فریم ورک چیست

فریم ورک یا Framework چیست | درک ساده مفهوم فریم ورک در کمترین زمان + مزایا و کاربرد

اگر به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده باشید حتما عبارت فریمورک و کتابخانه را شنیده اید. اگر بخواهم خیلی سریع و ساده فریم ورک را برای شما تعریف کنم آنوقت می گویم فریمورک مجموعه کد های آماده ای است که شما برنامه خود را در بستر آن ایجاد می کنید. فرقی نمی کند با کدام زبان برنامه نویسی کار می کنید در واقع تمامی زبان های برنامه نویسی فریم ورک های مخصوص به خود را دارند.

معمولا فریم ورک ها به صورت گسترده در رابطه با برنامه هایی که مربوط به یک زبان برنامه نویسی است استفاده می شوند. مثلا شما سایتی که با زبان پایتون ساخته شده است را می بینید. به احتمال زیاد آن سایت با فریم ورک جنگو ساخته شده است.

یا سایتی را می بینید که با زبان php ساخته شده پس حدس من این است که آن سایت با لاراول یا یکی دیگر از فریم ورک های معروف php ساخته شده است.

باید بدانید که استفاده از فریم ورک در پروژه های برنامه نویسی سرعت تکمیل برنامه شما را بسیار زیاد می کنند و علاوه بر امنیت نظم بیشتری به کد های شما می دهند. اما این بدین معنی نیست که شما نمی توانید بدون فریم ورک برنامه نویسی کنید. در ادامه با اما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی بیشتر با فریم ورک، با انواع FrameWork های محبوب زبان های برنامه نویسی مختلف که اسم آن ها را شنیده اید آشنا می شویم.

فریم ورک یکی از مفاهیمی است که هر برنامه نویسی باید با آن آشنا باشد. اگر به این حوزه علاقمند هستید یا دستی در کار دارید این مقاله به دردتان خواهد خورد تا بیش تر با مبحث فریم ورک در برنامه نویسی آشنا شوید.

البته نام این اصطلاح را قطعا بار ها شنیده اید اما شاید تصور صحیحی نسبت به آن نداشته باشید.

فریم ورک یا FrameWork همان طور که می‌توان از نامش پی برد، یک نوع چارچوب است که برای نرم افزار ها تعریف می‌شود. فریم ورک یک مجموعه از قوانین برای برنامه نویسان و یک کتابخانه جامع برنامه نویسی است که به برنامه نویس کمک می‌کند با نوشتن کد کمتر به نتیجه دلخواه برسد.

برای مطالعه » وب مستر کیست

صرفه جویی در زمان به این شکل اتفاق می‌افتد که موقع برنامه نویسی، برای برخی موارد نیازی به نوشتن کد کامل ندارید چرا که فریم ورک ها، مثل کتابخانه هایی که کد ها در آن به اشتراک گذاشته شده باشند، آن ها را فراخوانی خواهند کرد.

اگر درباره برنامه نویسان اطلاع زیادی ندارید می توانید بزرگترین مقاله برنامه نویس کیست را مطالعه کنید.

انواع فریم ورک ها

انواع فریم ورک ها

همان طور که می‌دانید، یک فریم ورک واحد برای تمام زبان های برنامه نویسی وجود ندارد و چارچوبی که برای یک زبان برنامه نویسی کد پیشفرض ارائه می‌دهد باید به همین زبان نوشته باشد.

بنابراین زبان های برنامه نویسی مختلف فریم ورک های مختلفی هم دارند. هر فریم ورک شامل چندین هزار کد نوشته شده در زبان های برنامه نویسی مختلف مثل پایتون، جاوا و … هستند.

همچنین فریم ورک ها را بسته به کاربرد نیز می‌توان به دو دسته فرانت اند و بک اند تقسیم کرد که هر کدام مناسب یک حوزه کاری می‌باشند.

پیشنهاد ویژه » جهت سفارش محتوا به صفحه شرکت تولید محتوا مراجعه نمایید.

فریم ورک های برنامه نویسی

خب در این بخش ما اقدام به معرفی بهترین فریم ورک های زبان های برنامه نویسی معروف دنیا می کنیم. دقت داشته باشید که برای هر زبان برنامه نویسی فریم ورک های بیشماری وجود دارند که ما از میان آن ها تنها چند مورد از معروف ترین هایشان را به شما معرفی می کنیم. بیاید اول از همه با فریم ورک های معروف زبان پایتون شروع کنیم.

