یو ایکس رایتینگ چیست

نویسنده تجربه کاربری یا UX Writer کیست و چه وظایفی دارد ؟ | شرح شغل و وظایف

اگر نگاهی به آگهی های استخدام بیاندازید متوجه حضور نام شغلی می‌شوید که شاید تا چند سال پیش خبری از درخواست برای آن نبود.

در این مقاله به صورت مفصل قصد پرداختن به شغلی داریم که امروزه طرفداران زیادی دارد و افرادی که بتوانند مهارت های لازم را در زمینه آن کسب کنند درآمد های شگفت انگیزی نیز از آن خواهند داشت. اما سوال اصلی که باید پاسخ دهیم این است که :

یو ایکس رایتینگ یا نویسنده تجربه کاربری کیست

نویسنده تجربه کاربری یا UX Writer کیست

تا چند سال پیش احتمالا اسمی از این شغل در جایی از وب سایت های ایرانی نشنیده بودید اما این روز ها که بازار این کار داغ تر شده قطعا نامش را زیاد دیده اید.

البته بهتر است بدانید که UX Writing شغل جدیدی نیست و سال های زیادی است که افراد در این عرصه فعالیت داشته اند اما نام مشخصی به آن ها اختصاص داده نشده بود و معمولا این اصطلاح برای طراحی سایت کاربرد داشت که در مقاله UX و UI چیست به آن پرداخته ایم.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم که یک نویسنده تجربه کاربری کیست، آن را این چنین تعریف می‌کنیم که این فرد شخصی است که باعث تفاوت یک برنامه و یا یک سایت یوزر فرندلی و یک سایت و برنامه خشک و ساده می‌شود.

بار ها پیش آمده است که موقع ورود به یک وب سایت و یا یک وبلاگ پیغام هایی مبنی بر خوش آمد گویی برای شما نمایش داده می‌شوند و یا پیغام هایی که شما را برای استفاده راحت تر از صفحه ای که به آن وارد شده اید راهنمایی می‌کنند.

این دو، ساده ترین و ملموس ترین مثال هایی بود که می‌شود برای عملکرد یک نویسنده UX یا نویسندده تجربه کاربری زد.

از جمله مواردی که یک یو ایکس رایتر باید در نوشتن رعایت کند وضوح کامل مطالب است.

پیشنهاد ویژه » جهت سفارش محتوا به صفحه شرکت تولید محتوا مراجعه نمایید.

UX Writer کیست

همان طور که گفته شد نوشته های تجربه کاربری جهت آسان کردن کار های کاربر در پلت فرم شماست پس باید از هر گونه پیچیدگی در آن پرهیز گردد.

زمانی که متن پیغام شما دارای شفافیت لازم برای راهنمایی نباشد ماهیت عمل نویسندگی یو ایکس یا نویسندگی تجربه کاربری زیر سوال خواهد رفت.

ویژگی دیگری که میکروکپی یا متن پیغام نویسنده تجربه کاربری برای مخاطب دارد اختصار آن است. این به معنی ناقص بودن یا کامل نبودن پیغام نیست بلکه به این معنی است که از آوردن هر کلمه اضافه که امکان حذف آن بدون وارد کردن هر گونه لطمه به محتوای پیغام وجود دارد پرهیز شود.

این مختصر نویسی باعث می‌شود که مخاطب پیغام شما تنها نکاتی را که برایش کاربردی به نظر می‌آیند را برداشت کند و قسمتهای مهم را به خاطر می‌سپارد.

وقتی می‌خواهید برای یک وب سایت یا اپلیکیشن پیغامی بنویسید باید به کاربرد داشتن و مفید بودن آن توجه کنید. در غیر این صورت به پیغام های شما به چشم مزاحم هایی نگاه می‌کنند که مانع استفاده صحیح از صفحه یا اپ می‌شوند که در نتیجه باعث بوجود آمدن یکی از دلایل از دست دادن مشتری می شود.

برای مطالعه » چگونه کارشناس تولید محتوا شویم

تفاوت نویسنده UX با تولید کننده محتوا چیست

تفاوت نویسنده UX با تولید کننده محتوا چیست

شاید تا اینجای مقاله درباره شباهت ها و تفاوت های UX Writer و تولید کننده محتوا دچار سردرگمی شده باشید. کپی رایتر ها و تولید کنندگان محتوا وظیفه نوشتن درباره موضوعی خاص و یا محصولی خاص جهت ترغیب افراد به خرید آن ها را دارند.

