استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا چیست و تدوین یک استراتژی محتوا چه تاثیری می‌تواند بر روی سئو داشته باشد، در صورتی که شما جز آن دسته از افرادی هستید که به تازگی کار تولید محتوا بر روی وبسایت و یا شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام را شروع کرده اید در ادامه مقاله استراتژی محتوا چیست با ما همراه باشید تا نحوه تدوین استراتژی محتوا را بر اساس قواعد ساختارمند و فاکتورهای مهم برای موتورهای جستجو را به شما معرفی کنیم.

در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه یک استراتژی محتوا با توجه به نیاز مخاطب و بازار کار هدف خود تهیه و تدوین نمایید.

استراتژی محتوا

برای اینکه مفهوم استراتژی محتوا را بهتر درک کنید اجازه دهید که در اینجا یک مثال برای شما بزنیم.

فرض کنید که شما امروز می خواهید به صورت اینترنتی یک لباس مناسب برای خود خریداری نمایید.

ابتدا شروع می کنید به سرچ کردن در گوگل و یا ممکن است سری هم به پیج های مختلف اینستاگرامی بزنید و آنلاین شاپ های مختلف را که در این زمینه فعالیت دارند مورد بررسی قرار دهید.

وقتی که به وب سایت ها و پیج های مختلف اینستاگرامی مراجعه می کنید مهمترین موردی که می تواند باعث جلب اعتماد شما نسبت به آن وب سایت و یا پیج فروشگاهی شود اطلاعات مفیدی است که آن فروشگاه اینترنتی از طریق تولید محتوا به شما منتقل می‌کند.

به هر حال شما به عنوان یک مشتری که قصد خرید یک لباس را دارید یک سری فاکتورها برای شما بسیار حائز اهمیت است، به عنوان مثال فاکتور هایی مانند:

  1. قیمت لباس
  2. جنس لباس
  3. سایز
  4. تنوع رنگبندی
  5. ویژگی ها
  6. نوع دوخت
  7. مدل

ویژگی های ذکر شده مهمترین ویژگی هایی است که هر مشتری که به دنبال خرید لباس می رود مطمئنا ابتدا به سراغ این موارد خواهد رفت.

پس شخصی که یک وب سایت فروشگاه لباس برای خود راه اندازی کرده است و یا یک پیج اینستاگرامی در راستای فروش انواع لباس را راه اندازی کرده است، اولین موضوعی که در تدوین استراتژی محتوا باید در دستور کار خود قرار دهد بحث مخاطب شناسی و شناخت درست نیازهای مخاطب است.

مخاطب شناسی اصلا کار دشواری نیست، فقط کافی است که شما خودتان را به جای مشتری و کاربر قرار دهید و به عنوان فردی که می خواهد یک لباس خریداری نمایید نیازهای او را دقیقا با ترتیب اولویت شناسایی نماید.

منظور از ترتیب اولویت این است که مواردی مانند قیمت، جنس، سایز و غیره که به آن اشاره کردیم هر یک می تواند نسبت به دیگری اولویت داشته باشد.

به عنوان مثال با توجه به شرایط اقتصادی موجود بحث قیمت شاید مهمترین ویژگی باشد که اکثر افراد به آن توجه کنند، و در درجه بعدی بحث جنس و سایز لباس هم جزو موارد مهمی است که قطعا به آن توجه شود.

پس با توجه به مثال ذکر شده ما یاد گرفتیم که اولین گام در بحث استراتژی محتوا این است که ما بتوانیم مخاطب‌شناسی درستی را انجام دهیم و با توجه به نیاز مخاطب محتوای خود را تدوین نماییم.

و یا در تعریفی دیگر می توان گفت که استراتژی محتوا دقیقا مانند یک نقشه راه می ماند که شما طبق این نقشه شروع می کنید گام به گام محتوای خود را نگارش می‌کنید.

