طراح وب کیست

معرفی شغل طراح وب یا Web

قطعا تاکنون نام طراح سایت را شنیده اید. شاید خیلی سطحی از آن عبور کرده باشید و یا شاید به این فکر کرده باشید که کلمه طراح وب سایت دقیقا به چه کسی اطلاق می‌شود؟ شاید فکر کنید طراح وب سایت با برنامه نویس وب سایت یک معنی می‌دهد. شاید هم فکر کنید طراح وب سایت همان دولوپر یا توسعه دهنده سایت است. اما این تفکرات تا چه حد درست هستند؟

برای پاسخ به تمام سوالات خود درباره طراح وب سایت، وظایف و مهارت های او تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه » بهترین شرکت طراحی سایت در تهران

طراح سایت کیست

طراح سایت کیست

طراح وب سایت، همان طور که از اسمش پیداست کسی است که وب سایت های اینترنتی را طراحی می‌کند.

البته این تعریف هیچ ابهامی را از بین نمی‌برد! وب دیزاینر (Web Designer) شخصی خلاق است که بر مهارت های فنی و کد نویسی نیز مسلط است.

در واقع طراحی سایت ، ترکیبی از هنر و مهارت فنی است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. در واقع طراح یک وب سایت، هم باید با سلیقه کاربران آشنا باشد و هم یک برنامه نویس حرفه ای باشد تا بتواند بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد.

طراحی سایت یکی از بهترین روش های موجود برای امر بازاریابی یا تبلیغات است که درامد زایی بسیار زیادی به دنبال دارد.

پیشنهاد ویژه » خرید سایت آماده و ارزان به همراه پک آموزش کارکردن با قالب سایت توسط شرکت دیجیتال مارکتینگ atgo به شما ارائه می شود.

بنابراین استفاده از یک طراح وب سایت ماهر می‌تواند در افزایش درآمد تاثیری به سزا داشته باشد.

اما طراح وب سایت دقیقا از چه طریقی می‌تواند روی ذهن مخاطبان تاثیر گذاشته و باعث بالا رفتن فروش کی مجموعه شود؟

پیش از پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که بحث فروش و بازاریابی یک مثال از مجموعه کارهایی است که یک وب سایت خوب می‌تواند انجام دهد. واضح است که وب سایت ها کارهای دیگری به جز فروش مانند تولید محتوا و آموزش نیز انجام می‌دهند.

سلاح طراح وب سایت یا وب دیزاینر توانایی بالا بردن جذابیت های بصری وب سایت است. جلوه های بصری زیبا می‌تواند باعث جذب مخاطب و ارتقاء وب سایت شود.

چرا که ذهن افراد همواره به دنبال زیبایی است و ناخوداگاه با وجود محتوای یکسان جذب وب سایتی می‌شوند که از جذابیت های بصری بیش تری برخوردار است.

پیشنهاد ویژه » شرکت سئو سایت، بهترین راه کارهای ممکن را برای سئو و بهینه سازی صفحات به شما ارائه می دهد.

در قسمت های بالاتر مقاله گفتیم که طراحی وب سایت ترکیب مهارت فنی و هنر است اما بهتر است بدانید بخش هنری داستان در این شغل از اهمیت بیش تری برخوردار است.

چرا که یک طراح خوب را بیش تر با خلاقیت و نوآوری می‌شناسند و با همین فاکتور می تواند بازدید پیج را افزایش دهد.

طراحان وب سایت باید به دو مفهوم تجربه کاربری و رابط کاربری توجه داشته باشند که در مقاله UX و Ui چیست به آن پرداخته ایم.

به طور کلی دنیای امروز دنیای ایده هاست و اهمیت ایده ها، خلاقیت و کانسپت ها از اجرای آن ها مهم تر است.

چرا که اجرای نوآوری ها به کمک توسعه دهندگان وب امکان پذیر است اما ارائه ایده های خلاقانه از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

در این جا متوجه شدید که توسعه دهنده وب با طراح وب یکی نیست!

توسعه دهنده وب در حقیقت تنها بخش کد نویسی و قسمت فنی قضیه را به دوش می‌کشد و این مهم ترین تفاوت یک وب دولوپر و یک وب دیزاینر است.

وظایف شغلی طراح وب سایت

وظایف شغلی طراح وب سایت

برای درک بهتر این که یک طراح وب سایت دقیقا کیست، بهتر است به شرح وظایف تعریف شده این شغل بپردازیم.