تولید کنندگان محتوا با به کار بردن کلمات مناسب و همچنین جملات ترغیب کننده به فروشنده در فروش محصول و یا به ارائه خدمات کمک می‌کنند اما وظیفه نویسنده تجربه کاربری این است که با جملاتی به مراتب کوتاه تر از عباراتی که تولید کنندگان محتوا می‌نویسند، به کاربر یک صفحه در مسیر خود کمک کنند.

در حقیقت UX Writing پیش از به وجود آمدن محصول کاربرد دارد در حالی که تولید محتوا باید همراه و بعد از تولید آن باشد.

برای مطالعه » تولید محتوا چیست ؟

نویسنده تجربه کاربری و تولید کننده محتوا باید همواره با یک دیگر هماهنگ باشند و در حقیقت همکار هم و جزو یک تیم محسوب می‌شوند.

ضمنا کارتولید کننده محتوا صرفا محدود به تولید محتوای متنی و نویسندگی نیست. تیم تولید کننده محتوا به جز تولید محتوای متنی و نوشتن در باره محصول یک شرکت و ارائه آن به مخاطب و مشتری می‌تواند به تولید محتوای بصری و صوتی نیز بپردازد.

تولید انواع انیمیشن، فیلم، ویدئو، عکس و غیره زیر مجموعه فعالیت هایی است که یک تولید کننده محتوا انجام می‌دهد که به هیچ وجه ربطی به کار یو ایکس رایتر ندارد.

حال که به بیان تفاوت های یو ایکس رایتر و تیم تولید کننده محتوا پرداختیم بهتر است برای تفهیم کامل وظیفه یک نویسنده تجربه کاربری در این بین به تفاوت های این شغل با کپی رایتر نیز اشاره کنیم. چرا که بیش تر از تولید کنندگان محتوا کپی رایتر ها را با نویسندگان تجربه کاربری اشتباه می‌گیرند و حتی به اشتباه آن را کپی رایتر یو ایکس ( UX Copy Writer ) می‌نامند.

اکثر کار کپی رایتر را بازاریابی و تبلیغات تشکیل می‌دهد که هدف آن جلب توجه مشتری و جذب آن است که ربطی به تجربه کاربر ندارد. این در حالی است که نویسنده تجربه کاربری کار بازاریابی، تبلیغات یا فروش انجام نمی‌دهد.

برای مطالعه » راه های ارتباطی درج شده در وب سایت شرکت دیجیتال مارکتینگ atgo در اختیار شماست تا بتوانید سئوالات خود را مطرح نمایید.

توضیحاتی بیشتر درباره تفاوت نویسنده UX با تولید کننده محتوا

توضیحاتی بیشتر درباره تفاوت نویسنده UX با تولید کننده محتوا

یکی دیگر از تفاوت های یک کپی رایتر و نویسنده تجربه کابری تفاوت در نوع کار کردن از لحاظ شغل انفرادی و یا کار تیمی است. یک کپی رایتر می‌تواند به تنهایی و بدون کمک هیچ شخص دیگری به نوشتن جملات وسوسه بر انگیز و تشویق کننده برای خرید یک محصول بپردازد و آن را به فروش برساند.

این در حالی است که یک نویسنده تجربه کاربری برای انجام درست کار خود نیاز دارد که با تیم تولید کننده محتواو استراتژیست های مجموعه ای که با آن ها کار می‌کند مدام در ارتباط باشد و کار خود را به موازات کار این افراد پیش ببرد تا بتوانند با کمک هم بهترین نتیجه را کسب نمایند.

توجه داشته باشید که این شغل در میان 10 رتبه برتر کسب و کار اینترنتی در منزل برخوردار است.

وظایف یک ux writer یا نویسنده تجربه کاربری چیست

پیش از بررسی وظایف یک نویسنده تجربه کاربری بهتر است نگاهی به مهارت هایی که باید داشته باشد نگاهی بیندازیم.

اولین چیزی که در یک نویسنده تجربه کاربری اهمیت دارد دایره لغات بسیار گستره است. این شخص باید توانایی این را داشته باشد که در صورت لزوم پیغام یکسانی را با جمله بندی های متفاوتت به مخاطب انتقال دهد.

یکی دیگر از ویژگی های یک UX Writer این است که بتواند منظور خود را در کوتاه ترین حالت ممکن بیان کند. چرا که اکثر کاربران پیغام هایی با متن بسیار طولانی را نه تنها جذاب و کمک کننده نمی‌دانند بلکه مزاحم هم به نظر می‌رسد و در بسیاری از موارد اصلا آن ها را مطالعه نمی‌کنند که در این صورت از راهنمایی های پیغام برخوردار نشده و تجربه کاربری خوبی نخواهند داشت.

