش و بهتره که واقعا روش کلیک کنید و در موردش بدونید!)

مزایای برنامه نویسی وب

مزایای برنامه نویسی وب

حالا که یکم دستمون اومد که برنامه نویسی وب چیه وقتشه که درمورد مزایاش و کارایی که می تونیم به واسطه بلد بودنش انجام بدیم هم صحبتی کنیم.

ببینید برنامه نویسی خیلی خیلی مزایا داره، علاوه بر اینکه خود کارکردنش به آدم حال میده چیزای خیلی بهتر دیگه ای هم داره! چنتا از مهم ترین و خفن ترین مزایاش از دیدگاه خودم رو براتون بیان می کنم :

به کمک برنامه نویسی وب می تویند کسب و کار خودتون رو استارت بزنید!

درسته! وقتی برنامه نویسی وب بلد باشید خودتون می تونید کسب و کار خودتون رو راه بندازید، تیم جمع کنید و گروه تشکیل بدید، جلسه بزارید و برای خودتون هدف مشخص کنید، جریمه کنید و پاداش بگیرید و….

منظور از کسب و کار منظورم همه چیزه! همه چیز! آقا یه عمویی داری که خیار میفروشه؟ بیا و براش سایت بزن و خیاراشو با درصد همکاری خودت بفروش!(البته قضیه فروختن فقط به برنامه نویسی منتهی نمیشه و باید توی مبحث سئو هم دست به کار شید!{جاش توی این مقاله نیست!})

ولی در حالت کلی می تونید آقای خودتون بشید و برای خودتون کار کنید و یا حتی توی شرکت های بزرگ کار کنید و به گسترش اونجا بپردازید، چرا که نه!؟

با برنامه نویسی وب می تونید گزینه خوبی برای خروج از کشور باشید!

برنامه نویسی وب دیگه توی همه جای دنیا کاربرد داره و خیلی از کشورای بزرگ برای گرفتن برنامه نویس وب دست و کله میشکونن(حالا نه تا این حد).

یادگرفتن برنامه نویسی وب می تونه به شما کمک کنه تا در کشور های خارجی اقامت کاری بگیرید، چرا نشه که برای شرکت های خارجی کار کرد و حقوق به دلار یا … گرفت!

یکی از کارای خوبی که می تونید انجام بدید اینه که یه رزومه سنگین داخل کشور برای خودتون بسازید و واقعا در حد رزومتون قول باشید، اون موقع می تونید برای سایر کشور ها و شرکت ها رزومه بفرستید و همونجا کار کنید و وقتی که کارتون گرفت کل خاندانتون رو ببرید اونور :/

اگر برنامه نویسی وب رو بلد باشید نونتون تو روغنه!

برنامه نویسی از پول آور ترین شغل های دنیای امروزیه، اینو من نمیگم آمار جهانی میگه اگه باور ندارید به هر زبونی که خواستید سرچ بزنید تا متوجهش بشید.

اما باید اینو در نظر داشته باشید که هرکسی که وارد این حوزه شد این درآمد رو بدست نخواهد آورد، بالاترین درآمد ها برای بیشتری تلاش ها پرداخت میشه! هرچقدر که بیشتر تلاش کنید، بیشتر حقوق می گیرید و هرچقدر بیشتر بلد باشید درآمدتون هم به همون میزان بالا تر میره!

برنامه نویسی وب انواع مخلتفی داره، فرانت، بک، فول استک و… اینکه تصمیم بگیرید کدوم رو انتخاب کنید مستقیما توی درآمدی که در آینده قراره بهش برسید تاثیرگذاره پس توی انتخاب کردنشون وقت بگذارید.

وضعیت برنامه نویسان وب در ایران
وضعیت برنامه نویسان وب در ایران

توی کشور خودمون برنامه نویسا از جایگاه واقعا خوبی برخوردارند، البته که به دلیل مشکلات تحریم و… به دردسر می افتیم ولی در حالت کلی واقعا جایگاه مناسبی داریم، هم حقوق خود می گیرند و هم از لحاظ اجتماعی رتبه خوبی دارند.

