ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک چیست

ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک چیست

ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک به معنای جستجوی طبیعی در موتورهای جستجو (از جمله گوگل) است، یعنی زمانی که شما صفحات وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی یا اصطلاحا سئو (SEO» Search Engine Optimization) می کنید، کاربران شما را در صفحات مختلف موتورهای جستجو از جمله گوگل مشاهده می کنند و با مشاهده نام وب سایت شما بر روی آن کلیک کرده و وارد صفحه شما خواهند شد.

در این صورت گفته می شود که وب سایت شما از طریق سرچ اورگانیک یا سرچ طبیعی ورودی گرفته است، البته توجه داشته باشید که تعداد کلیکی که سایت شما از طریق ارگانیک سرچ دریافت می کند، با کلیک هایی که شما از طریق تبلیغات کلیکی مانند گوگل ادوردز و یا ورودی از طریق شبکه های اجتماعی و غیره دریافت می کنید از نظر ارزش سئویی کاملا متفاوت است.

در صورتی که تمایل دارید در مورد ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک و همچنین تفاوت آن با تبلیغات کلیکی اطلاعات کامل تری را بدست آورید در ادامه این مطلب آموزشی با ما همراه باشید.

ارگانیک سرچ چیست

در بخش قبلی گفته شد که سرچ ارگانیک به معنای این است که صفحات مختلف وب سایت شما در صورت داشتن ساختار سئو مناسب در صفحات موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ و غیره مشاهده شود و توسط کاربران کلیک بخورد، در این مقاله آموزشی نیز برای بررسی مفهوم جستجوی طبیعی یا همان Organic Search و روش های بهبود آن بیشتر روش های بهبود جستجوی طبیعی در موتور جستجوی گوگل را مورد بررسی قرار می دهیم.(به دلیل محبوبیت بالای موتور جستجوی گوگل و الگوریتم های قدرتمند آن که بر پایه هوش مصنوعی پیاده سازی شده است.)

در صفحات مختلف گوگل دو نوع نتیجه جستجو وجود دارد:

  1. نتایج جستجوی طبیعی
  2. نتایج جستجوی پولی (پرداخت به ازای کلیک)
ارگانیک سرچ چیست

نتایج جستجوی طبیعی:

در صورتی که شما روش های بالا بردن سئو سایت را به خوبی بلد باشید، و با یک استراتژی مناسب، یک ساختار درست و اصولی را مطابق با جدیدترین الگوریتم های گوگل در وب سایت پیاده کرده باشید، گوگل بدون هیچ هزینه ای به کمک الگوریتم های هوش مصنوعی خود مطابق با سرچ کاربر صفحه مرتبط با سایت شما را در نتایج جستجوی خود به کاربر نشان می دهد.

پرداخت به ازای کلیک:

در این روش وب سایت های مختلف هزینه ای را به گوگل پرداخت می کنند تا از خدمات سرویس گوگل ادوردز استفاده نمایند، و در صورتی که کاربران کلمات کلیدی مرتبط به صفحات شم را جستجو نمایند، گوگل صفحه مورد نظر را به کاربر نمایش می دهد، و به ازای هر کلیک از هزینه پرداخت شده توسط شما کسر خواهد شد.

نکته » شاید الان نگران این موضوع باشید که اگر شما از تبلیغات پرداخت به ازای کلیک استفاده نمایید، برخی از وب سایت های رقیب شما دائما بر روی سایت شما کلیک کنند، و پولی که شما پرداخت کرده اید بی جهت هدر رود، اما نیازی نیست در این مورد نگران باشید، چرا که گوگل به کمک الگریتم های ماشین لرنینگ رفتار کاربران را در صفحه بررسی می کند، و اگر احساس کند که کاربر واقعی وارد صفحه شما نشده، هیچ هزینه ای را از شما کسر نخواهد کرد.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید من عبارت خرید سایت را سرچ کرده ام، الان سایت هایی مثل ATGO، WEBONECO و غیره با استفاده از Organic Search یا جستجوی طبیعی در صفحه اول گوگل قرار گرفته اند، اما وب سایت SIMAGAR با استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز یا همان پرداخت به ازای کلیک در صفحه اول قرار گرفته است.