استراتژی محتوا

انواع استراتژی محتوا

در بخش قبلی با تعریف استراتژی محتوا آشنا شدیم، حال برای اینکه بتوانیم این استراتژی و نقشه راه خود را بهتر تکمیل نماییم باید علم کافی نسبت به انواع استراتژی محتوا را داشته باشیم.

انواع استراتژی محتوا عبارت است از:

  • مخاطب شناسی و شناخت نیازهای مخاطب
  • هدف گذاری
  • توضیح کامل در مورد خدمات و محصولات
  • تحلیل و آنالیز دقیق رقبا
  • تحقیق کلید واژه
  • با یک لحن ثابت با مخاطب صحبت کنیم
  • توزیع ساختارمند محتوا
  • تقویم محتوا
  • شاخص های عملکرد

به شما پیشنهاد می کنیم که تمامی موارد ذکر شده را در یک فایل اکسل برای خود قرار دهید که طبق آن بتوانید نقشه راه خود و یا استراتژی محتوای خود را به درستی تدوین نمایید.

انواع استراتژی محتوا

مراحل تدوین استراتژی محتوا

در بخش قبلی انواع استراتژی محتوا را به شما معرفی کردیم، و حالا در اینجا می خواهیم مراحل تدوین هر یک از موارد ذکر شده را به شما توضیح دهیم.

در گام اول که ما به سراغ مخاطب شناسی و یا شناخت مخاطب می رویم که کاملا توضیح دادیم که شما باید خود را به جای مشتری و مخاطب قرار دهید و با شناسایی دقیق نیازهای وی آنچه را که مخاطب از شما می خواهد در اختیارش قرار دهید.

در صورتی که بتوانید این مرحله را به درستی انجام دهید قطعا محتوای شما یک محتوای کاملا کاربر پسند و User Friendly خواهد بود.

هدف گذاری در تدوین استراتژی محتوا

در مرحله دوم نوبت به هدف گذاری درست در تدوین استراتژی محتوا می رسد.

با توجه به شناختی که شما از مخاطب خود در مرحله قبل به دست آوردید حالا می توانید خیلی راحت کار هدف گذاری را انجام دهید.

به عنوان مثال امروز شما می خواهید در وبسایت و یا در پیج اینستاگرامی خود یک مقاله آموزشی مثلا در مورد آموزش طراحی سایت بنویسید.

اگر همین الان این مورد را در گوگل سرچ کنید و اگر از ابزارهایی مانند Keyword Planner استفاده نمایید، خواهید دید که اکثر مخاطبینی که این موضوع را در گوگل سرچ می کنند به دنبال فیلم آموزش رایگان، آموزش صفر تا صد و از مبتدی تا پیشرفته در این حوزه، و همچنین به دنبال آموزش های پروژه محور هستند.

یعنی آموزشی که با آنها کمک کند که از ابتدا بتوانند یک وبسایت را طراحی و پیاده سازی نمایند.

طبق این اطلاعات به دست آمده و طبق شناختی که شما از مخاطب خود دستاوردهای اولین کاری که می کنید تهیه فیلم های آموزشی برای ساخت وب سایت است، که در همان ابتدای صفحه در اختیار مخاطبین شما قرار می گیرد.

و بعد‌هم با نگارش یک محتوای استاندارد و هدفمند به سایر نیازهای مخاطبین خود در این حوزه پاسخ می دهید، با این هدف گذاری شما یک محتوای کاملا کاربر پسند و محتوای یونیک را برای مخاطب هدف خود تولید کرده اید.

برای اینکه این هدف گذاری را بهتر انجام دهید پیشنهاد می کنیم که مقاله تولید محتوا چیست را در وب‌سایت Atgo مطالعه نمایید.

تحلیل و آنالیز رقبا برای تدوین استراتژی محتوا

قبل از اینکه شما اقدام به تدوین استراتژی محتوا نمایید، وبسایت ها و یا پیج های اینستاگرامی بوده‌اند که در مورد آن موضوع خاص کار تولید محتوا انجام داده اند.