وضعیت یجوری شده که جایی بگی برنامه نویسم یه لول بالا می گیرنت(در حد دکتر و مهندس و خلبان حتی شاید) چون عموم مردم نمی دونن که برنامه نویسی دقیقا چیه و فقط می دونن که رسیدن به این مقام ساده نیست!. اگه یه درصد فکر می کنی که تو هم دقیقا نمی دونی برنامه نویسی چیه بهت بگم که تا اینجا رو اشتباه پیچیدی و اول باید سمت مقاله برنامه نویس کیست می رفتی!

البت این چیزی که گفتم واقعا برای همه نیست و خیلی ها هستن که برنامه نویسن ولی هیچکدوم از ویژگی هایی که گفتمو ندارند و نخواهند داشت! ولی در حالت کلی تو کشورمون برنامه نویسی رو خوب جدی میگیرن، پول خوبی براش می دن و احترام زیادی براش قائلن!

یادگیری برنامه نویسی وب در ایران

حالا که به خوبی فهمیدیم که کدنویسی سمت وب چجوریه و چه قدرتی داره بد نیست که در مورد روند یادگیریش توی کشور خودمون هم بالا ممبر بریم!

یادگیری زبان های سمت وب توی ایران یکم از سایر کشور های متفاوته و راستشو بخواین سخت تر هست (عادت کردیم به این موضوع)!

چرا؟ به دلایل مختلفی مالی و امکاناتی! توی کشور های خارجی یا بهتره بگم حداقل تو فیلماشون از همون ده سالگی یه لپ تاپ اپل رو تختش داره که هر شب سرشو با اون روی بالش میزاره! منظورم از این جمله اینه که از همون بچگی سمت کامپیوتر هستند و یجورایی دستشون عادت کرده با کار باهاش ولی متاستفانه توی ایران اینجوری نیست و هزنیه ها جوری نیست که همه بتونن لپ تاپ داشته باشن.

یکی دیگه از مشکلاتی که داریم مشکلات تحریم و فیلترینگه! خوب یه سری از نرم افزار های مخصوص برنامه نویسان مثل، گیت، گیت هاب و گیت لب برای کشور ایران یکم مشکل داره و استفاده کردن ازش کم دردسر نیست!

به هیچ وجه غیر ممکن نیستا، فقط دردسر ریز داره، یا مثلا توی یوتیوب کلی ویدیو آموزشی برنامه نویسی داریم ولی متاستفانه فی*لتر هستیم و نمی تونیم به خوبی ازش استفاده کنیم(اینم دور زدنش سخت نیست :)) )

خب بهتون تبریک میگم شما الان حدود 50% از این مقاله رو مشاهده کردید، برای تفریح و یجور استراحت یه ویدیو خارجی براتون کش رفتم تا یکم سرحال شید و مطلب رو ادامه بدید.

منظور از برنامه نویسی ویندوز چیست ؟

به طور خلاصه، به برنامه نویسی که می توان به کمک آن برنامه های ویندوزی را نوشت و توسعه داد، برنامه نویسی تحت وب می گویند.

تمامی برنامه هایی که داخل ویندوز شما نصب هستند از طریق یکی از زبان های برنامه نویسی سمت ویندوز ساخته و پرداخته شده اند، از مهم ترین این زبان ها هم می تونیم به C،C#،JAVA،SQL، و C++ اشاره کنیم.

این زبان های برنامه نویسی تنها مختص به برنامه های ویندوزی نیستند و می توان در کارهای پیشرفته تر و حرفه ای تر هم مورد استفاده قرار بگیرند(نه اینکه همین برنامه ها هم حرفه ای نیستند کلی گفتم،این رو در نظر بگیرید که آمریکا آپولو 11 رو با زبان برنامه نویسی اسمبلی فرستاد به ماه!)

مزایای برنامه نویسی تحت ویندوز

مزایای برنامه نویسی تحت ویندوز

می دونم که تو بخش مزایای برنامه نویسی تحت وب خیلی کامل و جامع صحبت کردم و دلیلش هم این بود که تخصص من تو همون زمینه بود، ولی توی این بخش قرار نیست انقدر حرفه ای به موضوعات بپردازیم چون خودمم توش تخصص ندارم و صرفا دارم محتوا تولید می کنم.