فریم ورک های پایتون

فریم ورک جنگو

فریم ورک جنگو

جنگو ( Django ) فریم ورکی برای طراحی کردن اپلیکیشن های وب در زبان برنامه نویسی پایتون است. این فریم ورک برای ساده سازی طراحی وب اپ از ابزار هایی مانند ORM یا URI Routing استفاده می‌کند.

یکی از مزایای فریم ورک جنگو در پایتون این است که منابع آموزشی بسیار زیادی برای آن وجود دارد و باعث شده است که استفاده کردن از آن با توجه به سهولت آموزش بسیار پرطرفدار باشد.

فلسک یک فریم ورک بسیار سبک مناسب طراحی کردن وب اپ است. تعداد خط های کد های نوشته شده با فلسک بسیار کم تر از جنگو خواهد بود.

پیشنهاد ویژه » شرکت سئو سایت در تهران تمامی خدمات شما را در صفحات اول موتور جستجوگر گوگل به کاربران اینترنتی معرفی می کند.

فریم ورک توربوگیرز

فریم ورک توربوگیرز

توربوگیرز ( Turbogears ) اگر می‌خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن یک وب اپ طراحی کنید توربوگیرز به کمکتان خواهد آمد. همچنین محدود نبودن این فریم ورک یکی دیگر از دلایل محبوبیت و استفاده زیاد کاربران از توربوگیرز شده است. این فریم ورک نیز برای پایتون می باشد.

پیشنهاد ویژه » برای سفارش سایت خود می توانید با بهترین شرکت طراحی سایت در تهران ارتباط برقرار نمایید.

فریم ورک Web2py

Web2py علاوه بر توسعه پذیر بودن، دارای یک ویژگی خاص خود است که آن را از سایر فریم ورک های زبان برنامه نویسی پایتون جدا می‌کند. این فریم ورک امکان ایجاد و منیج کردن یک اپلیکیشن وب به وسیله مرورگر را در هر جا و زمانی به طراح می‌دهد.

پیرمید طرز کاری بسیار ساده دارد. کد های پیرمید کاملا مینیمال و پر سرعت هستند و برای کسانی مناسب است که دنبال پروژه های API هستند.

باتل نیز فریم ورکی کوچک است که با استفاده کردن از آن نیاز به داشتن سایر کتاب خانه های دیگر ندارید. البته بهتر است بدانید این میکرو فریم ورک قابل توسعه است.

برای مطالعه » آشنایی با محبوب ترین زبان برنامه نویسی و کاربردهای هر یک از آن ها

فریم ورک های جاوا اسکریپت

امکان نداره کسی با جاوااسکریپت کار کرده باشه و با فریم ورک های زیر آشنایی نداشته باشه.

آنگولار

برای مطالعه » نصب جاوا اسکریپت

آنگولار

آنگولار یکی از فریم ورک های معروف جاوااسکریپت هست که توسط گوگل منتشر شده. این فریم ورک به شما با ساختار کامپوننت محور خود به شما اجازه می دهد تا بتوانید  اقدام به ساخت وب اپلیکیشن های مختلفن نمایید. دقت کنید یادگیری این فریمورک نسبت به دیگر فریم ورک هایی که معرفی می شود نسبتا سخت تر است.

ریکت

ریکت

اگر بخواهم بگویم جاوااسکریپت بدون ریکت معنایی ندارد. فریمورکی تمیز و پر سرعت و آماده کار با آن و ساده. دیگر چه میخواهید من اگر جای شما بودن همین حالا اقدام به یادگیری ریکت می کردم. دقت کنید که این فریم ورک فوق محبوب را شرکت فیسبوک ساخته و در ایران سایت هایی مانند اسنپ با و پی پال با آن ساخته شده اند.

دقت کنید که ما با فریم ورک ریکت جی اس می توانید حتی برای برنامه های موبایل نیز با استفاده از جاوااسکریپت برنامه نویسی نماییم.

وو جی اس

وو جی اس

وو جی اس هم یک فریم ورک قدرتمند برای طراحی فرانت سایت ها می باشد. سادگی و سرعت آن جزو مزایای رقابتی این فریم ورک می باشد و وجود ماژول ها و افزونه های مختلف دیگر برای این فریم ورک آن را به یک حریف قدرتمند برای ریکت جی اس تبدیل می کند.