پس شما می توانید با آنالیز دقیقی که بر روی رقبای خود انجام می دهید کار تدوین استراتژی محتوا را به صورت اصولی و حرفه ای تر به اتمام برسانید.

در صورتی که در حوزه وب سایت قصد تدوین استراتژی محتوا را دارید و می خواهید یک محتوای کاملا‌ سئو شده و بهینه سازی شده مطابق با جدیدترین الگوریتم های گوگل تدوین نمایید شما باید با ابزارهای سئو آشنا باشید.

این ابزارها ابزارهایی هستند مانند گوگل سرچ کنسول که رفتار موتور جستجو نسبت وب سایت را به شما نشان می دهند، و یا ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس است که رفتار دقیق و آنالیز شده کاربر را به شما نشان دهد، و همچنین ابزارهایی مانند Ahref و یا Semrush که به شما کمک می کند تا بتوانید کلمات کلیدی موضوع هدف خود را شناسایی نمایید.

در صورتی که قصد تولید محتوا برای پیج های اینستاگرامی را نیز دارید برای آنالیز پیج های رقیب حوزه کاری خود می توانید با سرچ کردن دقیق پیج های آنها را مورد بررسی قرار دهید.

و با نگاه کردن به پست های آن ها و تعداد کامنت ها و لایک هایی که با توجه به میزان دنبال کننده ای که دارند دریافت کرده اند، این موضوع می‌تواند به شما کمک کند که کار تولید محتوای اینستاگرام را بهتر و حرفه ای تر انجام دهید.

تحقیق کلید واژه برای تدوین استراتژی محتوا

تحقیق کلمات کلیدی هم یکی دیگر از مواردی است که شما باید برای تدوین استراتژی محتوا در دستور کار خود قرار دهید.

برای اینکه شما بتوانید کلیدواژه های مورد علاقه کاربران در حوزه کاری خود را به درستی شناسایی نمایید هم می توانید از ابزارهایی مانند Ahref و Semrush استفاده نمایید و همین که خود گوگل هم در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

زمانی که در موتور جستجوی گوگل شما یک موضوعی را سرچ می کنید، گوگل در انتهای هر صفحه و در بخش Related Searches کلمات پرتکراری را که کاربران در آن حوزه سرچ کرده اند را به شما نشان می دهند.

همچنین اگر از مرورگر هایی مانند مرورگر گوگل کروم استفاده می کنید می توانید افزونه Keyword Planner را بر روی آن نصب نمایید تا این ابزار کاربردی هم کلید واژه های مهم کاربران را به شما نمایش دهد.

بعد از اینکه این کلمات کلیدی را شناسایی کردید سعی کنید که با یک لحن ثابت در محتوای خود با مخاطب صحبت کنید.

و همچنین توزیع کلید واژه ها نیز در بخش های مختلف محتوا به صورت ساختارمند و منظم انجام شود.

اگر احساس می کنید در این زمینه نیاز به آموزش تولید محتوا دارید، می توانید با شرکت در دوره تولید محتوا در شرکت Atgo به صورت صفر تا صد و حرفه ای با نحوه نگارش یک محتوای استاندارد و سئو آشنا شوید.

تهیه تقویم محتوا برای تدوین درست استراتژی محتوا

تهیه تقویم محتوا شما را در مسیر عملی بازاریابی و محتوا نگه می دارد.

می‌توانید در تقویم محتوا کلیدواژه های مهمی را که شناسایی کرده اید را وارد نمایید و در بازه های زمانی مختلف سرچ کنید که محتوای شما آیا در صفحات معتبر گوگل بالا آمده است یا خیر.

حداقل می توانید این جستجو را هر دو هفته یکبار انجام دهید تا متوجه شوید آیا محتوایی که شما نگارش کرده اید با قواعد سئو سازگار می باشد یا خیر.