اما اینو دقت داشته باشید که برنامه نویسی، برنامه نویسه! همونطور که گفتم همه جای دنیا همواره داره تعداد برنامه نویسا و افرادی که به این سمت سوق پیدا می کنند بیشتر و بیشتر می شه پس قطعا مزیت هایی توشون وجود داره که ملت اشتیاق پیدا می کنن تا بیان سمتش!

از لحاظ مزایای برنامه نویسی ویندوز که بخوایم بررسی کنیم می تونیم به آقای کار خود بودن اشاره کنیم!شما می تونید تیم تشکیل بدید و برنامه ریزی کنید و به هدفتون(هر چی که هست) برسید.

درواقع این برنامه نویسی که به شما قدرت میده و این امکان رو بهتون میده که بتونید نرم افزار های حرفه ای بسازید، با زبون های سمت ویندوز می تونید بسیار بسیار نفوذ پذیر باشید در جامعه!

یکی از ویژگی های برنامه نویسی سمت ویندوز اینه که سرعت توش خیلی خیلی بیشتره چون دیگه نیازی نیست با جایی ارتباط خاصی برقرار بشه(البته نه در همه پروژه ها!) شما برنامه رو نصب می کنی و ازش استفاده می کنی.

شما با نرم افزار های ویندوزی دسترسی کامل به دید کاربر دارید، یعنی هرچی که بخواید رو می تونید به نمایش بزارید و در این نظر واقعا بهتر از وب هستش چون همه چیز سایت شما نمی تونه داخل دید کاربر جای بشه!(مرورگر ها هم فضای موبایل و دکستاپ را می گیرند! ولی داخل سیستم می توان همه چیز رو از دید پنهان کرد و تمرکز کاربر رو فقط روی نرم افزار گذاشت!).

خب تموم شد ببخشید که یکم خلاصه شد مزایای این بخش چون در مورد اطلاعات خاصی ندارم و فقط با تحقیق کوچیک تونستم این موارد رو بدست بیارم.

وضعیت برنامه نویسان ویندوز در کشورعزیزمون

چیزی که من می دونم از اوضاع برنامه نویسی ویندوز تو ایران حقیقتا خیلی خیلی خوبه!

حقوقی که به برنامه نویسای ویندوز می دن به مراتب بیشتر و یا خیلی بیشتر از برنامه نویسای وبه!(البته به عوامل بسیار دیگه ای هم بستگی داره اعم از: محل کار، سابقه کار، تخصص و…)

ولی در حالت کلی شما یه سر به جابینجا بزن متوجه میشی که میانگین حقوق ها به چه شکله و چجوری می تویند از این مسیر زندگیتون رو بسازید!

ولی یه نکته خیلی ریز و مهم اینجا هست که حتما باید بهتون بگم و اونم کمیت برنامه نویسای ویندوزه! خیلی طبیعیه که برنامه نویسای وب تعدادشون از برنامه نویسای ویندوز بیشتر باشه! چرا؟ چون همه یه گوشی موبایل دارن که باهاش برن تو اینترنت ولی همه کامپیوتر ندارن که نرم افزار نصب کنن.

حالا این مسئله می تونه از چند جهت مورد بررسی قرار بگیره، اول اینکه اگر کمیت پایین باشه پس برنامه نویسای این سمت باید حقوق بیشتری نسبت به برنامه نویسای اون سمت بگیرن! چرا چون هر چقدر که یچیز ازش زیاد بشه ارزشش کمتر میشه.

اما از یه نظر دیگه اینه که خب شما تو سمت وب دستتون باز تره و افراد زیادی هستند که بتونن بهتون کمک کنن و مسیر رو براتون روشن تر کنن.

یادگیری کدنویسی سمت وب در ایران

یادگیری کدنویسی سمت وب و ویندوز توی ایران مشکلات تقریبا یکسانی داره که اعم از تحریم ها و فی*لتر ها می باشه! که یکم کار رو برای کسی که داره آموزش می بینه سخت می کنه اما همانطور که گفتم چیزی نیست که دردسر باشه و میشه ازش رد شد.

یادگیری زبان برنامه نویسی ویندوز هم توی دانشگاه ها ممکنه و هم به صورت خودخوان در خانه و محل کار!