دقت کنید در مقاله فریم ورک های جاوااسکریپت ما مثاله ای بیشتری از فریم ورکهای جاوااسکریپت آورده ایم و مزایای و معایب هرکدام را به صورت کامل برای شما عنوان نموده ایم.

فریم ورک های php

امکان نداره شما با php کار کرده باشید و اسم فریم ورک های لاراول و سیمفونی و کدایگنایتر، کیک php  و فالکون و … را نشنیده باشید.(اصلا php هست و بینهایت فریمورک اونقدری که فکر کنم هر php کاری یه فریم ورک نوشته) بگذریم.

لاراول

لاراول

میگن php هست و لاراولش. فریم ورکی قدرتمند و فوق محبوب برای php که خیلی خواهان داره. این فریم ورک رو تیلو اوتول نوشته و توی نسخه جدید حتی برای ساخت فرانت سایت و کارهایی مانند ajax هم نیازی نیست با جاوااسکریپت کار کنید.

خیلی ساده اما همه فن حریف. نکته ای که برای فریم ورک لاراول وجود داره اینه که بهتره یه هاست قدرمند براش تهیه کنید چون کمی سنگینه و هاست های اشتراکی ایرانی چندان برای پروژه های بزرگ ساخته شده با لاراول مناسب نیست.

اگر که علاقه مند هستید فریم ورک لاراول را به صورت حرفه ای و پروژه محور یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم که به صفحه آموزش لاراول مراجعه نمایید، و از آموزش های موجود در این صفحه استفاده نمایید، اگر هم فرصت شرکت در کلاس های حضوری را دارید؛ شرکت atgo دوره پروژه محور لاراول را به صورت کلاس های حضوری و آنلاین برگذار می کند.

سیمفونی

سیمفونی

بهتره بدونید لاراول روی بستر فریم ورک سیمفونی ساخته شده. یعنی یه فریم ورک روی یه فریم ورک دیگه. اما از چند جهت استفاده از فریم ورک سیمفونی بهتره اما سخت تر هم هست و اما اینم متاسفانه خیلی سنگینه و هاست قدرتمندی می خوان.

فالکون

فالکون

نکته جالب در خصوص فریم ورک فالکون برای php اینه که با زبان c ساخته شده اما برای php هست. این فریم ورک به همین دلیل سریع ترین فریم ورک php هست و واقعا کار کردن باهاش لذت بخشه.

تمامی فریم ورک های گفته شده برای طراحی صفحات وب می باشد ، برای مطالعه بیشتر درباره طراحان وب سایت پیشنهاد می کنم مقاله طراح سایت کیست رو مطالعه کنید.

کاربرد فریم ورک های برنامه نویسی

کاربرد فریم ورک های برنامه نویسی

کاربرد اصلی فریم ورک ها ساده سازی طراحی اپلیکیشن ها است. این ساده سازی می‌تواند با کاهش زمان طراحی، ارائه کد های آماده برای برخی دستورات از پیش تعریف شده و یا پایین آوردن احتمال اشتباه تا حد ممکن باشد.

فریم ورک ها به کد های شما چارچوب نظام مند داده و باعث می‌شوند از نوشتن خطوط بسیار طولانی و اضافی بی نیاز شوید. در همه فریم ورک ها کتابخانه ها و کد هایی آماده برای برقراری ارتباط با پایگاه های داده وجود دارد که اطلاعاتی در آن ذخیره و دریافت می‌شود.

توجه داشته باشید که برای زبان های سمت سرور نیازی به یادگیری صد در صدی کد نویسی نیست و می توانید از وردپرس نیز استفاده کنید ، در مقاله CMS اختصاصی بهتر است یا وردپرس به این موضوع پرداخته ایم.

مزایای فریم ورک

افزایش سرعت انجام کار: فریم ورک ها موجب می‌شوند اشتباهات معمول، توسط برنامه نویس انجام نشود و بنابراین، برنامهنویس نیاز به گذاشتن زمان زیاد برای اصلاح کد های نوشته شده نخواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود که سرعت و بهره وری با استفاده کردن از فریم ورک ها افزایش یابد.