برای تهیه یک تقویم محتوای مناسب پیشنهاد می کنیم که از ابزارهایی مانند Google Calender استفاده نمایید.

این ابزار یکی از ابزارهای بسیار کاربردی گوگل می باشد که این امکان را به شما می دهد که برنامه های خود را در آن وارد نمایید و سیستم Alarm آن برای یادآوری برنامه های خود استفاده نمایید.

شاید تصور کنید که تقویم گوگل به صورت فقط میلادی می باشد، در حالی که شما می توانید تقویم گوگل را به صورت تقویم شمسی هم تبدیل نمایید.

استفاده از ابزار Google Sheets را هم به شما پیشنهاد می دهیم که یکی دیگر از ابزارهای کاربردی گوگل می باشد که دقیقا مشابه اکسل است و یک فایل مشابه اکسل در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید لیست فعالیت های خود را در آن وارد نمایید.

نرم افزار Trello هم یکی دیگر از نرم افزارهای بسیار کاربردی برای مدیریت پروژه می باشد، و شما می توانید برای تقویم محتوای خود از این نرم افزار هم به صورت آنلاین استفاده نمایید.

شاخص های عملکرد برای تدوین استراتژی محتوا

کاربرد شاخص های عملکرد برای تدوین استراتژی محتوا به این صورت است که شما باید با یادگیری کامل قواعد سئو محتوای خود را تکمیل نمایید.

در درجه اول که باید شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوا با مباحث مربوط به On Page Seo و مباحث مربوط به Off Page Seo و همچنین بحث سئو تکنیکال کاملا آشنا باشید، چرا که این موارد هم می‌تواند به پیشرفته محتوای شما و بالا آمدن آن در صفحات نخست موتور های جستجو کمک کند.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

اهمیت استراتژی محتوا

با توجه به مواردی که تا به اینجا یاد گرفته ایم شاید بتوان گفت که مهمترین اهمیت استراتژی محتوا و مهمترین مزیت تهیه و تدوین استراتژی محتوا این است که شما برای خود یک نقشه راه مناسب را در نظر گرفته و طبق این نقشه جلو می روید.

و با کمک تقویم محتوا و چک کردن میزان پیشرفت محتوای خود اگر در هر جا از نقشه دچار نقص یا اشتباه شدید می توانید به عقب برگردید و اشکالات به وجود آمده را برطرف کنید.

افرادی که با اصول سئو در تولید محتوا کاملا آشنا هستند به خوبی می دانند که تدوین یک استراتژی محتوا به صورت کاملا حرفه ای و اصولی چقدر می تواند در پیشرفت کار آنها موثر باشد.

مخصوصا آن دسته از افرادی که به صورت فریلنسری برای خود کار می کنند و این افراد نیاز دارند که در کوتاهترین زمان بتوانند بحث بهینه سازی وب سایت و پیج اینستاگرامی خود را به نتیجه برسانند، داشتن یک استراتژی محتوا به آن ها کمک می کند که با سرعت بیشتری به نتیجه و به درآمدزایی در این حوزه دست یابند.

اهمیت استراتژی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا

مهمترین هدفی که هر فردی بعد از راه اندازی یک وب سایت و یک پیج اینستاگرام دارد رسیدن به درآمد زایی مطلوب است، و تولید محتوای مخاطب پسند نیز یکی از مهمترین کارهایی است که یک مدیر وبسایت و یا یک مدیر پیج اینستاگرام باید بتواند آن را به خوبی انجام دهد.

یکی از چالش‌های پیش روی اکثر مدیران وب سایت ها و مدیران پیج های اینستاگرام این است که ما چگونه می توانیم علاوه بر اینکه محتوای خود را در جهت نیاز مخاطب نگارش می کنیم، بتوانیم بحث بازاریابی و فروش را نیز جلو ببریم.