همان طور که گفته شد برای این که یک طراح وب سایت شناخته شوید باید علاوه بر دانش کد نویسی توانایی ارائه ایده های خلاقانه را نیز داشته باشید.

در مقاله زبان های برنامه نویسی سمت وب به زبان هایی که یه طراح وب سایت باید به آن مسلط باشد پرداخته ایم.

وظیفه اصلی یک طراح وب سایت زیبا کردن ظاهر پیج است که شامل تمام لایه ها و بخش های مختلف وب سایت می‌شود.

وظیفه طراح وب سایت، این است که انتظارات مخاطبان صفحه را برآورده نماید و جلوه های ظاهری را با توجه به سلیقه مشتریان ارائه دهد.

همچنین امر طراحی ظاهری سایت چیزی نیست که طراح به یک باره دست به کار شده و آن را اجرا نماید. بلکه باید برنامه ای دقیق برای اجرای آن داشته باشد.

پیش از شروع به انجام کار، طراح باید به طور ذهنی تمام آن چه که قصد اجرا کردنش را دارد تصور کرده و بتواند به تحلیل های قسمت های مختلف بپردازد.

برای مطالعه » آموزش دیجیتال مارکتینگ

ویژگی های یک web desginer

ویژگی های یک web desginer

یکی از ویژگی های مهم یک طراح وب سایت یا وب دیزاینر ذهن باز و آماده یادگیری است.

روز به روز ایده هایی به این دنیا اضافه می‌شود که مورد پسند افراد زیادی قرار می‌گیرد. طراح وب باید بتواند از این ایده ها نیز الهام بگیرد و راه خود را باز کند.

خلاقیت و نوآوری مهارتی است که نیاز به زبان خاصی ندارد و مخاطبان یک فرد خلاق تمام دنیا هستند. بنابراین، یک طراح وب باید ذهنی باز نسبت به تمام نکات جدید داشته باشد تا بتواند کاربرانی از هر قشر جذب کند.

پیشنهاد ویژه » آموزش سئو و محتوا نویسی توسط اساتید برجسته سئو در تهران، و آموزش کارکردن با جدید ترین الگوریتم های گوگل، شما می توانید با شرکت در دوره سئو تمامی مفاهیم پایه و اساسی سئو را فرا بگیرید، و سخت ترین کلمات کلیدی را به صفحه اول گوگل بیاورید.

تخصص طراح وب در چیست

تخصص طراح وب در جذب مخاطب است. محتوای جذاب تا وقتی ظاهری جذاب نداشته باشد نمی‌تواند آن طور که شایسته است مخاطب پیدا کند.

چرا که در صورت ارائه ندادن ظاهر جذاب اکثر افراد اصلا به محتوا توجه نمی‌کنند که بخواهند به جذابیت آن پی ببرند.

در واقع، جذابیت فرم باعث بالا رفتن سطح محتوا نیز می‌شود و برعکس، عدم استفاده از فرم مناسب ممکن است باعث پایین رفتن ارزش محتوایی باشد که به طور انفرادی بسیار ارزشمند است.

مهارت های طراح وب

ارائه لیست کاملی از مهارت های یک طراح وب ممکن نیست. چرا که این مهارت ها بسته به فرد تغییر می‌کند.

اما اگر بخواهیم مهارت های طراحی وب سایت که واجب تر و بین اکثر طراحان مشترک هستند را نام ببریم به مواردی می‌رسیم که در زیر آمده است:

  • مسلط بودن بر حداقل یک زبان برنامه نویسی وب مانند HTML
  • تسلط به دنیای اینترنت
  • توانایی استفاده کردن از نرم افزارهای مربوط به وب سایت ها
  • توانایی بیان درست و انتقال دانش به مخاطبین و مشتریان صفحه
  • توانایی حل مسئله هایی که به طراحی وب مربوط هستند.
  • توانایی کار کردن با نرم افزارهای طراحی مختلف مانند فوتوشاپ

فتوشاپ یکی از مهم ترین ابزار های طراحی سایت است که در مقاله تحت عنوان کاربرد فتوشاپ در طراحی وب سایت درباره آن صحبت کرده ایم.

البته مهارت های طراح وب به این موارد محدود نمی‌شود و هر چه یک طراح مهارت های بیش تری در حوزه های مختلف مربوط به تولید محتوا و طراحی داشته باشد عیار کار خود را بالاتر می‌برد.