برای مطالعه » مشاهده فیلم های آموزش رایگان گوگل سرچ کنسول در سایت atgo

تفاوت سرچ اورگانیک با پرداخت به ازای کلیک

مشاهده ارگانیک سرچ در serp

serp برگرفته از عبارت Search Engine Results Page می باشد، برای آشنایی بیشتر با مفهوم serp می توانید مقاله آموزشی SERP چیست را مطالعه نمایید.

به طور کلی هر چیزی که شما در صفحات مختلف موتور جستجوی گوگل مشاهده می کنید، به آن serp گفته می شود، و صفحات وب سایت شما در صورتی در نتایج جستجوی گوگل یا همان بخش serp ظاهر خواهند شد که شما اصول سئو وب سایت را بلد باشید، و بعد از فرآیند طراحی سایت، کار سئو و بهینه سازی صفحات مختلف وب سایت را مطابق قوانین گوگل جلو ببرید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه با انجام سئوی اصولی با سرچ ارگانیک برای صفحات خود ورودی جذب نمایید.

مشاهده ارگانیک سرچ در serp

روش های بهبود ارگانیک سرچ

کلمات کلیدی و خدمات وب سایت شما در صورتی در صفحات مختلف گوگل ظاهر خواهند شد که شما ابتدا یک استراتژی مناسب برای سئو وب سایت در نظر بگیرید، و سپس مراحل سئو سایت را به ترتیبی که در ادامه به شما معرفی می کنیم انجام دهید.

برای داشتن استراتژی مناسب ابتدا شما باید مخاطبین، مشتریان و رفتار کاربران وب سایت خود را آنالیز نمایید، یک راه کار ساده و رایگان برای شناخت نیاز کاربران وب سایت این است که خود را همیشه بجای آن ها قرار دهید، تا متوجه شوید کاربر شما دقیقا چه موضوعاتی را از صفحه وب سایت می خواهد.

مثلا این که کاربر انتظار دارد محتوای صفحه وب سایت در کمترین زمان به وی نمایش داده شود، پس شما باید سرعت سایت خود را ارتقا دهید، کاربر انتظار دارد زمانی که وارد صفحه شد راه های ارتباطی، دسترسی به صفحات مرتبط، و هارمونی وب سایت به گونه ای باشد که راحت بتواند با بخش های مختلف ارتباط بگیرد، پس در نتیجه شما باید به استاندارد های ux و ui در زمان ساخت صفحات وب سایت توجه نمایید، و از آن جایی که اکثر کاربران شما با موبایل وارد صفحه می شوند، باید صفحات را برای کاربران موبایل و تبلت ریسپانسیو نمایید.

برای مطالعه » خرید بک لینک و حذف شدن سایت از نتایج جستجوی گوگل

از آن جایی که یک محتوای یونیک و ساختارمند می تواند پاسخ تمامی سئوالات کاربران را دهد، پس در نتیجه شما باید اصول محتوا نویسی با قواعد سئو را به خوبی بلید باشید، و برای حرفه ای تر شدن در این حوزه می توانید از ابزارهای سئو سایت نیز کمک بگیرید.

در آخر هم برای بهبود Organic Search مراحل زیر باید به درستی انجام شود:

توجه » در وب سایت های وردپرسی برای بهبود Organic Search شما می توانید از قابلیت های افزونه یواست استفاده نمایید، برای آشنایی با قابلیت های مختلف این پلاگین کاربردی فیلم آموزش افزونه Yoast SEO را مشاهده نمایید.