با توجه به اینکه امروز سطح سواد و دانایی مردم بسیار بالا رفته است، در صورتی که مخاطب کوچکترین احساسی نسبت به این موضوع داشته باشد که ما در محتوای خود قصد فریب وی را داریم و هدفمان صرفا بازاریابی و فروش بیشتر است قطعا این موضوع موجب سلب اعتماد مخاطب خواهد شد.

با توجه به تجربیاتی که همکاران ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ Atgo در این حوزه داشته اند، بهترین سیاست از نظر ما برای استراتژی بازاریابی محتوا این است که در ابتدا برای جلب اعتماد مخاطب بهتر است که ما اصلا به بحث فروش فکر نکنیم و هدف اصلی ما جلب اعتماد کاربران و مخاطبان هدف باشد.

در صورتی که ما بتوانیم برای وبسایت و یا پیج اینستاگرامی خود مخاطبین وفاداری داشته باشیم و بتوانیم اعتماد آن ها را جلب نماییم، قطعا در آینده می توانیم به درآمدزایی مطلوبی از فروشگاه اینترنتی و یا شرکت تولید و خدماتی خود برسیم.

توجه : اگر به دنبال روش هایی هستید که سریع می خواهید از وبسایت و یا پیج اینستاگرامی خود به درآمدزایی مطلوب برسید پیشنهاد می کنیم که مقاله آموزشی راحت ترین راه پول درآوردن از اینترنت را مطالعه نمایید.

استراتژی بازاریابی محتوا

مدل های تدوین استراتژی محتوایی

تولید محتوا دارای انواع مختلفی می باشد، پس مدل های تدوین استراتژی محتوایی برای انواع مختلف محتوا دارای شرایط کاملا متفاوتی است.

به عنوان مثال برای تولید محتوای متنی که صرفا قرار است که با یک محتوای متنی ما بتوانیم مخاطب هدف خود را جذب نماییم ما باید با روش های بالا بردن سئو سایت و روش های بالا بردن سئوی اینستاگرام کاملا آشنا باشیم و طبق قواعد ذکر شده برای موتورهای جستجو سعی کنیم که محتوای متنی خود را نگارش نماییم.

اما برای سایر مدل های تولید محتوا مثلا تولید محتوای تصویری ما باید نرم افزارهای حرفه ای در زمینه ویرایش تصاویر و ویرایش ویدیو ها را یاد بگیریم، نرم افزارهایی نظیر نرم افزار فتوشاپ، پریمیر، ایلوستریتور، کورل دراو، و غیره نرم افزارهای هستند که در این زمینه می‌تواند به ما کمک کنند.

معمولا یک شرکت تولید محتوا برای مدل های مختلف استراتژی محتوایی نیروهای متخصص در هر زمینه را استخدام می کند تا به کمک آن ها بتواند به بهترین شکل محتوای یونیک و کاربرپسند را به مخاطبین خود ارائه دهد.

مدل های تدوین استراتژی محتوایی

نمونه استراتژی محتوا

در بخش زیر ما یک ویدیو آموزشی را برای شما تهیه و تدوین کرده‌ایم که در آن طرز تهیه نمونه استراتژی محتوا را به شما آموزش می دهیم.

استراتژی محتوا در اینستاگرام

تهیه و تدوین استراتژی محتوا در اینستاگرام دقیقا مشابه تدوین استراتژی محتوا در وب سایت است، طبق مراحل ذکر شده درمقاله آموزشی استراتژی محتوا چیست، ما باید با شناخت دقیق مخاطب، هدف گذاری و سیاست گذاری درست، استخراج کلمات کلیدی، آنالیز حرفه ای رقبا، و نگارش منظم و ساختارمند محتوا اعم از (متنی، ویدئویی، تصویری و غیره) کار تولید محتوا را به خوبی انجام دهیم.