طراح وب فریلنسر کیست

طراح وب فریلنسر کیست

کلمه فریلنسر را این روز ها زیاد می‌شنویم. برای آن که بدانیم طراح وب فریلسنر کیست بهتر است ابتدا معنی خود فریلنسر را بدانیم.

فریلنسر به طور کلی به شخصی گفته می‌شود که بدون تعهد ثابت و قرارداد ثابت با یک کارفرما، شرکت یا کسب و کار فعالیت می‌کند.

فریلنسر ها معمولا در خانه کار می کنند و به اصطلاح کسب و کار اینترنتی خود را در منزل هدایت می کنند.

فریلنسر با مهارت هایی که دارد به طور موقت با مجموعه های مختلف همکاری کرده و به صورت پروژه ای با آن ها فعالیت می‌کند.

به فریلنسر آزاد کار نیز گفته می‌شود و به انجام فعالیت هایی به صورتی که شرح داده شد فریلنسرینگ می‌گویند.

طراح سایت فریلنسر اصولا به کسی گفته می‌شود که بدون آن که به استخدام شرکتی در بیاید بدون قرارداد مستقیم و حقیقی با کارفرما کار کرده و معمولا هم به صورت دورکاری فعالیت می‌کند.

فریلنسرینگ به علت مزایای خاصی که دارد، طرفداران زیادی نیز دارد. به طور کلی شغل های مربوط به برنامه نویسی، بیش تر مناسب کسانی است که روحیه های درونگرا دارند و بنابراین دورکاری و ریموت ورک برای این افراد مناسب تر است.

اگر شغل برنامه نویسی چیزی نمی دانید مقاله برنامه نویس کیست را مطالعه کنید.

پس طبیعی است که اکثر آن ها رو به فریلنسرینگ بیاورند و دوست داشته باشند به صورت پروژه ای کار کنند.

سایت های بسیار زیادی هم برای معرفی کارفرما ها و فریلنسر ها به یکدیگر وجود دارد که جدا از بحث کیفیت کار، به سایت پونیشا می‌توان به عنوان یکی از موفق ترین و معروف ترین سایت های این زمینه اشاره کرد.

البته به یاد داشته باشید که عدم وجود قرارداد رسمی و حقیقی بین کارفرما و کارجو می‌تواند به این معنی باشد که کیفیت کار پایین بیاید.

سایت پونیشا سال هاست که جمله زیر را به عنوان شعار تبلیغاتی خود قرار داده است:‌

همیشه یکی هست که ارزون تر انجامش بده!

گاهی پایین تر بودن هزینه انجام کار توسط یک کارجو، باعث وسوسه شدن کارفرما و سپردن کار به او می‌شود.

کیفیت بالا به جز در مواردی که خدمات پشت یک برند خاص پنهان می‌شود، ارتباط مستقیمی با هزینه دارد که بهتر است این نکته را موقع سپردن کار به یک نفر در نظر بگیرید.

اگر دنبال یک فریلنسر برای انجام پروژه هایتان هستید پیش از هر چیز نسبت به کیفیت کار فرد کارجو اطمینان حاصل کنید.

دستمزد طراح سایت

دستمزد طراح سایت، به موارد زیادی بستگی دارد. سرمایه گذار و بودجه پشت پروژه و مهارت طراح جزو این موارد هستند. به طور کلی یک طراح می‌‌تواند روی مبالغ بسیار متفاوتی با کارفرما توافق کند.

سابقه کار طراح، مهارت های تخصصی طراحی و توانایی های برنامه نویسی نیز روی میزان دستمدی که یک کارفرما حاضر است بپردازد موثر هستند.

درآمد طراح وب در ایران و خارج

درآمد طراح وب در ایران و خارج

سالیان سال از عصر کشاورزی می‌گذرد. روزگاری که زمین زراعتی سرمایه محسوب می‌شد و سرمایه داران باغ هایی بزرگ داشتند.

بعد از عصرکشاورزی نوبت به عصر صنعتی رسید و نوبت کارخانه داران شد که عنوان سرمایه دار را به خود اختصاص دهند.

اما اکنون عصر، عصر تکنولوژی است و کسی سرمایه دار است که با در حوزه توسعه تکنولوژی فعالیت می‌کند. این موضوع را می‌توانید در اطرافتان کاملا حس کنید.

از کارهایی که در گذشته توسط انسان ها صورت می‌گرفت و اکنون توسط ماشین آلات یا از کارهایی که قبلا سخت تر انجام می‌شد و حالا به لطف حضور کامپیوتر ها راحت و در منزل انجام می‌گردد.