پیشنهاد ویژه » شرکت سئو سایت در تهران تمامی خدمات شما را در صفحات اول موتور جستجوگر گوگل به کاربران اینترنتی معرفی می کند.

وظایف یک ux writer یا نویسنده تجربه کاربری چیست

همه مواردی که در بالا به عنوان مهارت هایی که یک نویسنده تجربه کاربری باید داشته باشد، باید همراه با توانایی های نوشتاری و ویراستاری باشد.

استفاده از لحن صحیح و متناسب با برندی که برای آن مشغول به فعالیت است و همچنین توانایی حدس زدن واکنشی که مخاطب پیغام با توجه به لحن نسبت به آن خواهد داشت جزو ویژگی هایی است که می‌تواند در اثر بخشی عملکرد یک نویسنده تجربه کاربری نقش به سزایی داشته باشد.

همان طور که در قسمت تفاوت های نویسنده تجربه کاربری و تولید کننده محتوا گفته شد، این شخص ملزم به همکاری با افراد دیگر است و داشتن روحیه تیم ورک جزو پیش نیاز های اساسی ورود به این عرصه است تا بتواند هماهنگی های لازم برای انجام کار و گرفتن بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورد.

برای مطالعه » رپورتاژ نویسی

حال بهتر می‌توانیم وظایفی که یک نویسنده تجربه کاربری دارد را بررسی کنیم.

یک نویسنده UX باید بتواند با تسلطی که بر محتوا دارد، کاربر را با کوتاه ترین جملات و ساده ترین شکل ممکن در استفاده از پلت فرم شما راهنمایی کند و کار را برای او ساده تر کند.

علاوه بر این باید و نباید هایی در نوشتن پیغام ها وجود دارد که یک نویسنده تجربه کاری باید به آن ها توجه کند. یکی از مهم ترین موضوعاتی که UX Writer ها باید به آن توجه کنند این است که پیغام هایی که می‌فرستند در عین حفظ پرستیژ کار و تناسب با جایگاه مجموعه ای که با آن کار می‌کنند بتواند در مخاطب حس دوستی و نزدیکی ایجاد کند.

این حالت تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که نویسنده تجربه کاربری علاوه بر تسلط جامع بر محتوای ارائه شده، تحقیقات و شناخت کاملی نیز نسبت به پرسونای مخاطبان داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن با آن ها ارتباط برقرار نماید.

پیشنهاد ویژه » برای سفارش سایت خود می توانید با بهترین شرکت طراحی سایت در تهران ارتباط برقرار نمایید.

حال بهتر می‌توانیم وظایفی که یک نویسنده تجربه کاربری دارد را بررسی کنیم

پرسونا به معنی تصویری از یک فرد است که مخاطب ما قرار می‌گیرد. حال ممکن است این مخاطب به صورت مشتری باید و یا کسی که صرفا با مجموعه بازار هدف ما مطابقت دارد.

همچنین این شخص به طور مداوم باید متون موجود را آنالیز کند. چرا که بر اساس اقتضای زمان ممکن است یک پیغام که قبلا متن مناسبی جهت نمایش به کاربران داشته اکنون تناسب خود را از دست داده و نیاز به تعویض یا تغییر داشته باشد.

به روز نگه داشتن اطلاعات خود شخص نویسنده نیز جزو وظایف این فرد در خلال کار کردن با یک مجموعه است. حفظ تسلط نسبت به محصولات و برند مجموعه و همچنین آشنایی با SEO و طراحی سایت جهت حفظ تناسب نوشتار و لحن با آن از جمله انتظاراتی است که یک کار فرما از نویسنده تجربه کاربری خواهد داشت.

در واقع موتور های جستجو با بررسی کلمه به کلمه محتوا شما ، به محتوای نوشته شده امتیاز می دهند و جایگاه واقعی آن را در نتیجه جستجو مشخص می کنند.

شرکت دیجیتال مارکینگ آریا امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید.

پیشنهاد ویژه » شرکت atgo برگزار کننده دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ به صورت کاملا حرفه ای و بازار کاری، و همچنین برگزار کننده دوره سئو و تولید محتوا تحت نظر اساتید مجرب و کاربلد می باشد.

شما می توانید با فراگیری آموزش سئو تمامی مباحث و الگوریتم های جدید گوگل را یاد بگیرید و خدمات مهم خود را در موتور جستجوی گوگل و شبکه های اجتماعی به کاربران اینترنتی معرفی نمایید.

مقالات

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.