عادی سازی کد ها: استفاده کردن از فریم ورک باعث می‌شود تمام کار های شما با یک چارچوب ثابت انجام شود و تمام پروژه های مختلف با یک حالت پیش فرض و دیفالت انجام شوند. به این صورت تمام پروژه های شما یک کلاس کاری ثابت دارند که موجب فهم و درک راحت تر آن ها خواهد شد.

کار تیمی: فریم ورک ها به علت این که به کار شما یک چارچوب ثابت می‌دهند می‌توانند در کارهای تیمی نیز کمک کننده باشند. کد های آماده ای که فریم ورک ها به شما می‌دهند برای همه اعضای تیم قابل فهم است.

وجود هلپر های آماده: وجود متد ها و کد های آماده برای برخی دستورات در فریم ورک ها می‌تواند به شما امکاناتی بدهد که به طور معمول برای نوشتن کد این دستورات نیاز به مدت زیادی آموزش داشته باشید.

همچنین معمولا کد های آماده بسیار کوتاه تر از کد هایی هستند که به صورت شخصی آن ها را می‌نویسید و به این ترتیب تعداد خطوط برنامه کاهش یافته و برنامه سبک تر می‌شود.

قابل اطمینان بودن کد ها: وقتی یک کد را از طریق فریم ورک فراخوانی می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید که این کد صحیح است چرا که چندین نفر پیش از شما آن را تست کرده و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شده است.

معایب فریم ورک

معایب فریم ورک

زمان بر بودن یادگیری: برای یادگیری فریم ورک ها باید زمان صرف کنید. البته در دراز مدت استفاده کردن از فریم ورک ها باعث می‌شود در زمانتان صرفه جویی کنید ولی خود یادگیری آن ها امری زمان بر است.

راحت تر کردن کپی کاری: وجود فریم ورک ها کمک می‌کند که افراد بتوانند به راحتی کد های برنامه نویسان را با طراحی متفاوت کپی کنند.

اگر با زبان نشانه گذاری Css کار کرده باشید حتما دنبال فریم ورک های Css می باشید.

کد های اضافی: استفاده کردن از فریم ورک می تواند باعث وجود برخی کد های اضافی به وب اپ شما شود که جزو معایب فریم ورک ها محسوب می‌شود.

عدم امکان شخصی سازی: فریم ورک های فرانت اند وب دولوپینگ باعث می‌شوند وب سایت شما را شبیه سایر وب سایت ها خواهد کرد. در واقع به دلیل آماده بودن کد ها امکان شخصی سازی وب سایت در آن وجود ندارد و این موضوع به خوبی از ظاهر وب سایت پیدا خواهد بود.

چرا باید از فریم ورک ها استفاده کنیم

با وجود این که استفاده کردن از فریم ورک ها معایب خاص خودش را دارد ولی با این حال مزایای آن نسبت به معایب آن بیش تر است و بهتر است از آن ها استفاده کنیم.

کم تر کردن زمان و امکان توسعه پذیری مواردی هستند که باعث می‌شوند استفاده کردن از فریم ورک ها کمک کننده باشد.

یکی از نکات بسیار مهم در استفاده کردن از فریم ورک ها انتخاب صحیح و مناسب آن ها است.

زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که نمی توان برای یادگرفتن همه آن ها اقدام کرد پس باید در انتخاب زبان برنامه نویسی مورد نظر خود تحقیق گسترده ای داشته باشید.

در مقاله ای تحت عنوان زبان های برنامه نویسی تحت وب به معرفی زبان هایی که برای طراحی صفحات وب مورد استفاده قرار میگیرد پرداخته ایم که می توانید مطالعش کنید.

معرفی 3 فریم ورک دنیا

معرفی 3 فریم ورک دنیا

در اینجا دو فریم ورک برتر فریم ورک بک اند و یک فریم ورک برتر فرانت اند به شما معرفی شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

البته فریم ورک جنگو که پیش تر معرفی شد هم یکی از برترین فریم ورک های بک اند سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

برای مطالعه » html چیست

فریم ورک های برتر بک اند

Express: این فریم ورک یکی از محبوب ترین فریم ورک های حال حاضر دنیا است. سازگاری بالای این فریم ورک با سایر فریم ورک ها ( مثل Kraken و Loopback ) یکی از دلایل این محبوبیت است. این فریم ورک کاملا ساده و سریع است و برنامه هایی که با آن توسعه می‌پذیرند بسیار انعطاف پذیر هستند. این فریم ورک برای node js هست.