در دنیای پیشرفته ای که امروز داریم و روز به روز نیز به پیشرفتش افزوده می‌شود، نیاز مردم جامعه به کسانی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند به صورت صعودی بالا می‌رود.

یکی از شغل های بسیار با پتانسیل در زندگی امروز طراحی وب سایت است که می‌تواند باعث رشد اقتصادی و افزایش درآمد یک جامعه شود و از این لحاظ، کشور ایران به دلیل ورود تازه به این عرصه ها دارای یک بستر فوق العاده برای طرفداران این حرفه است.

طراحی سایت، با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد، جزو نیاز های اصلی هر جامعه ای است که البته در کشورهای پیشرفته تر بیش تر به آن توجه شده است و در نتیجه افراد درآمدهای بالاتری نیز کسب کرده اند.

اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی در کشور ما نیز می‌توانید بستر بزرگ و پتانسیل شگفت انگیز رشد کردن در این مسیر را حدس بزنید.

البته، گفته های این بند از مقاله نباید باعث شود که فکر کنید افراد هنوز نتوانسته اند در ایران از طریق طراحی سایت درآمد کسب کنند.

بلکه منظور ما از بیان مطالب این بود که هنوز جای پیشرفت در این رشته بسیار زیاد است و سقف درآمدی این رشته روز به روز افزایش می‌یابد.

ضمنا، بسیاری از طراحان وب داخل ایران هستند که با قرارداد با کارفرمایان خارجی به ارز درامد کسب می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند بازدهی بسیار بیشتری نیز داشته باشند.

درآمد طراح وب در شرکت یا به صورت فریلنسر

درآمد طراح وب در شرکت یا به صورت فریلنسر

مقایسه درآمد طراح وب در شرکت با درآمد طراح وب فریلنسر درست مانند مقایسه کارمند رسمی در هر شغل دیگر و ازاد کاری همان شغل است.

از مزایای فریلنسرینگ نداشتن محدودیت زمان و مکان است و شما می‌توانید به عنوان یک فریلنسر در هر موقع از سال که دوست دارید کار کنید یا محل کارتان، وسعتی اندازه کل دنیا دارد. اما در عوض ممکن است مواقعی باشد که هیچ پروژه ای پیدا نمی‌کنید.

به عنوان یک طراح وب در شرکت می‌توانید مطمئن باشید که همواره درآمد خواهید داشت و از این بابت نگرانی ندارید.

اما از طرفی به زمان و مکان محدود هستید و همین محدودیت ممکن است برای شما سقف درآمدی ایجاد کرده و جلوی پیشرفتتان را نیز بگیرد.

به طور کلی انتخاب میان طراحی وب در شرکت یا طراحی وب به صورت فریلنسرینگ کاملا بستگی به خصوصیات خودتان دارد ولی پیش از انتخاب حتما باید موارد گفته شده را در نظر داشته باشید.

تفاوت طراح وب و برنامه نویس وب

اگر بخواهیم تفاوت طراح وب و وب دولوپر را جمع بندی کنیم، می‌توانیم به مهارت طراح در ایجاد جلوه های بصری اشاره کنیم و مهارت کدنویسی در طراح را یک اولویت پایین تر قرار دهیم.

در حالیکه مهم ترین مهارت یک برنامه نویس وب همان طور که از نامش پیداست، توانایی کد نویسی است.

آینده شغلی طراحی صفحات وب

در صورتی که یک فرد دارای مهارت های مناسب طراحی صفحات وب باشد، می‌تواند به استخدام شرکت های مختلفی دربیاید که به طراحی وبسایت می‌پردازند و یا به صورت آزاد کاری و فریلنسرینگ اقدام به طراحی وب نماید.

همان طور که توضیح دادیم، با توجه به این که تقریبا تمام شرکت ها، از بزرگ و کوچک تمایل به این دارند که وب سایت مخصوص خودشان را داشته باشند بستر این کار برای افراد به شدت فراهم است و از لحاظ بازار کار می‌توان به پتانسیل بسیار بالای شغل طراحی سایت مطمئن بود.

مزایا و معایب شغل طراح سایت

مزایا و معایب شغل طراح سایت

از جمله مزایای شغل طراحی وب سایت می‌توان به درآمد های بسیار بالا در این حوزه اشاره کرد. امکان کار کردن به هر دو صورت دور کاری و در شرکت ها جزو دیگر مزایای شغل طراح سایت است.