برای رسیدن به موفقیت در این حوزه باید مطالعه مداوم داشته باشیم، آپدیت های جدید موتورهای جستجو، آپدیت های جدید اینستاگرام را به صورت روزانه دنبال نماییم و سعی کنیم همیشه دانش خود را بروز نگه داریم.

برای مطالعه » آشنایی با اصول ساخت کاور پست اینستاگرام به همراه فیلم آموزش ساخت انواع کاور پست با نرم افزار های تخصصی

استراتژی محتوا در اینستاگرام

برای مطالعه » پروکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای تنظیم استراتژی محتوا

با توجه به تجربیاتی که بنده در حوزه کاری خودم داشته ام، به نظر من مهمترین مزیت هایی که تدوین استراتژی محتوا برای ما می تواند داشته باشد عبارت است از:

  • ایجاد یک نقشه راه مناسب
  • شناسایی درست مخاطب هدف و نیازهای مخاطب
  • کاهش زمان صرف شده برای تولید محتوا
  • تولید محتوای هدفمند
  • بهبود سئوی وب سایت و سئو اینستاگرام
  • یکپارچگی محتوا
  • شناخت دقیق رقبا
  • تدوین یک استراتژی مناسب می تواند به ارائه محتوای سبز یا Evergreen content و جذب ورودی و ترافیک بیشتر کمک نماید.

و در نهایت می‌توان گفت که داشتن یک استراتژی محتوای مناسب می تواند شانس رسیدن به موفقیت را افزایش دهد.

برای مطالعه » چطور در استوری اینستا لینک بگذاریم

مزایای تنظیم استراتژی محتوا

سئوالات متداول در مورد استراتژی محتوا؟

در بخش زیر برخی از سئوالات پرتکرار کاربران شرکت طراحی وب سایت و تولید محتوای ATGO را در خصوص استراتژی تولید محتوا را پاسخ داده ایم.

این بخش را مطالعه نمایید، باز هم اگر سئوالی داشتید سئوالات خود را در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات وارد نمایید، تا همکاران ما در اسرع وقت به سئوالات شما پاسخ دهند.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا به معنای تهیه یک نقشه راه هدفمند و اصولی با کمک آنالیز رقبا و استخراج کلید واژه های مرتبط با موضوع محتوا است.

اصول تدوین استراتژی محتوا؟

با شناسایی نیاز مخاطب، هدف گذاری درست، تدوین نقشه راه، تحلیل و آنالیز دقیق رقبا، تحقیق کلید واژه، توزیع ساختارمند محتوا، و ایجاد تقویم محتوا شما می توانید یک استراتژی درست را برای محتوای خود تنظیم نمایید.

استراتژی محتوا چقدر شانس رسیدن به موفقیت را افزایش می دهد؟

یکی از مزیت های مهم تدوین استراتژی محتوا این است که شما یک نقشه راه در اختیار دارید، و هر کجا که دچار اشتباه شدید، می توانید به عقب برگردید و خطاهای خود را اصلاح نمایید.
قطعا این موضوع می تواند تا حد زیادی شانس رسیدن به موفقیت را برای شما افزایش دهد، و در زمان شما نیز صرفه جویی خواهد شد.
مخصوصا اگر شما در استراتژی محتوای خود از ابزارهایی مانند رینگ لایت ها نیز جهت افزایش کیفیت محتوا استفاده نمایید شانس رسیدن به موفقیت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

چگونه استراتژی محتوا را یاد بگیریم؟

برای این منظور شما می توانید از آموزش های درج شده در وب سایت های معتبر استفاده نمایید، که ما در مقاله آموزشی بهترین منابع برای تولید محتوا وب سایت های معتبر خارجی و ایرانی که در این زمینه آموزش هایی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد را معرفی کرده ایم.

مقالات

مشاهده همه

تولید محتوا

مشاهده همه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت
جهت سفارش سایت مورد نظر خود اطلاعات فرم زیر را تکمیل نمایید.