روش های بهبود ارگانیک سرچ

اهمیت ارگانیک سرچ برای سئو

قبل از این که از اهمیت Organic Search برای سئو صحبت کنیم، ابتدا انواع ترافیکی که وب سایت شما می تواند داشته باشد را ذکر می کنیم:

  • ترافیک مستقیم (کاربران با وارد کردن آدرس دامنه وب سایت مستقیم وارد سایت شما خواهند شد.)
  • ترافیک ارگانیک (کاربر از طریق سرچ گوگل یا دیگر موتور های جستجو وارد سایت شما شود)
  • ترافیک ایمیلی (کاربر از طریق تبلیغات ایمیل مارکتینگ وارد سایت شما شود)
  • ترافیک ارجاع (کاربر از طریق لینک سایت دیگر وارد وب سایت شما شود.)
  • ترافیک شبکه های اجتماعی (کاربر از طریق لینک درج شده در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام، یوتیوب و غیره وارد سایت شود)
  • ترافیک پولی (کاربر از طریق تبلیغات کلیکی مانند گوگل ادوردز وارد سایت شما شود.)

به غیر از تبلیغات گوگل ادوردز تمامی ورودی های دریافتی تاثیر بسزایی بر روی سئو وب سایت شما دارند، (کلیک های تبلیغات گوگل ادوردز در سرچ کنسول گوگل ثبت نمی شود، و این تبلیغات فقط می تواند به فروش بیشتر محصولات و همچنین برند سازی مجموعه شما کمک نماید.)

اما در بین انواع ترافیک های ذکر شده ترافیک ارگانیک سرچ برای گوگل از اهیمت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که زمانی سایت شما کلیک بالایی را از سرچ طبیعی گوگل دریافت می کند که صفحات وب سایت طبق الگوریتم ها و قوانین گوگل به صورت استاندارد سئو شده و بالا آمده اند.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهیت است که ما زمانی که از سئو و بهینه سازی وب سایت صحبت می کنیم، منظورمان صرفا دیده شدن در گوگل نیست، بلکه باید برای یک برندسازی موق علاوه بر گوگل شما از بستر های دیگر نیز جهت برند سازی استفاده نمایید.

برای این منظور نیاز است که شما حتما دانش خود را در زمینه تولید محتوا و نویسندگی هم تقویت نمایید، که ما در مقاله آموزشی منابع تولید محتوا وب سایت های معتبر خارجی که آموزش های رایگان را به شما ارائه می دهند را معرفی کرده ایم.

برای مطالعه » آموزش Disavow کردن بک لینک

اهمیت ارگانیک سرچ برای سئو

آموزش مشاهده اورگانیک سرچ

سئوالات متداول در مورد اورگانیک سرچ؟

اورگانیک سرچ (Organic Search) چیست؟

ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک به معنای جستجوی طبیعی در موتورهای جستجو (از جمله گوگل) است، و کلیکی که سایت شما از طریق سرچ گوگل دریافت می کند را اصطلاحا Organic Search می گویند.

چه عواملی روی Organic Search تاثیر گذار است؟

ساختار سئو داخلی شامل درج محتوای سئو شده، لینک سازی داخلی و خارجی، فعال کردن ssl دامنه وب سایت، درج عنوان سئو و توضیحات متا متناسب با نیاز کاربر، استفاده درست از تگ های html در ساختار صفحات، ایجاد ساختار سئو تکنیکال که بهینه سازی و افزایش سرعت سایت را شامل می شود، به همراه استفاده درست از دستورات فایل robots.txt برای مسیر دهی اصولی به ربات های گوگل، استفاده درست از تگ canonical برای جلوگیری از تداخل برخی صفحات، و در نهایت استفاده از تکنیک های سئو خارجی برای قدرتمند تر کردن صفحات وب سایت.

اورگانیک سرچ را در کجا می توانیم مشاهده نماییم؟

با مراجعه به گوگل آنالیتیکس و بخش Acquisition » All Traffic » Channels می توانید سرچ اورگانیک وب سایت خود را مشاهده نمایید.

مقالات تخصصی سئو

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.