Spring: اسپرینگ یک فریم ورک سه لایه MVC است. زبان برنامه نویسی مخصوص این فریم ورک جاوا است و فریم ورکی بسیار قوی و ایمن است و واقعا کار کردن باهاش لذت بخشه

این فریم ورک را تقریبا می‌توان بی نقص خواند اما به شرطی که بتوانید آن را یاد بگیرید. یادگیری فریم ورک Spring نسبت به سایر فریم ورک ها بسیار سخت است و همچنین نیازمند یادگیری زبان جاوا اسکریپت نیز می‌باشد.

پیشنهاد ویژه » شرکت atgo برگزار کننده دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ به صورت کاملا حرفه ای و بازار کاری، و همچنین برگزار کننده دوره سئو و تولید محتوا تحت نظر اساتید مجرب و کاربلد می باشد.

شما می توانید با فراگیری آموزش سئو تمامی مباحث و الگوریتم های جدید گوگل را یاد بگیرید و خدمات مهم خود را در موتور جستجوی گوگل و شبکه های اجتماعی به کاربران اینترنتی معرفی نمایید.

بوت استرپ، فریم ورک فرانت اند

بوت استرپ فریم ورکی ساده و بسیار قابل فهم است. بااین فریمورک می‌توان طراحی سایت ارزان را از سایز کوچک و موبایلی آغاز کرد و سپس سراغ سایز های بزرگ تر رفت. نکته ای که راجب بوت استرپ وجود دارد این است که این درواقع یک کتاب خانه محصوب میشود چون عملیات برنامه نویسی خاصی با آن انجام نمیشود. با این حال بعضی از بزرگان به این کتابخانه عنوان فریم ورک را داده اند.

یکی از ویژگی های مثبت فریم ورک بوت استرپ این است که وب سایت طراحی شده با این فریم ورک در تمام مرورگر ها به یک شکل دیده می‌شود. بسیاری موارد پیش می‌آيد که یک وب سایت در مرورگری مثلا کروم یا فایرفاکس درست دیده می‌شود ولی اگر سراغ مرورگر دیگری مثل اپرا بروید متوجه می‌شوید که امکان ورود به این وب سایت را ندارید.

استفاده کردن از فریم ورک بوت استرپ این اطمینان را به شما می‌دهد که کاربران وب سایت شما دچار این مشکل نخواهند شد.

بوت استرپ برای پروژه های کوچک و فانکشنال کارایی بهتری دارد اما در پروژه های بزرگ تر نیز برای بسیاری از فیچر های مشترک در سر تا سر خطوط و کد های برنامه می‌توان از این فریم ورک کمک گرفت.

شرکت دیجیتال مارکتینگ ATGO از مقاله Framework چیست لذت برده باشید ، برای مطالعه سایر مقاله های این چنینی می توانید به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.

سوالات متداول :

معرفی اجمالی فریم ورک ؟

به مجموعه کد های آماده که به شما کمک می کنند تا زودتر به نتیجه برسید، یک فریم ورک و یا کتابخانه می گویند. زبان های برنامه نویسی متفاوت فریم ورک های مخصوص به خود دارند که هرکدام از این فریم ورک ها مزایا و معایب خود را دارد که در مقاله به صورت کامل به آن پرداخته ایم.

فریم ورک های زبان برنامه نویسی پایتون :

زبان پایتون از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سال 2021، دارای چندین فریم ورک فوق العاده می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به : Django ، Turbogears و Web2py اشاره کرد.

فریمورک های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپ :

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی جهان می باشد که دارای سه فریم ورک فوق العاده به نام های : Angular ، react ، vue می باشد.

فریم ورک های زبان برنامه نویسی php :

پی اچ پی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب از سه فریم ورک قدرتمند با نام های laravel ، Symfony و Phalcon بهره مند است.

چرا باید از فریم ورک ها استفاده کنیم ؟

استفاده کردن از فریم ورک های هر زبان برنامه نویسی ای مزایای مخصوص به خودش را دارد، شما با استفاده از فریم ورک ها می توانیم سرعت پروژه های خود را چندین برابر کنید و همینطور تمیز تر کد بزنید، برای اطلاع بیشتر درباره هر کدام از فریم ورک های معرفی شده به همین مقاله مراجعه کنید.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.