یه نکته مهم هم درباره درس و دانشگاه بگم : ببینید حقیقتا چیزی که من خودم فهمیدم از این قضیه اینه که تو دانشگاه چیز خاصی یاد نمیدن و اگه بخواین واقعا پیشرفت کنید باید به وقت بزارید و تلاش کنید، تو خونه مهمونی مسافرت همه جا!(این نکته فقط برای برنامه نویسی ویندوز نیست!)

شاید براتون مبهم باشه که من این حرفو می زنم ولی من خودم تو دانشگاه کدنویسی رو یادنگرفتم و اصلا رشتم ربطی به این موضوع نداره!(رشتم زبان انگلیسیه…) ولی چیزی که از اکثر افراد شنیدم و مطمعن هستم که همینجوری اینه که تو دانشگاه اونجور که باید درس نمیدن و فقط روی چیزای پیش و پا افتاده و ابتدایی و قدیمی تمرکز می کنن.

البته تمام این موضوعاتی که گفتم با وجود یک دانشگاه و استاد خوب نقض میشه ها! اینم در نظر بگیرید که استاد و محیط دانشگاه خیلی خیلی تاثیر گذاره توی یادگیری!

اما یه نکته مهم که فقط تو دانشگاه و اینجوری فضاها می تویند ازش بهره مند شید قدرت نفراته! ببینید وقتی توی محیطی هستید که همه دارن در مورد چیزی که شما علاقه دارید کاوش می کنن چنتا مزیت بسیار بسیار خوب داره :

  1. اول اینکه هیچوقت از کارتون خسته نمی شید و پا پس نمی کشید چون همه دارن در کنار هم تلاش می کنن
  2. دوم اینکه تو دانشگاه ها کار گروهی رو یاد می گیرید و به اهمیت واقعی نفرات و همینطور تاثیرگذاری حتی یک نفر روی پروژه ها پی می برید.
  3. سوم اینکه می تونید تیم راه بندازید! جایی درس می خونید که همه در کنار شما و در مسیر شما هستند پس چرا نشه چنتا دوست پیدا کرد که باهاشون یه گروه در مسیر پیشرفت همه زد؟
  4. چهارم اینکه توی این جمعا همیشه ایده میره و ایده میاد! وقتی بین رد و بدل این دوتا باشید ذهن شما هم به صورت خودکار توی این وادی گیر می کنه و مجبور میشه که ایده پردازی کنه.
  5. پنجم و آخرین چیزی که من در نظر می رسه اینه که با رفیقاتی آقا! من خودم آدم رفیق بازی هستم (به موقعش) و حتما هم این جمله رو شنیدید که می گه با رفیقا جهنم هم بری خوش می گذره! توی درس و زندگی هم همینه چرا جایی نری که هم رفیقات باشن هم کار باشه(کم پیش میاد واقعا)

کدوم بهتره! برنامه نویسی ویندوز یا وب ؟

کدوم بهتره! برنامه نویسی ویندوز یا وب ؟

حالا تازه رسیدیم به سوال اصلی که کدوم یکی از این دو تا بهتره و خوبه که کدوم رو انتخاب کنیم، برای جواب دادن به این موضوع فقط می خوام یه مورد رو بررسی می کنم و امیدوارم بهتون کاملا بفهمونم که کدوم مسیر برای شما بهتر و آینده دار تره!

برای مطالعه » آشنایی با محبوب ترین زبان برنامه نویسی و کاربردهای هر یک از آن ها

چی دوست داری ؟ همونو دنبال کن!

از نظر من مهم ترین مسئله ای که در انتخاب این دو اهمیت داره اینه که شما به چی علاقه داری! خیلی خیلی مهمه بچه ها. امکان نداره آدم وارد کاری که علاقه ای بهش نداره و از اون طرف هم موفق بشه، علاقه شرط اول هر چیزیه!

این مسئله رو خیلی بهش توجه کنید و بزارید یه راهنمای ریز هم بهتون کنم که خودم هم از این روش استفاده کردم و شغل برنامه نویسی رو انتخاب کردم :

مدتی بود که مدرسم تموم شده بود و تازه می خواستم برای آیندم یه فکری کنم،برای فکر کردن به این موضوع یکم دیر بود ولی خب دیگه اتفاقی بود که افتاده بود!