جذابیت بسیار بالای این شغل، از لحاظ سر و کار داشتن با ایده های نو و خلاقیت بسیار زیاد افراد فعال نیز جزو مزایای دیگر شغل طراحی سایت هستند که می‌توان به آن ها اشاره داشت.

اما معایبی نیز دارد که باید پیش از قطعی کردن انتخاب طراحی سایت به عنوان یک شغل ثابت به آن ها نیز توجه کنید.

وجود رقبای بسیار زیاد در این زمینه یکی از معایب مهم آن است. همان طور که گفته شد این شغل جذابیت بسیار زیادی دارد که باعث جذب افراد زیادی به آن می‌شود که در مواردی هم با قیمت های بسیار پایین تری کار می‌کنند که کار را برای افراد متخصص بسیار سخت کرده اند.

همچنین سیستم های مدیریت محتوای رایگان بسیار زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که خیلی از شرکت ها به آن ها رجوع می‌کنند تا از پرداخت هزینه به طراحان معاف شوند.

گرچه این کار باعث پایین رفتن کیفیت کار آن ها و جذب کم تر مخاطب به وب سایت آن ها می‌شود و نهایتا آسیب متوجه خودشان نیز خواهد بود ولی این موضوع که کار پیدا کردن، حداقل در اوایل شروع به کار برایتان بسیار سخت است نیز غیر قابل انکار است.

معرفی چند شغل مرتبط با طراح وب

شغل هایی که با طراح وب دارای تعامل هستند و تا حد زیادی به آن مربوط می‌شوند شامل دو دسته طراحان و برنامه نویسان وب است.

وب دولوپر ها یا توسعه دهندگان وب بیشترین ارتباط با طراحان وب را دارند چرا که وظیفه اجرایی کردن ایده های طراح وب با این افراد است.

البته به تازگی شغلی با عنوان نویسنده تجربه کاربری پدید آماده است که در مقاله مربوطه به آن پرداخته ایم.

برای وب دیزاینز شدن رشته دانشگاهی اهمیت دارد؟

طراحی وب نیازمند مهارت هایی است که بالاتر به تفصیل آن ها را ذکر کردیم اما همان طور که احتمالا متوجه شدید همه آن ها با هم در یک رشته دانشگاهی تدریس نمی‌شوند.

مهارت های لازم برای کد نویسی طراحی وب سایت را می‌توانید در برخی رشته های مهندسی و گرایش های مهندسی کامپیوتر و یا فناوری اطلاعات به دست آورید و کار با نرم افزارهای طراحی نیز در گرایش های مختلف طراحی در دانشگاه ها آموزش داده می‌شود اما به طور کلی بهتر است برای فراگیری طراحی وب خودجوش عمل کنید و با کمک گرفتن از آموزشگاه های مختلف و ویدیوهای آموزشی این تخصص را به دست آورید.

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید ، برای مطالعه مقاله های مشابه به منو/مقالات مراجعه کنید.

منظور از طراح وب کیست ؟

طراح وب به کسی می گویند که صفحه های اینترنتی را طراحی می کند، از وب سایت های فروشگاهی گرفته تا شرکتی و شخصی.

ویژکی های یک وب دیزاینز چیست ؟

برای تبدیل شدن به یک وب دیزاینر حرفه ای، باید برخی از مهارت های مهم و کاربردی خود را ارتقا دهید. از مهم ترین این مهارت ها می تواند به مهارت های کدنویسی، خلاقیتی، سلیقه داشتن و … اشاره کرد.

طراح وب سایت چه وضایفی را قبول می کند ؟

یک طراح وب، با دانش و تجربه ای که دارد باید یک سری تعهد ها بدهد، این که سایت مشتری را با رعایت نهایت اصول و استاندارد طراحی کند، و وب سایت را طوری بسازد که کاربرانی که وارد آن می شوند بتوانند نیاز خود را در سریع ترین حالت ممکن برطرف کنند. ادامه این ماجرا را در مقاله ui و ux چیست مطالعه کنید.

نگاهی کلی به آینده شغلی طراح وب ؟

با توجه به اینکه تکنولوژی روز به روز پیشرفته تر می شود و تمام کارهای حضوری به اینترنتی تبدیل می شوند، بدون شک طراح وب شدن می تواند آینده خوبی برای شما رقم بزند.اما توجه داشته باشید که این موفقیت را باید با تجربه، زمان و تلاش بدست آورید.

مقالات طراحی سایت

مشاهده همه

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.