توی این فکر بودم که چه شغلی رو انتخاب کنم که برم سمتش و تنها چیزی که از شغل آیندم می دونستم این بود که من قراره یه کار کامپیوتری داشته باشم! دقیقا فقط همین رو میی دونستم.

حالا چی شد که برنامه نویسی رو انتخاب کردم! تنها با گفتن یه جمله به خودم : دوست داری چی صدات کنن ؟

شاید براتون مسخره به نظر برسه ولی دقیقا همین جمله بود که مسیر زندگی منو ساخت و الانم که می بینید در اختیار شما هستم! منظورم این نیست که آدم موفقی شدم و درآمد خوبی دارم و فلان و بیسار نه! منظورم اینه الان دارم کاری رو انجام می دم که بهش علاقه مندم!

خلاصه اینجوری شد که من برنامه نویسی رو انتخاب کردم چون حس کردم وقتی جایی میرم و ازم می پرسن که آقای محمد مهدی آقاخانی، شغل شریفتون چیه؟ با افتخار بگم برنامه نویسی!

همین شد که من این شغل رو انتخاب کردم و در حدی که خودم از خودم توقع داشتم موفق هم شدم!

دلنوشته خودم

امیداورم به خوبی درک کرده باشید این چند خط رو چون واقعا چیزی بود که خودم تجربه خوبی ازش کسب کردم و امیدوارم شما هم بتونید ازش آگاهی بگیرید.

کل صحبتای من در مورد خوب بودن این مسیر برنامه نویسی این بود که چیزی که علاقه دارید رو دنبال کنی! این علاقه رو میشه ازش هزار خط نوشت :

دوست داری برنامه های سمت وب بسازی؟ برنامه های سمت ویندوز بسازی؟سایت بسازی ؟ اپلیکیشن بسازی ؟ کدومو دوست داری! همونی رو دنبال کن که می خوای.

خب امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و اگر لذت بردید سری به سایر مقالات بنده هم بزنید و اوناهم بخونید و با دوستانتون به اشتراک بگذارید.

در بخش انتهایی این مقاله می خوام یه مرورکلی کنم چیزایی که گفتمو، اگه می خواین عمق مطلب جا بیوفته که بخونید ادامه رو اگرم نه که نخونید چون هدف اصلی من از بخش زیر گذاشتن FAQ برای صفحست.

روز و روزگارتون خوش!

آنچه در این مقاله دستگیرتون شد :

چکیده ای از برنامه نویسی تحت وب :

به تمامی برنامه هایی که تحت وب اجرا می شوند و با زبان های برنامه نویسی سمت وب ساخته و پرداخته شده اند، برنامه نویسی تحت وب می گویند، این برنامه های انواع مختلفی دارند که به صورت کامل در متن مقاله در موردشان صحبت کرده ایم.

چکیده ای از برنامه نویسی تحت ویندوز :

به تمامی برنامه هایی که در سیستم عامل ویندوز پردازش می شوند نیز برنامه نویسی ویندوز می گویند، برنامه نویسی ویندوز بخش های مختلفی و گسترده دیگری دارد که در متن مقاله به آن ها اشاره کرده ایم

مزایا و معایب برنامه نویسی وب و ویندوز ؟

الان واقعا انتظار دارید تمامی این مزایا و معایب را داخل همین بخش بهتون بگم ؟ در متن مقاله از چند جنبه : مزایا، وضعیت برنامه نویسان در کشور ایران و یادگیری زبان برنامه نویسی در کشورمون این دو مورد رو بررسی کردیم و مطمعن هستیم که توجهتون رو جلب می کنیم!

کدوم رو انتخاب کنم ؟ برنامه نویسی ویندوز یا وب ؟

از نظر نویسنده این مقاله، بعد از اینکه در مورد خود این دو مسیر اطلاعات کسب کرده اید(که با یک کلیک می تونید به دستش بیارید)، مهم ترین چیزی که باید در انتخاب یکی از این دوتا در نظر بگیرید علاقتونه که با ذکر یک مثال شخصی کاملا براتون روشن کردم قضیه رو!

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.